Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömomvandling på synthar från USA?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-05 10:54

Hej på er alla!

Det här blir mitt första inlägg här!

Jag har, som säkert många andra av er, blivit sugen på att köpa begagnad synth på EBay! Härliga priser!

Men finns det saker man bör tänka på? Läggs det till nån extra skatt vid införandet av produkten? Måste man ha en strömomvandlare eftersom (vad jag kan minnas) att det är 110 volt som gäller i USA?

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2005-04-05 10:57

Oj! Fick se nu att saken disskuterats förr!

Men jag såg inget om strömovandlingen så det undrar jag fortfarande över!

Mvh,
Kire

jag fixade en 220>110V-konverterare från Classe för typ 300:- när jag köpte en mixer från usa. Nu tror jag Kjell och Co eller vad de heter har en enklare variant som man inte behöver hacka sig in i sladden med, utan den har ett usa-vägguttag att sätta sin amerikanska grej i (reversable alltså, mer nice om man kanske ska sälja grejen på ebay senare)

äsch "reversable" var fel ord -"non destructive" menade jag...

• Medlem
  • 2005-04-05 11:18

Ok!

Tackar för tipset!

Men det ska vara säkert att använda sig av omvandlare då? Man kan inte förstöra synthen på nått vis?

hmm jag vet inte, min discomixer har varit glad hela tiden...

• Medlem
  • 2005-04-05 11:23

Ok!

Jo men det verkar väl vara enda sättet att lösa det på. Skönt att höra att det fungerar!

Tack!

Mvh,
Kire

Jag köpte en matrix12 från USA.Glad som fan slog jag om switchen från 110v till 220v.
Poff sa det :0( switchen var förbikopplad.
Så ett tipps e öppna o colla så att det ser ur som det skall om du köper en burk från USA.
Jag köpte senare en transformator på Elfa.
/
Jonas

Det är normalt inga problem med Kjell&Co-omvandlare. Jag kör en 909, en MS-20 och en gammal analog trummodul på varsin sådan 16 timmar om dagen. Har funkat utan mankemang för mig.

Men kolla enligt Krötz skräckexempel ovan! Jag har själv stekt ett analogt delay på samma sätt.

Köpte en synt från USA. Frakt och tull blev mer än halva totalsumman. Synthen kostade 200USD och slutpriset blev typ 3700 eller så. Man skattar på fraktpriset oxå + en hundring eller ngt till dom som levererar till postkontoret (schenker i mitt fall). Jag köpte kjell o Co:s billigaste omvandlare, den började brumma högt så jag fick en ny. Den funkar fast kontakten man pluggar in usa-kabeln i sitter löst numera.... ngt klister eller nått som släppt tror ja? Om du har pengar så kanske du borde köpa en lite dyrare. Jag är orolig att min ska paja eller ngt :/

Har du tur så sitter där en säkring innan trafon på synthen...då tar den första smällen vid ev. felkoppling. Eller är jag ute och turnerar nu?

• Medlem
  • 2005-04-07 00:39

Oftast så finns det olika anslutningar på själva trafon/spolen. Jag köpte en effektbox från staterna som var "110v Only!". Med lite hjälp av Fluke så hittade jag ett litet stift som hade dubbelt så jobbigt att ta sig runt spolen. Snabb huvudräkning och ena pekfingret i örat så knäppte jag på knappen - det funkade.

/Mein

1
Bevaka tråden