Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syntrigg...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Sålde för ett tag sen hela min syntrigg, pga nytt jobb där det redan fanns prylar. Kul tänkte jag, nu behöver man inte slita på sina egna grejer längre. Men... Det är ju alltid roligt att ha sin egna lilla rigg, och nu kliar det ju naturligtvis i fingrarna igen. Nya grejer måste införskaffas!! Ett bra 88 tangenters motherkeyboard, några smör och bröd-burkar, nån rolig pryl med mycket rattar, osv...
Har använt/ägt de flesta "mainstream"prylar som finns idag, och söker därför lite ny inspiration och nya infallsvinklar...

Mvh
Johan

Beror rätt mycket på vad för slags musik du tänkt göra, vilket budget du har och hur du föredrar att jobba (hårdvara, analogsyntar, datorer, akustiska instrument?).

I vilket fall tänker jag bespara sawtooth och rekommendera en Nord Modular, oavsett vad du är ute efter. Extremt flexibel maskin, täcker många sorters ljud, är tacksam att ratta på och låter bra. Dessutom kostar de kaffepengar begagnat idag.

Sen får du också väldigt mycket för pengarna om du köper en hårdvarusampler idag, och det är åtminstone något jag skulle skaffa om jag byggde en hårdvarustudio idag. Med ett par schyssta cdroms så täcker du smör-och-bröd-biten väldigt väl.

Om du redan har tillgång till en riktig rigg så tycker jag att du borde satsa på få men kraftfulla prylar, annars krävs det mer pengar för effekter, mixerbord osv, och framförallt, det blir krångligare och mer svårjobbat med 20 syntar jämfört med 2. Alternativt köpa ett par kompetenta grundstenar och fylla på med mer udda boxar som du inte har tillgång till på jobbet.

Ett DSP-accelererat ljudkort och ett gäng saftiga mjukvarusynthar är inte fel, i varje fall om du vill ligga i framkant ljudmässigt. Nord Modular skulle jag gärna äga själv, om jag nu skulle använda någon hårdvarusynth. Den roligaste musikhårdvaran är trots allt akustisk och fungerar helt utan ström!

Jag skulle rekommendera ett nytillverkat modularsystem för en ny infallsvinkel! Synthesizers.com eller doepfer kanske.

/d

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 11:21

Jag skulle rekommendera ett bra masterklav, en kontroll för att styra plugins jag vill ha en Profit-5 som kontroll. Sedan köper du en massa plugin syntar m.m. Du har allt i datorn, det är ju jätte bra och väldigt flexibelt dessutom blir ljudkvaliteten toppen.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-06 11:41

Demokid har så rätt så! Först trodde jag analogtalibanen var sarkastisk men allt han säger e ju helt rätt så det e ju inget att ens fundera över.

Tack för era synpunkter! Riggen bör vara flyttbar... Tror att en Motif ES8, en triton-rack och en nord 3:a skulle funka... ett bra masterklav med schyssta pianon, rhodes osv. Triton för samplern och lite mer variation på"vanliga" ljud, samt Nord lead:en för analogt.

Eller varför inte en riktig sampler istället för triton-rackarn?

Motif och Triton... Lirar du i dansband?

Triton... ok, kanske är lite överanvänd inom vissa genrer, men Motif:en funkar väl till annat än dansband? Finns det nåt bättre alternativ för organiska keyboardljud... pianon, orglar osv. som samtidigt fungerar som motherkeyboard? Gillar klaviaturen på 88 tangentersversionen...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 12:00

Motif-serien rockar fläskberg!

Clavia Nord Stage

1
Bevaka tråden