Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur fånga toner?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 20:06

anta att jag lattjar lite med guran och spelar in det på datorn. sen vill jag ha samma melodi trackad i något program, typ reason eller nåt. finns det något sätt att liksom göra om den melodi som gitarrslingan (eller sång eller vadsomhelst inspelat) består av till digital information, typ midi eller nåt?

Melodyne.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-07 20:13

Roland VP-någonting, 1HE rack. Inte så snabb respons men den funkar. Billig. Röstprocessor som kan göra lite Yello-och-Kalle-Anka-röster också

Tycker du ska fortsätta och spela gitarren "på riktigt". Finns ingen riktigt bra teknik för att midi-inspela gitarr än så länge. Bara du blir lite mer erfaren och tajt på gitarr kommer du inte behöva annat än vanlig inspelning på den. Samma sak med keyboard, efter ett tag lär du dig intonera och frasera precis som om du spelar på gitarr. Finns nog inga genvägar förutom hårt övande tyvärr!

Ta ut på gehör?

Åtminstone Logic har funktioner för att omvandla en monofonisk ljudfil till midi (men inte on-the-fly), och det skulle förvåna mig om det inte finns något liknande i Cubase.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 21:31

ska kolla upp. tack.

dalle: jag tänkte mer om jag tar ut en melodi och sen vill ha ett annat ljud, typ nån bräsig lead eller nåt, istället för gitarrljud. om det är lång slinga blir det så himla mekigt att göra det 'för hand'.

  • Medlem
  • 2005-04-07 22:22

Cool produkt! Fast jag skulle vilja ha tvärtom, jag spelar en midi-slinga, sedan spelar min flöjt upp den...

1
Bevaka tråden