Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-31 15:42

Jag tror att jag ska konvertera. Måste köpa en laptop till höstens studier. Har kollat runt lite på mitt område, d.v.s. PC, men har inte hittat något annat än IBM Thinkpad som jag vill ha. Thinkpad är dock dyra. minst 14 lökar måste man lägga upp. Det vill jag helst inte göra.

Nu är läget såhär: jag har blivit erbjuden att köpa en kompis iBook för 8500. Det är 1.2 med 60gb hdd, blåtand, 512 mb ram, samt någon grej för trådlöst nätverk.

Min undran: kommer det här funka till att göra musik med? Tänkte gå över till logic i samma veva, och den verkar ju klara kraven iaf. Vad säger ni?

Den kommer nog att funka bra. Äpples bärbara är dock inga hastighetsdemoner i jämförelse med vad som finns på PC-sidan, men det finns åtskilligt med kraft, speciellt om man väljer snåla/välskrivna program. (Logic är definitivt ett av dem.)

Samma dator med studentrabatt kostar runt 11000kr, så det är ett bra pris.

  • Medlem
  • 2005-03-31 16:03

Köp en ny pc på netonnet istället.

Köpa en begagnad av en kompis, kan sabba en vänskap.

Jag kör numera enbart med en ibook på 800MHz, 256MB RAM och 2 skärmar (laptopens + extern 19":are som kör 1600x1280).. och det jag saknar mest är att jag inte kan köra mer än ~24 audiospår i taget med den interna hårddisken.. så jag får bounca ihop spår ibland. Jag använder även mycket "freeze" för att få processorkraften att räcka till när jag börjar fylla spåren med pluggar.. så sånt är det ingen större fara med. Jag är kortfattat mycket nöjd med den burken.

En helt ny ibook 1,2GHz kostar med studentrabatt under 9papp.. iofs inte lika mycket minne i då. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd.woa/90903/wo/q61Wcv4E0XOn242ARHc1wVFhiyg/1.0.11.1.0.6.21.1.1.1.0.0.0.1.0

Med mer minne, Bluetooth och större hårddisk så landar man som sagt runt 11k. Åtminstone mer minne och större hårddisk tycker jag är behövligt - 256MB är i minsta laget, och 30GB är lite snålt om man ska hålla på med audioinspelning och inte tänkt köpa extern disk. Du borde kunna få Applecare i två år till om du vill ha garanti också, mindre risk för kompisosämja.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-31 16:45

Jo. Airport Express var det som han skulle skicka med. Det är ju 1000 kr till där.

Kompisosämja är inget jag är rädd för? Vad skulle det vara? Om datorn skulle gå sönder lär det väl knappast vara hans fel.

Hastigheten. Jag vet inte där. En 1.2 ghz motsvarar väl knappast vad en 1.2 ghz P4 innebär. Och den datorn jag sitter vid nu är en HellDell på 1.8, vilket funkar alldeles utmärkt.

Och ang. PC vs. Mac, så är det jag har tänkt att studera medieteknik. Mac är väl mer ljud/bild-dator, så det borde ju passa utmärkt.

Jag har en 1.33 GHz Powerbook G4. Den räcker till allt jag behövt göra hittills. Ibooken är väl i sig kanske lite långsammare än Powerbooken, eller? 1.2 GHz är ju snabbare på mac än på PC, så det är kanske jämförbart med den du har, det finns folk som kan detta bättre.

Hursomhelst så kör jag utan problem 32 spår i ProTools med fyra reverb (jag har nog aldrig använt fler samtidigt) och lite andra effekter.

Det enda jag skulle vilja köpa till är lite mer minne, nu har jag 512 MB och skulle vilja ha det dubbla.

Airport är skönt att ha med. Fler och fler nätverk är ju trådlösa och ett av de enklaste sätten att skicka filer till en kompis PC var via airport. Som mediadator kommer den nog att fungera bra, macarna är ju förberedda för att fungera i mediasammanhang från början, man brukar inte ha några konfigurationsproblem att tala om.

Kan du inte få prova den en vecka med något musikprogram och känna efter hur den verkar?

Vill du verkligen veta mycket så gå in på www.99mac.se och fråga.

1.2GHz borde motsvara runt 1.8GHz; snabbare på vissa saker och långsammare på annat. Logics egna pluggar är tex väldigt optimerade för G4, så där bör du kunna lassa på rätt bra.

Airport ingår som standard i de nya iBookarna, men han kanske menar en basstation?

Det där med att macen är en mediadator tycker jag är ett lite tveksamt argument numera med senare windowsversioner, men det betyder snarare att båda plattformarna är bra på att jobba med media. (Och det säger jag som macanvändare.)

Ja, jag menade inte som jämförelse med PC utan bara att det alltid fungerat relativt smärtfritt att komma igång med ljud på mac. Jag vill inte starta ngt plattformskrig.

Den är ju fin också, ibooken!

En nackdel jag kan se är väl att det inte går att ha den extra skärmen som separat, ibooken speglar väl bara en extra skärm? Det kanske finns ngn lösning på detta? Volantiz?

Finns nån screenspanning doctor-pryl som fixar det, ska funka fint, dock så kan det bli knepigt med garantin.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-01 10:17

Tackar för svaren. Den där screenspanning doctor-grejen var ju ytterligare ett argument. Vet ju inte hur mycket nytta jag kommer ha, men antagligen någon gång. Frågan är varför mac låser datorn till att bara kunna spegla? Nåja.

Airporten verkar ju också vara helt underbar. Särskillt det finurliga med audioutgång på den! Det är så smart så att man får små glädjetårar i ögonen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-01 11:06

Det ryktas om att en uppgraderad iBook väntar inom ett par veckor. Snabbare processor och ett bättre grafikkort, kanske även mer minne och ett lägre pris dessutom följer Tigern med ? något som du som student kommer att få pröjsa 700 spänn för om du vill ha.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-01 12:31

Jo. Jag har också hört rykterna... Vad kommer att vara skillnaden med tiger?

Det är bara på iBook som skärmen speglas, på Powerbook går det att använda dem separat. Apple vill nog ha det så, något måste motivera pengarna till PB med några saker.

Jag testade med ProTools lite ordentligare. 32 spår 8 stereoreverb 256 buffer måste väl anses godkänt. Då bouncar jag utan problem. Detta på en PB G4 1.33 GHz 512 MB, en iBook borde ju ligga lite under.

IBooken har väl ingen audioingång? Har du ljudkort är ju detta iof inget problem.

Screenspanning-grejen går att stänga av och ta bort helt har jag för mig.. så det ska nog inte ens vara nå problem med garanti numera.

  • Medlem
  • 2005-04-13 14:52

Skulle sattsa på en härlig stationär och en beggad laptop som klarar grund kraven för typ skriva, surfa mm. Den stationära skall vara din borg, din stolthet, din Hydda! Medan du tar med den lilla till skolan, flyttar filer o grejjar.
Detta funkar om du inte känner stort behov av en Portabel musikstudio.
De bärbara ligger efter i kraft mm och man får betala mycket för få en i samma stil med stationärerna.
Dock skulle det optimala vara en superLaptop där du har allt + mobiliteten!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-15 15:09
Ursprungligen av en David:

Thinkpad är dock dyra. minst 14 lökar måste man lägga upp. Det vill jag helst inte göra.

1
Bevaka tråden