Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modda en stylophone

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag testade att fråga synt.se-forumet om det här för de har ju en elektronikavdelning men hallå, det är visst på 99musik allt händer så jag testar här också:

Jag försöker koppla bort den interna högtalaren på min Stylophone, men det går sådär...

Jag testade först med att bara installera en on/off-switch som kopplar bort kabeln (+ledaren tänkte jag) som går till högtalaren, men då blev line-utgången tyst också. När man håller i båda sladdarna som går till högtalaren däremot så blir det lite mer än inget ljud i line-utgången.

Tyder det kanske på att det är nån slags motstånd som ska dit? På högtalaren står det 75 ohm. Ska man sätta en 75 ohms-resistor där då, och i så fall hur, på vilka kablar och sådär?

(verkligen amatörmässiga frågor, men sån är jag...)

Helt tacksam för tips och råd och sånt skulle jag bli!

  • Medlem
  • 2005-04-03 09:22

Låter som om du får koppla förbi högtalaren, ungefär på det sättet som du beskriver. Finns säkert någon som är bättre på elektroniken än vad jag är, men det kan vara lite lurigt med resistorer istället för högtalare. Impedans kontra resistans.

Friskt kopplat, hälften brunnet!

ah shit, ja jag hoppas verkligen att bara hälften brinner!!! :eek:

tack för svaret, eh! mera pleaaaze anyone!

jag vill verkligen få igång min stylo nu för den låter som värsta lilla moogen genom min electro harmonix micro synthesizer -inte stylos förtjänst iofs, den har ju bara sin arga sågtand att bjuda på (roligt nog kallas det enda ljudet för "organ") och lite försiktigt vibrato när man vill. men man vill ju freaka sina sinthëtik tones ("frog" "cat" och "space") utan att behöva höra den jobbiga interna högtalaren spela med.

om jag blir av med högtalaren tror jag att jag ska slänga in en liten joystick där högtalaren satt som kan få fukka med tune-funktionen och utgångsvolymen. hey, musical expressiveness!

vad som helst utom polyfoni, minnen, presets, general midi, liksom...

(jag bara bygger upp lite aggro här inför den kommande tråden "minimoogen dödade elektronisk musik")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 13:00

jag vet inte riktigt hur en stylo ser ut, eller hur den låter, eller hur den funkar. men kan du inte bara slå sönder högtalaren?

>=D

Ursprungligen av 655321:

jag vet inte riktigt hur en stylo ser ut, eller hur den låter, eller hur den funkar. men kan du inte bara slå sönder högtalaren?

>=D

tänk om det där är den bästa/enklaste lösningen!!! om man typ sliter bort allt papper ur en högtalare och kanske viker ihop resten till en liten liten begagnad plåtskärva (så man kanske får plats med den där joysticken i den minimala lådan) kan inte den vara den f.d. högtalaren då vara den tysta typ resistorn som behövs för att line-utgången ska låta?

eller ligger en pajad högtalare där och låter lite ändå?

Det var ett kreativt förslag!
Är tyvärr värdo på mod. Det enda jag vet om mods är att de körde vespa och var stensnyggt klädda.

Ursprungligen av babyarrogant:

Det var ett kreativt förslag!
Är tyvärr värdo på mod. Det enda jag vet om mods är att de körde vespa och var stensnyggt klädda.

oh yes, men mods var ju så mycket mer än så! de var liksom grunden till allt. de var de första små vita kidsen i england som lyssnade på jazz, och sen r'n'b, import vinyl, svart musik från usa, senare reggae, till slut house. helt bortsett från parkas och ökenkängor så är mod ett helt sätt att förhålla sig till världen -att inte nöja sig med det man matas med (då de tidiga beatlarnas motown-covers, nu nån urvattnad mtv-musik med soul/r'n'b-grund, eller svensk house, eller nåt ännu mycket värre) , att hitta det absolut bästa, även om det är på andra sidan jorden. rolling stones var modernister en gång i tiden. rod stewart kallades "rod the mod" och även om man inte gillade hans egen musik så kunde man gilla hans skivsamling (som med adam beyer eller goran kajfes...)

michael bolton har lika hes, whiggeriserad röst som rod stewart och kan waila lika "svart" men han tog nog sin röst från nånting, vadsomhelst på tv, inte från okänd importvinyl. skillnad hey!

word!

1
Bevaka tråden