Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SH-101 Slider?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-01 00:03

Hejsan hoppsan!

Blev tillökning i replokalen med en Roland SH-101 (den gråa modellen, med tillhörande modgripp), och jag måste säga att det är trevligt med lite mer VCO bland allt digitalt trams som står där just nu. Dock verkar den ha ett fel;

Resonansen verkar vara på topp jämt och slidern påverkar den inte. Jag har inte ännu hunnit öppna upp burken för att titta efter vad som verkar vara fel, men det "känns" som om att felet sitter just i slidern. Nu är jag helt grön när det gäller sådant här, så hur ska man göra för att rätta till och behålla den i bästa skick när jag öppnar den? Något jag ska tänka på etc? Någon här inne som har haft ett liknande problem? Kort sagt...snälla bullen, hur ska jag göra?

MVH Clase

PS. Det är inte pojken i inlägget som inhandlat synten DS.

  • Medlem
  • 2005-04-01 00:49

Jag har haft liknande problem med att filtret/resonansen knastrat och hoppat. Jag köpte på mej en res-slider "just in case". Jag lyckades doch få rätt på den genom att bara spraya den.

Min noiseslider hade samma problem, dvs att nivån var max hela tiden. Tyvärr hjälpte inte mina renoveringsförsök. Nu sticker det upp tre kablar ur sliderhålet som är kopplade till en löst hängande vridpot, inte speciellt snyggt men det funkar.....när jag inte har något bättre för mig ska jag skaffa en slider.

"så hur ska man göra för att rätta till och behålla den i bästa skick när jag öppnar den? Något jag ska tänka på etc?"

Inget speciellt att tänka på. Skruva, ryck och slit så når du till slut ner till "sliderkortet".

Hej!
Jag känner igen problemet. Jag hade en Sh-101´a för några år sedan. Jag körde den på batteri eftersom jag inte hade en powersupply till den till en början. Det första som hände när batterierna blev dåliga var just att resonasfiltert började hänga sig och sliden gav inget resultat. Så kör ni utan powersupply dvs på batteri så kan det vara läge att byta dem.
Mvh
/V!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-01 14:47

Jag kör på power-supply, eftersom det finns. Kul feature att den kan gå på batteri dock... Ok, då känner jag mig lite mer redo för äntligen hemma a la synt nu då. In case allt är skit med reglaget, var kan jag få tag på ett nytt herr 18db?

  • Medlem
  • 2005-04-01 14:48

Jag köpte min från Roland. Tror tyvär det av den sista.- Hör av dej och kolla.

Den finns nog att få tag i nånstans....kanske inte i sverige men du (eller roland) kan fixa den någon annanstans. Jag köpte sliderhattar och rattar till 101:an från svenska roland som i sin tur beställde dom från danmark. Jag är i full färd med att installera fyra extra pottar på min 101, en för audio in, en för triangelvåg och dom övriga två har jag inte bestämt mig för vad dom ska göra än...men dom ska banne mig finnas där ändå.

*sågaborrafräsa* Originalextremisterna håller för öronen

  • Medlem
  • 2005-04-01 16:30

Bionik: Int' behöv' vi de' int'! Vi får ju ändå aldrig höra någon musik från dig!

Den som väntar på något gott får vänta länge som fan.

men jag håller med, har bara postat två låtar på fyra-fem år och det kanske är i minsta laget.

  • Medlem
  • 2005-04-01 17:30

Om du bara viste vad jag har för förväntningat av dej Bionik?!!!

Roland i Dk ska ha mer än i sverige har jag hört. Ska någon beställa därifrån så är jag inte sen på att haka på. Annars gör jag det på egen hand.

Vad ska du beställa?

rattarna kan vara slut *ondskefullt skratt*

  • Medlem
  • 2005-04-01 18:55

Jag vill ha allt som kan tänkas haverera i reserv. Behöver bla en tryckknapp inkl. "tangent" till 909.

Visseligen så är det helt fel att hamstra vilket som så många redan gjort. Men vill ha så att jag kan fixa kända förslitningsskador NÄR dom nu dyker upp.

1
Bevaka tråden