Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cv / Gate-problem i Pro-One!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så fort jag ansluter en kontakt i Pro-One:s CV in så kan jag bara spela en (1) ton på keyboardet. Om jag växlar över till Extern och styr synten från en extern sequencer så är det samma sak, bara en enda ton som triggas (sequencer-figuren/rytmen spelas som den ska). Är det nåt galet på synten, eller är det månne jag som är galen? Möjligtvis blir jag det snart...

• Medlem
  • 2005-04-05 07:22

Har du kopplat både cv/gate?

Kan kolla hur min P1:a gör ikväll, kommer inte ihåg just nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 08:23

Ja det låter ju som om det bara är gate-ingången som får styrsignal. Glapp kabel till CV-ingången?

Både CV och Gate är kopplade. Jag har testat olika kablar, men problemet kvarstår.
Det behöver inte heller vara nån manick ansluten i anda änden, utan det räcker med en lös kontakt in i CV:n så kommer problemet.

"Det behöver inte heller vara nån manick ansluten i anda änden, utan det räcker med en lös kontakt in i CV:n så kommer problemet."

Det ska vara så. Den får då signalen 0 volt och spelar den tonen. .. om jag inte missuppfattat någonting.

CV-in är ett brytjack som kopplar bort keyboarden.....nu var det några år sen jag hade en pro-one men tycks minnas att det var så.

edit: kopplar bort keyboard-cv ska det stå om man ska vara petig :hmmm:

Jo håller med föregående. När man kör in den sladden så blir det samma ton på alla tangenter och när man kör in den andra kabeln oxo så tystnar hela keyboarden och man måste slå över på EXTERNAL för att kunna styra den.

Jepp, så är det, fast problemet kvarstår ju ändå. Även de sekvenser som jag programmerar i den externa sequencern - sekvenser med en massa olika toner - spelas också bara upp i en och samma ton... Det blir jättetråkigt att lyssna på i längden

aha, trodde att det bara var keyboarden som var problemet. Kolla jacket då, antingen i pro-one eller i sequenserns cv-ut. Vad är det för seq? funkar den om du kör en annan synt?

Sequencern är den i MC-202. Nån annan CV/Gate-synt har jag tyvärr inte att testa med
"Kolla jacket" får jag nog (tyvärr igen) be någon mer kunnig att göra!

• Medlem
  • 2005-04-05 13:58

Prova att byt från "internal synth" och "external synth" på 202an. Jag har missat att använda rätt kanal på 202an ett par ggr. Detta har du fördligen redan kollat upp men endå.

Ursprungligen av 18db:

Prova att byt från "internal synth" och "external synth" på 202an. Jag har missat att använda rätt kanal på 202an ett par ggr. Detta har du fördligen redan kollat upp men endå.

Du menar att den ska stå på Channel 1 när man spelar upp? Eller tänker du på nåt annat?

• Medlem
  • 2005-04-05 20:42

Det jag menade va att du kanske har programnerat CH1 men har kablaget kopplat till CH2?

Ursprungligen av deadbeat:

Du menar att den ska stå på Channel 1 när man spelar upp? Eller tänker du på nåt annat?

Och visst. Kom över och knyck en csq av mej. Bjuder även på en kopp om det ska vara så.

Jaha, efter att ha tillbringat ytterligare en kväll med att lyssna på tonen 1C - pro-one styrd via mc-202 - så funkade det plötsligt! Det är alltså 202:ans anslutningar som är åt helvete glappa! Nåja, om jag låter bli att andas åt det hållet så funkar det ju riktigt bra... Hej vad det går, nu hör jag ett .. ett A! Och nu ett F!!!

Annan lösning: sälj 202:an och köp en analog sequenser....pro-one är värd att sequensas från något bättre än en skruttig 202:a

Du behöver iaf inte vara rädd att din pro-one har något stort (dyrt) fel så länge kbd-cv funkar bra när du spelar på den.

Ursprungligen av Bionik:

Annan lösning: sälj 202:an och köp en analog sequenser....pro-one är värd att sequensas från något bättre än en skruttig 202:a

Jag ångrar fortfarande att jag inte slog till på den där MC4:an på Vendolin för ett tag sedan! Men men, jag har bara haft 202:an några dagar nu och gillar den mer o mer

Själva synten i sig är det inget fel på, en bra bas & blippmaskin, men sequensern förstör hela nöjet med det analoga arbetssättet som är den enda fördelen med hårdvarusyntar enligt mig. Och i det fallet funkar nog inte mc4 heller. Stjäl 18db´s csq-600 eller köp en "riktig" analog sequenser med rattar.

Eller så struntar du i vad jag säger och gör det du själv tycker är bäst

Ursprungligen av Bionik:

Stjäl 18db´s csq-600

Mmm... tål definitivt att tänka på!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 15:02

Jag tycker 202:an har en alldeles utmärkt sequencer. Enda som finns att önska är väl att den skulle vara patternbaserad ist! (möjligvis att man skulle kunna bara swapa mellan channel 1 och 2 lite hur some helst..). Men man kan väl inte få allt?

I övrigt så har jag ingen aning om vad som kan vara fel. Jag körde min 202:a till en basstation och det funkade bra (eller, det hade funkat bra om basstationen hade hanterad cv/gate information på ett vettigt sätt )..

• Medlem
  • 2005-04-05 15:34

P1:an har problem om man försöker köra den från en 303:a, gate-signalen triggar inte då. Sök lite här så hittar du säkert mer info. Har för mig det var typ löda in 50 ohm extra någonstans så funkade det.

• Medlem
  • 2005-04-06 11:43

Se där.. Jag är inte alls några stort fan av dessa 3,5 kontakter. Ofta glapp. Kvittar vilken plugg man använder.

Skoj att det fixat sig.

Det var väl 202an som hade *bas: 384* (totala notlängsvärdena för 1 bar för snygg loop)? vill minnas att den var en mattmatiskt tidskrävande tingest att programera [pitch-värde/not-längd/gate-längd] om man inte fuskade och trycker på dem "färdiga" noterna vill säga...

Ang CH1 & 2 den interna sythen och externa jacken swoppas väl när man kör ett kanalbyte...?

Har ni hamnat i "trasslet" med när man slavar/styr 202 med extern CV/Gate och skiten får ett spattigt häng (låter otajt, när minnet e fullt) --- då har man glömt att trycka på knappen som kopplar bort inlärningen av CVn till minnet/processorn - nu minns jag inte vad den knappen heter, men väl värt att lägga på minnet.

Näpp, det där grytundelägget som SEQ vill jag inte ge många pluspoäng på... men ljuden e ju helt okay, försök att hitta nått att styra den med också utöver P1! --- fast man tappar vcf/vca accenterna dock på 202 då

• Medlem
  • 2005-04-18 17:27

Jag gillar 202an. Även om den är lite trist att programera. Använder den visseligen allt för sällan.

Jag tycker den är skitkul att jobba med. Både vad gäller sequensern och den lilla synten i sig! Visserligen "trycker jag på de färdiga noterna", men varför inte?

ja varför inte hörru?! jag fattade väl inte bättre, men tyckte det lät tråkigt med standardnoternas fasta blipp.

orkade inte sitta och plippa med den,
korkade ihop 202 med inlärnings cv/gate fr 303 och då blev det ännu värre - fick knäppa skräp notlängder och gatetider istället - men det gick snabbare och lätt bättre åt det håll jag ville ha det - på en gång - fast man satt ju och, ööööhrlg, editerade och räknade ihop sina "^384or" för att få den att loopa snyggt på en bar... satt mest och editerade 202seq innan jag sålde den.

jag vet inte men jag får bara dåliga vibbar när jag ser siffran 202 - men visst den låter naiis!

(TB skiter ur sig notlängder och gatetider så få, som 113, 24, 1, 34, 2, 56, 3 vid uppläsning i 202, var ett helike att räkna ihop de 384 synccyklerna? /bar - aningen e 202 seg o inte fattar eller så e det det 303 som e halvbeng.

1
Bevaka tråden