Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring so-dimm!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-30 15:10

Jag har en bärbar acer, med 2st 256mb ddr 333mhz minnen.

Hur funkar det att blanda klockfrekvenser?
Är lägre klockfrekvens mycket långsammare?
Kan jag ha högre än 333mhz? Blir den snabbare då?

Vet inget om so-dimm.

En tumregel är att det är den svagaste länken som bestämmer hastigheten.

Nu förutsätter vi att vi pratar kompatibla minnesstandarder, dvs vi blandar varken minnesteknologier (DDR/DDR2/RDRAM/vanligt SDRAM) eller fysiska anslutningar (144pin SO-DIMM/168pin DIMM osv) utan håller oss till en standard (i detta fall DDR i en 200pin SO-DIMM-plats).

Alltså, svagaste länken bestämmer. Vad betyder det? Jo, man kan köra ett snabbare minne i långsammare hastighet utan problem. Man kan (oftast) köra en snabbare minnesbuss i en långsammare hastighet. Ingen av dessa kan köra snabbare än sin specade hastighet (utan att överklocka då).

Vad kommer man fram till då? Jo, den med lägst hastighet sätter gränsen.

Du kan med andra ord gott och väl kasta in snabbare minne, men det kommer inte göra någon nytta vad gäller hastigheten då din maskin sannolikt ändå inte kan nyttja den extra hastigheten. Sen är det upp till dig om du kanske tycker det är värt att handla ett snabbare minne ifall du ska uppgradera framöver.

Hoppas min röriga förklaring gick fram.

SO-DIMM är alltså samma sak som DIMM är, fast i mindre format för att passa laptops.

--

DjDiff

  • Medlem
  • 2005-03-30 16:06

Hej & tack för förklaringen.

Menar du att 2st 512mb minnen ej kommer förändra datorns prestanda?

Nej, det menar jag inte. Jag menar att du kommer inte känna ngn direkt skillnad om du meckar i DDR400-minnen om inte maskinen stödjer den hastigheten.

Mer minne ger alltid mer prestanda. Om din dator ändå bara klarar att köra minnena i 333MHz, så spelar det ingen roll om du slänger i 400MHz-minnen eller 333MHz-minnen, de kommer ge samma prestanda vid samma mängd minne.

  • Medlem
  • 2005-03-30 16:22

OK!

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-30 16:34

Eminent förklarat! Kul att forumet har många hjälpsamma själar nuförtiden!

  • Medlem
  • 2005-03-30 17:00
Ursprungligen av PF:

Eminent förklarat! Kul att forumet har många hjälpsamma själar nuförtiden!

Yupp! En eloge till DjDiff!

1
Bevaka tråden