Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme i gardrob

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en massa datorer stående i en klädskrubb och det blir fruktansvärt varmt där inne, så varmt att ibland när jag ser på film så gör processorn misstag och hackar nått fruktansvärt. Har kollat med Sandra och temperaturen överstiger lätt 50 grader på samtilga, ibland uppåt 60 till och med

Funderar på hur man skall göra för att få ut varmluften ur gardroben utan att få med allt buller. Någon som har nån smart idé?

Kom,mer du på något bra så säg till mig. Sitter i en klädkammare på 1,20 x 2,00, och ibland får datorn spatt av värmen..

Gaa... trist att dessutom behöva sitta i värmen Du kan ju trösta dig med att det borde ge dig viktminskning på samma sätt som en bastukur

50-60 grader borde ju inte vara något problem... min ligger på 50-60 konstant.

Det bästa är väl om du skulle kunna såga upp nåra hål i garderoben och sätta dit nåra fläktar, ända lösningen som jag ser det.

Lycka till

Japp, jag funder på det oxå. Men vet i för sig inte hur stora hålen bör vara och om det över huvudet taget behövs fläktar i hålen.

Tja det finns ju enkla lösningar. Sätt ett galler längst ner i dörren till garderoben och en större 220v badrumsfläkt av nån sort i taket på garderoben. På fläkten öser du dit en högeffektskondensator eller en dimmer så den inte går på fullfart utan bara vispar lite. Då hörs det inget extra och du tillför värmen till huset.

Ursprungligen av charliecrash:

Tja det finns ju enkla lösningar. Sätt ett galler längst ner i dörren till garderoben och en större 220v badrumsfläkt av nån sort i taket på garderoben. På fläkten öser du dit en högeffektskondensator eller en dimmer så den inte går på fullfart utan bara vispar lite. Då hörs det inget extra och du tillför värmen till huset.

Du menar väl motstånd? :hmmm:
Nu blir jag lite förvirrad. :kaaaka!:

Så att värmen blåser neråt och kommer ut genom gallret? Vad är en badrumsfläkt? Menar du en vanlig takfläkt?

nejnej... en sån där 'pax'fläkt som sitter i ett rör liksom, och värmen ska blåsas uppåt så att kall luft från golvet kan sugas in i utrymmet. Det räcker faktiskt med ett billigt basreflexrör, en 12voltsadapter och en pc-chassifläkt och en fet konding som sänker hastigheten, då kommer du jäkligt billigt undan.

sen finns det ju snygga koppargaller (byggmarknad) man kan sätta utsidan av bägge hålen så det inte ser så klumpigt ut. Glömde jag säga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-24 20:12

Skulle faktiskt satsa på en fläkt så långt ner som möjligt som blåser in luft in i graderoben, och bara kapa bort nån centimeter av toppen på graderobsdörren så värmen kommer ut. Om man bara har utsug långt upp så är det lätt att den suger ut mycket av den kalluft som kommer in i botten. Om du däremot blåser in luft med en sån fläktlösning som ni diskuterat så fylls hela garderoben av kall luft, har du sen bara tillräckligt med hål långt upp så värmen kan komma ut så tror jag det skulle fungera bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 20:15

50 grader är ju rätt normal temp ?? Du behöver inte oroa dig, men när det börjar poppa 65-70 kan du ju börja fundera på någon lösning. Min rullar 65-70 konstant, det är _inte_ bra. Men så har jag en Prescott processor också :\... Ska köpa en Zalman Reserator 1, ljudlös vattenkylning. Kanske något för dig också ??

Zalman Reserator 1

Om du inte flyttar runt din burk så är en sådan något för dig kan jag tänka mig, typ helt jävla ljudlös. Kan det bli bättre ? Dock inget för den som vill klocka sin burk.

Ehem... inte för att va en mezzersmitt, men var brukar fläktarna sitta på hus, vid golvet i sovrummet eller på taket och dra genom fläktsystem?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-24 21:24
Ursprungligen av charliecrash:

Ehem... inte för att va en mezzersmitt, men var brukar fläktarna sitta på hus, vid golvet i sovrummet eller på taket och dra genom fläktsystem?

Ska man bara ha ut värmen så är en toppmonterad bäst, ja. Men om du ska kyla en specifik sak som står på golvet så är det väl bättre med en golvmonterad fläkt som blåser in luft rakt på den sak som ska kylas, bara man har ett stort nog hål långt upp så all den intryckta varmluften kan komma ut. Med en toppmonterad fläkt suger du ut all varm luft längst upp och skapar ett ganska jämnt värmeflöde, med en golvmonterad skapar du ett lager kalluft på golvet och därmed ett ganska ojämnt värmeflöde (men bra ut kylsynpunkt). Eller är jag ute och cyklar på autobahn nu?

Okej, jag kör nog på en enkel lösning i alla fall. Borrar 2 hål i dörren... ett där uppe och en där nere. Borde väll räcka va?

Jo, visst kan varm luft ta sig ut, men någon form av mekanisk luftpåverkan ökar verkningsgraden mångfaldigt - om du fortfarande har problem efter borren har tuggat färdigt, menar jag.

Så hur stort behöver hålet vara för luften som skall ut (hålet där uppe alltså). Snackar vi 5 cm, 15 cm eller storlek familjepizza?

Baltazar: Jag kanske menar motstånd... är det det det finns i en onödigt dyr "fläkttystare"? Jag var atombombsäker på att det var en konding av nåt slag... En dimmer kan man ju använda på en 220v fläkt för den klipper topparna av växelströmsvågen med kondensatorer. Men nu tänkte jag på att i en dator har man likström, och då har ju inte en konding så jäkla stor effekt... Så ett högeffektsmotstånd då - till en 12v fläkt, ska göra den tystare. Bättre?

Zeblar, gör ett hål lika stort som hålet till en chassifläkt bak på datorn, då kan du åtminstone göra så meddetsamma bara du har lite vibrationsdämpande material (typ fönstertätningslist på rulle) mellan fläkten och träskivan (eller vad den är gjord av) så inte fläkten 'sjunger' i garderoben.

charliecrash: Jag blev lite rädd...
Jag tror att en eller två pcfläktar av stor modell (120mm) med varsin potensiometer skulle kunna va trevligt, då kan man ställa ner varvtalet på dem nattetid, eller ja... avancerat det blev...

Det smidigaste är nog att bara klämma dit nån fläkt som är tyst från början

1
Bevaka tråden