Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att producera en samplings skiva?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 13:20

Vet inte om detta är rätt forum att fråga på.

Vad krävs för att föra en samplings CD? Då menar jag format m.m. Jag och några kompisar har snackat om att göra en samplings CD med ljud unika ljud från olika klassiska syntar, inte bara analoga. Kompisen jobbar på ett ställe där han kan låna en del ovanliga instrument och vi har rätt bra ljudkort och outboards.

Våra planer är att sampla så ?enkla? ljud som möjligt som man sedan kan leka med i en sampler. Med enkla menar vi inga envelopes, max cut-off och långa samplingar på 15-20 sekunder. Vi kommer även sampla typiska ljud från syntarna med envelop och filter. Vi hade tänkt att göra skivan i WAV format då vi inte har så många hårdvarusamplers.
Frågan är hur man gör med loopar i WAV? Vi hade tänkt att samplingarna inte skulle vara loopade men så pass långa att det är enkelt för auto-loop att hitta snygga loop punkter. Går det att göra en generell loop WAV som alla program/samplers som läser WAV förstår?

\\Gnutten

Det går att generera "loop-markers" i både Soundforge och Wavelab, men jag är lite osäker på huruvida loop-punkterna hänger med om du sparar enbart wav-filen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 13:31

tror jag öppnat wav filer med färdiga loop-punkter tidigare... eller drömde jag?!

//Patbos - 99% säker!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-06 13:40

AIFF-filer har jag läst att man använder till Fantom-syntarna pga att de sparar "root key" och looppunkter...huruvida WAV-filer gör det vet jag inte...

Jag tror att om man ska få sin samplingscd att sälja måste den 1) innehålla bra ljud, 2) ha allt så färdigt för samplers som möjligt - dvs helst färdiga keymaps för de 3-4 vanligaste formaten, 3) ha ett rimligt pris.

Det finns en uppsjö av samplingscds och ännu fler gratissajter med samplingar av varierande kvalitet. Men tex Hollow Sun har både en oerhörd bredd och bra samplingar, så det är vad ni har som konkurrens.

Wav kan spara det mesta. Men huruvida alla maskiner kan läsa det är en annan sak...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 15:37

Hollow Sun slår vi lätt. En kille i vårt projekt har gjort många av ljuden som Hollow Sun har på sin sida. Sedan tror jag priset kan vara lite avgörande. Om man betalar 100 Kr (som vi tänkte ta) för 650 Mb med samplingar samplade var tredje tangent eller 600 Kr.
Jag har testat några samplings skivor och det jag tycker är att dom är rätt ensidiga. Det är typ bara snygga tranc stråkar lead, blips. Ljuden är färdiga och det finns inte så mycket mer utrymme till tweek. Våra ska vara rätt råa, användaren får använda sin samplers filter, envelopes m.m. för att göra nått unikt.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-06 17:40

Bra idé Gnutten! Precis som du säger e många samplingsskivor rätt ensidiga å trista idag. Jag välkomnar ditt/ert försök å kan mkt väl tänka mig att köpa.

100-200kr ändrar på rätt mycket. Det är såpass lite pengar att det kan vara värt att chansa.

Det låter som en intressant idé, men jag är inte övertygad om dess kommersiella potential. Jag inbillar mig att de flesta som köper samplecds vill ha just färdigskruvade ljud som bara är att stoppa in i en produktion. Alltså skulle man vilja ha färdiga program att stoppa i samplern med filter och allt redan uppmappat. Själv har jag fler syntsamplingar än jag har användning för, och det stora arbetet är just att ställa in filter, keymaps osc i samplern, inte att få tag på intressanta vågformer. (Dessutom är det ofta just filter och liknande som sätter prägeln på klassiska syntar - hur kul är en Minimoog med vidöppna filter?).

Ledsen att låta negativ, men det är en hård bransch och för att lyckas måste man antingen göra något som ingen annan gör, eller göra samma sak som alla andra fast bättre. Om ni kan komma på något bra sätt att göra uttrycksfulla samplepatchar som fångar något av ursprungssyntens karaktär (det finns ju ett par olika sätt att göra detta på) kan det finnas en jättemarknad, annars slåss ni med både gratisljuden och diverse mjukvarukloner av klassikerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 09:25
Ursprungligen av false messiah:

100-200kr ändrar på rätt mycket. Det är såpass lite pengar att det kan vara värt att chansa.

(Dessutom är det ofta just filter och liknande som sätter prägeln på klassiska syntar - hur kul är en Minimoog med vidöppna filter?).

En minimoog VCO med sågtand med öppet filter låter helt underbart och skilljer sig markant mot tex JP8, P5. Minimoogen har mycket mer bett och dynamik. Undrbar att använda som bärvåg i en vocoder. Rätt kul är att ett ljud med en minimoog VCO kan låta så levande.

Jag har samplat råa vågformer från mina syntar till min E4XT. Jag har inget gjort några velocity-layers med olika filter utan förlitar mig på E4XT?s olika filter. Tycker det funkar jätte bra. Det är inte alls jobbigt att ställa in filter m.m. Visst det tar lite tid att sampla var tredje tangent och loopa. Nu när det är klart kan jag ta en JP8, P5 och moog VCO och göra ett ljud med en annan karaktär.

Gnutten:
Jag köper gärna en skiva om den innehåller synthar jag inte har t.ex. Synthex, Matrix-12, Memorymoog.

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

En minimoog VCO med sågtand med öppet filter låter helt underbart och skilljer sig markant mot tex JP8, P5. Minimoogen har mycket mer bett och dynamik. Undrbar att använda som bärvåg i en vocoder. Rätt kul är att ett ljud med en minimoog VCO kan låta så levande.

Jag har samplat råa vågformer från mina syntar till min E4XT. Jag har inget gjort några velocity-layers med olika filter utan förlitar mig på E4XT?s olika filter. Tycker det funkar jätte bra. Det är inte alls jobbigt att ställa in filter m.m. Visst det tar lite tid att sampla var tredje tangent och loopa. Nu när det är klart kan jag ta en JP8, P5 och moog VCO och göra ett ljud med en annan karaktär.

Gnutten:
Jag köper gärna en skiva om den innehåller synthar jag inte har t.ex. Synthex, Matrix-12, Memorymoog.

MVH
Demokid

Ni som jämför sågtänder...pffff Kom inte å säg jag är knäpp som använder 20 olika 909 Clap, för att dom faktiskt LÅTER olika!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 00:11
Ursprungligen av charliecrash:

Ni som jämför sågtänder...pffff Kom inte å säg jag är knäpp som använder 20 olika 909 Clap, för att dom faktiskt LÅTER olika!

Jag har inte sagt att jag jämför... jag bryr mig egentligen inte om vad det är för sorts filter, komponenter... bara det låter bra. Nu är det så att Model D sågtanden låter väldigt kraftfull (fråga mig inte hur).
Har aldrig testat Rolnads 303/505/909 serie men den låter säkert bra. Jag hoppas att du inte använder 20 clap samtidigt för då har Rolnad misskyckas.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 23:23

wavfiler har looppunkter inbyggt. Det är bara å placera ut i tex wavelab och spara filen så dyker de upp i valfri sampler som läser wav.

"Göra samma sak som andra fast bättre" Göra samma sak som andra fast billigare är också en bra affärsidé. Med ett pris på 100 kr per skiva kommer folk hellre köpa skivan än tanka ner, i varje fall om det ingår en tryckt förteckning över ljuden.

Att ljuden fungerar i olika format är jätteviktigt, de måste ligga uppmappade i alla de vanligaste samplerformaten. Instämmer med false messiah om att det inte är någon bra ide att bara köra med öppna filter, filtret är ju trots allt ett av de viktigaste elementen i en synth's karaktär.

Om det ska bli kommersiellt gångbart så får du nog räkna med att göra minst fyra velocityswitchar per tangent vid olika filterfrekvens. Det blir mycket jobb, men nödvändigt om ni vill sälja skivor.

wav är lite dumt nog ett "samlingssuffix" för ett helt gäng olika format.. vilket gör det hela lite svårare. För att göra saken ännu värre så finns det flera "efternamn" som även de hör till samma gäng (RIFF)

Jag har varit delaktig i samplings cd´s och om du vill sälja så fokusera på att göra allting för att underlätta inläsning till samplers.
Vi gjorde en enkät på en hemsida med tänkt målgrupp, så tog vi dom fem mest använda samplers bara.
Ert pris är lite väl lågt, många kan uppfatta det som något oseriöst tror jag iaf.
Om jag minns rätt går det väl inte att sätta en loop point på waw filer, däremot aiff funkar?
Lycka till med detta projekt !

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 01:53

http://www.borg.com/~jglatt/tech/wave.htm <- nördig besrkivning av wavformatet, kanske gör somliga klokare

ganska kul läsning, författaren till texten är inte direkt imponerad av de programmerare som tog fram formatet... :kaaaka!:

Loop punkter på wav filer gör jag nästan varje dag Tex i Wavelab.

Jag älskar Tanken på att äntligen hitta lite ljud som inte är så FÄRDIGA
Ju mer man arbetar med sin musik så samlar man ju till sist ihop en skara med ljud som man använder mer eller mindre ofta. Ibland skruvar man till ett nytt ljud av ett gammalt och sparar det och vips har man ett till ljud i samlingen. Efter ett tag så har man sitt lilla bibliotek som fungerar i de flesta lägen, oftast bättre än kommersiella "FÄRDIGA" samplings-cds eftersom man känner ju till sina egna ljud så bra och då går det också himla snabbt att hitta bland dem och även göra en och annan ändring om det behövs.

Jag samplar HELA tiden när jag arbetar med musik. Det är ju så man samlar ihop sina ljud. Man passar på när tillfälle ges. Har jag en gitarrist här med en 40 000 gibson som låter as bra så passar man på att sampla den Likadant med trummisar som är såååå enkelt att sampla sedan bara samlar man ihop dem till kits och döper dem till något fyndigt så man kommer ihåg vad det var för karaktär på trummorna.

Det svåra tycker jag är när man har ett uppdrag/projekt att sampla. Det kan vara svårt att vara kreativ och det kan bli lite krystat ibland. Jag kör devisen: "hmm jag skulle behöva just ett sådant ljud"
Alltså det finns redan ett behov och sedan försöka tillgodose det.

Det måste ju finnas MASSOR av egentillverkade små ljud i stugorna här på 99musik som bara ligger och väntar på att hamna på en skiva???
Det tycker jag vore spännande, tänk om vi alla bidrog till en 99musik samplingsskiva.

Gnutten jag önskar dig lycka till och håll oss gärna informerade här på forumet hur det går för er.

///Nicklas!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 04:59
Ursprungligen av Soulmachine:

Det måste ju finnas MASSOR av egentillverkade små ljud i stugorna här på 99musik som bara ligger och väntar på att hamna på en skiva???
Det tycker jag vore spännande, tänk om vi alla bidrog till en 99musik samplingsskiva.

Riktigt bra ide egentligen, jag gillar skivor som tex battery synthetic drums, den innehåller trumset med skruvade trummor, inte vanliga rena 909-ljud, utan processade och intressanta trumljud, den är ihopsatt av kända artister typ funkstörung richard devine osv som gjort 1-2 trumset var. Något sådant skulle ju vi här säkert kunna göra, 20 pers gör varsitt skojjigt trumset/loopar/patchar och samlar på en skiva. Skulle kunna vara klart om typ en vecka

Visst, jag säger inte att det är oanvändbart. Men mycket av Minimoogens karaktär ligger i filtret, detsamma med Jupiter-8 och P5, och det fångar man inte med en sampling. Jag har en diskett till ESI32 med samplingar från någon analogsynt (Matrix-1000 har jag för mig) och presets i analogstil, och visst har det sina poänger, men det låter inte så extremt analogt. Multisamplade syntar med olika filterinställningar och liknande skulle iallafall jag tycka var mer intressant.

Grejen är den att jag som sagt tror att de som köper samplingskivor i första hand är såna som inte vill skruva ljud, och de som vill skruva ljud har antingen andra samplingar att använda, eller köper hellre någon av Minimoog-emulatorerna istället för att sitta och skruva med samplingar till förbannelse och ändå inte få samma slutresultat. Det gäller nog att hitta rätt prisläge om det ska funka kommersiellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 15:32

Ja jag håller självklart med att man måste fångs själen i instrumentet vilket dom tydligen ska göra. Sampla med lite öppet filter för att kunna finstämma filtret i samplern. För 100 kr tycker jag det är helt okej att det inte är multisamplade syntar med olika filterinställningar.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 00:33

lite OT men ni som gillar fina sågtänder och feta filter borde testa Asynth, http://antti.smartelectronix.com/ mkt välljudande

Ursprungligen av fredrik_e:

lite OT men ni som gillar fina sågtänder och feta filter borde testa Asynth, http://antti.smartelectronix.com/ mkt välljudande

Totalt missat Asynth, laddade ner demon från sidan. Verkar fet. Ska leka lite mer med den och se hur den smakar.

För övrigt gillar jag Lapjockeys ide i liknande stuk som din samplingscd. Flatpack som den heter, tyvärr är den enbart för användare av Reason. Likadant Analogue Monsters serien från vad de nu heter. Så en dålig ide är det inte alls. Tycker inte jag i alla. Råmaterial till samplern är alltid bra.

1
Bevaka tråden