Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummaskiner/Trummoduler

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ska köpa en trummaskin/trummodul så fort som möjligt. Jag har kollat upp lite olika maskiner. Så jag bara undrar om det är någon som har erfarenhet av någon av dessa eller om ni känner till några kul alternativ. Sampler är uteslutet:

Alesis DM 5
Alesis DM Pro
BOSS DR-202

Ps. Jag har redan en Roland tr-909 (som är på lagning) så något i den stilen behövs inte förren jag fått ett 100% dödsbud från den ;). Utan jag är intresserad av en bred maskin. Allt från techno till samba, typ

Har en DM Pro, haft DM5.

DM5 är rätt begränsad, men den har en hel del sjyssta ljud. Mest åt det akustiska hållet dock.

DM Pro är givetvis lite bredare, men det finns ändå ett Alesis-sound som går igenom det mesta tycker jag.

Har en Procussion och en R8m till salu förresten...

Proteus2000 används av många producenter enbart för dess grymma trummor (och nej.. min är inte till salu även om jag försöker övertala massa folk här på forumet till att köpa sådana)

jomox jaz03base maskinen? eller vad den nu heter, airBase e väl en annan?

behöver inte säga x`b09, men gör det endå;)

(edit: sedan kan faktiskt du slänga din 909a, helt ärligt - jag har haft allt i TRxox bengjoz och man e inte direkt glad nåt dem är det finns substitut - och jomoxRack kan din rock, samba och humpa - i promizZ!)

Peter H

Jaså, vad hade du tänkt att du skulle ha för dina maskiner då?

Har annonserat ut dom för en tusenlapp styck, men lägg ett bud...

Finns det några större skilnader rent tekniskt mellan R8 och R8m mer än att den en är modul och den andra är inte modul.

Ursprungligen av visionfactory:

Finns det några större skilnader rent tekniskt mellan R8 och R8m mer än att den en är modul och den andra är inte modul.

Köp INTE en R8 utan go for R8m direkt. Padsen leker man inte med ändå, likaså gör man ju alla takter i seq-prg i datorn.

R8m tar 3st kort medan R8 bara tar 1st (+1 RAM för fler patterns).
Det betyder att man kan köra ljud från 808 och 909 samtidigt vilket INTE går på en R8 eftersom det är från 2 olika kort. Jag har haft 1st R8 och 3st R8m med de flesta korten, likaså har jag haft 2st R8 MK-II...R8 MK-II är wondermachine, har 97% av alla ljuden från alla korten inbyggda från början + lite till, den låter fettebra!
En fördel till med R8m är att du kan lägga upp ljud på varje tangent, vilket R8 inte riktigt kan eftersom den "bara" har 16x6 (A-F ??) banker.

En anna rolig maskin jag vill tipsa om är Yamaha RY-30 eller modulen RM-50!!!
Uppbyggd som en synth med upp till 2st vågformer som man kan lägga cutoff, resonans, ENV mm på...grymm maskin.

Just nu är jag inne på min 2:a drumstation, som bara är skärmstöd

  • Medlem
  • 2005-04-11 19:38

ang trummor. lekte lite med trummor nyligen. Någon som kan gissa vad det är för burk?

http://rustning.tk.loopiadns.com/trum.mp3

Citat:

Finns det några större skilnader rent tekniskt mellan R8 och R8m mer än att den en är modul och den andra är inte modul.

Vet inte egentligen, men jag har för mej att R8m tar fler kort samtidigt, och att den har lite fler ljud från början. Men jag kan blanda ihop det med R8 Mk2...

Hur passar sig en Roland R8m till trance/Dance musik?

För 10 år sedan så passade den nog ganska bra

Peter H
Kör du MSN? Adda mig i så fall så kan vi snacka med om manskinen.
Virus_skidrow@hotmail.com

Nyttjar inte MSN & dylikt, men jag finns på peter (a) hageus punkt se

En R-8m med rätt kort i kickar fortfarande allvarlig med stjärt. Skaffa Dance- och Electro-korten till den så dår du både TR-808 och 909. Men var beredd på att dessa kort kostar en del.

Jag använder Alesis DM5 och R8m. Bra blandning av allt möjligt.
Sen har jag jättemycket samplat oxå såklart.
Och skulle det skita sig iaf så tar man till doepfern eller nån annan analog och gör det man behöver ha själv.

alesis? SR16 e väl en annan bortglömd tingest (tom kvar i produktion f f?) - har för mig att den kan en hel del...

1
Bevaka tråden