Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dual g4 eller g5 till musik

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 10:14

Jag funderar på att köpa en G4 eller G5 beggad, och funderar lite på vilken som är snabbast, bäst och så i kombination med Digital Performer, Cubase o liknande program. Nån som har erfarenhet? Hur stor är skillnaden?

Aktuella modeller som jag hittat just nu är dessa

Dual G4 1.42 med 1GB i minne och 160 GB HD. Säljaren vill ha 12k. Dyrt (förmodligen finns prutmån)?
Dual G5 1.8 med 1GB i minne och 80GB hd. 12k+moms. Ganska dyrt, men ok.

Vad säger ni? Vad skulle ni välja?

Finns vissa G5 1.8 modeller som har problem med vissa PCI-kort, annars är det väl mer krut i en G5'a, så jag skulle nog säga G5. Men om du kan hålla dig ett tag så kommer det ut nya G5'or efter det att Tiger lanserats som kommer att ta ner priset ytterligare. Måste du köpa idag - gå för G5'an.
Priset på G4'an är för högt och du borde kunna få den för 8000 beroende på hur angelägen säljaren är att sälja.
Antar att du kollat på www.mactorget.nu ?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 13:03

ja, problemet är ju min ekonomi... hade jag obegränsat med stålar skulle jag ju köpa en ny g5a direkt, men så är inte fallet...
Hur står sig G4an prestandamässigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 20:56

Om du kör program som inte är optimerade för G5-processorn (eller dual) kan du enkelt se prestandaskillnad på enbart Mhz:en. G5:an borde vara lite snabbare ändå pga snabbare cache, bussar och hårddiskar(?).

Sedan är ju de gamla G4:orna (dual MDD, vindtunnlarna) kända för att väsnas ganska mycket. Min gamla MDD:a väsnades så mycket att den väckte mina barn om jag startade den på kvällen :/. Men allt är aldrig svart eller vitt tyvärr och G5:orna har en del kända "missar" de också.

Om du har möjlighet tycker jag att du ska satsa på en G5, eller pruta rejält på G4an

  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 17:57

Jag fick tipset att nya G5or var i antågande. Så jag väntar nog lite... kanske kan man hitta en ny eller halvny efter dess till lägre pris. Har ändå ingen brådska.
Tack ändå!

1
Bevaka tråden