Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

keyboard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bekant till mig söker någon form av keyboard med bra (fakeakustiskt) pianoljud. Jag har gjort en sökning på forumet men inte riktigt hittat det klockrena tips jag hoppats på.

Han har ingen dunderdator så någon form av mjukvarulösning är nog inte aktuell. Rackpryl+midikeyboard kan säkert fungera men helst vill han nog ha allt i ett, så att säga. Vägda tangenter är ett plus men inte nödvändigt. Begagnat är vad vi siktar på för han har bara 2-3000,- att lägga.

Några förslag?

EDIT: Något riktigt piano har han inte plats för, för övrigt.

Ett av de däringa nya billiga masterklaviaturerna i aluminium plus en beggad rompler för några hundringar borde väl fixa biffen?

"en beggad rompler för några hundringar borde väl fixa biffen?"

Um, jag vet inte. Mycket jag hört som ska låta piano låter i praktiken skit så det är därför jag frågar.

Ska det vara RIKTIGT naturtroget pianoljud i hårdvara finns det knappast något i den prisklassen. Annars har ju Rolands burkar hyfsat bra ljud. Bra pianoljud sitter ju till stor del i fingrarna på den som spelar, inte bara i burken.

Men även i den prisklassen så är det väl skillnad på skit och skit iallafall?

Jag skulle sikta på någon gammal workstationsynt, så ny som möjligt som ryms inom budgeten. De brukar ha bra klaviatur och lägga rätt mycket krut på bra pianoljud. Fast pratar vi den här prisklassen är det rätt sunkiga ljud vi pratar om.

Roland JV-1010 och en så billig midiklaviatur som möjligt är ett annat alternativ och det finns en hel del äldre syntar med vettiga klaviatur runt tusenlappen, och då har du råd med en JV för runt 2000. Ett tredje alternativ är att leta rätt på någon av syntarna med bara pianoljud som var poppis ett tag. (Roland har haft ett par, men jag kommer inte ihåg namnen.)

Jag tror faktiskt inte att det är så vansinnigt stor skillnad mellan burkarna i den här prisklassen, utan den stora skillnaden är hur nya de är: nyare ->mer sampleminne -> bättre pianoljud. Allt låter nog halvfejkat digitalpiano i vilket fall som helst om han är kräsen...

En Roland JV-80, den har ok pianoljud och kan expanderas med SR-JV korten..

Proteus2000 har jag sett minst 2 gå för 1500:- den senaste tiden.. men någon hundring till får man väl lägga om man vill ha en snabbt.. så det är väl egentligen inge snack om saken. Den har för övrigt imho bättre pianos än både jv2080 och triton i grundutförande.

Okej, tack för tipsen.

Det tar emot, men: Juno-D kanske? Borde dyka upp beg snart...

i min ungdom hade jag en Roland JV30/ eller JV35? kanske va en "**32 canvas på klaviatur"?? den hade iaf ett nais piano med reglar för att "fucka" all ljud. jag vet jonte om denna har **bra** piano, men snyggt nog iaf för en som inte fattar vad/hört ett piano /e:)

1
Bevaka tråden