Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MOTU 2408mk3 eller Echo Layla24

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har hittat dessa två kort till överkomligt pris. båda har 8in/ut och d är d som jag kollar främst på. Layla har midi in/ut/thru och d är ju nice för jag har inte interface (kör med midikabel i gameport).

Det som främst avgör vilken jag ska köpa är ljudkvalitén! Har inte möjlighet o testa nån av dom så jag vänder mig till er som har erfarenhet av dessa kort.
Layla24 är billigare och har midi till sin fördel. Men 2408mk3 är ett nyare kort med förhoppningsvis bättre ljud. Ganska brottom oxå eftersom jag måste ge besked snart.

Mvh Amin

Echo ser jag som ett budget-märke som gör prisvärda interface. Deras tidigare laylor har varit väldigt bra.. men ingenting i närheten av motu's interface. Echo verkar tyvärr satsa mer på snygga specar än riktigt ljudkvalité. 2408mk3 är ett riktigt seriöst interface med väldigt bra ljud och en del intressanta extra features. MOTU gör även väldigt bra drivrutiner och applikationer som nästan garanterat fungerar bra med allting som följer satta standarder (de stödjer t.ex. Apple CoreAudio bättre än vad Apple själva gör med sina applikationer). Jag skulle alltså inte tveka en sekund även om jag inte testat layla24. Med motu så är jag säker på att jag får ett riktigt bra och t.om. väldigt prisvärt interface som kommer fungera med alla applikationer jag kör utan strul (både windows och osx). I övrigt så kan 2408:an byggas ut med en massa fler kanaler för en väldigt billig slant.. så kasta ut de gamla mixerborden och koppla in upp mot 40-50 ljudingångar/utgångar till interfacet om du känner för det

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-04-11 11:07

Jag kan inte hålla med om att Echo ska räknas som ett halvtaskigt budgetmärke som är mindre seriöst än exempelvis MOTU. De gör lika bra interface som RME, men är billigare.

Halvtaskigt har jag inte skrivit nåt om.. men jag har skrivit att jag anser att motu är mer prisvärt. "Deras tidigare laylor har varit väldigt bra" osv. Det som stoppat mina egna funderingar på layla-kort tidigare är att deras drivrutiner har varit väldigt skakiga både under windows xp och osx.. för ljudet är riktigt bra med tanke på priset. En polare körde med layla20 (eller det kanske var 24?.. han har iaf sålt det nu) och det lät inte lika bra som en 828mk2.. men det säger absolut inte att ljudet är dåligt.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-04-11 15:23

Ok - då är det bara jag som övertolkar lite. Pratar man om "budgetmärke", så tolkar jag (och troligen många andra) det som att det också är förknippat med sämre kvalitet...

ok.. nu vet du/ni förhoppningsvis vad jag menar iaf vare sig jag först skrev otydligt eller inte

Hej! D blev en MOTU 2408mk3! Jag fick ge 7000kr för den vilket är 2000kr mer än vad jag hade fått ge för layla24:an. Jag hoppas att d var värt d. har inte installerat kortet då jag ska formatera allt innan. Only time will tell I guess.
Ha d bäst//Amin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-13 00:29

Riktigt bra köp! Motu 2408-serien är något av det bästa som gjorts.

Ursprungligen av PF:

Riktigt bra köp! Motu 2408-serien är något av det bästa som gjorts.

Känns bättre när man hör sånt faktiskt. man kan ju ha lite ångest. På MM's forum vart jag rekomenderad RME multiface som skulle vara än bättre än motu men vi får se hur d låter när jag installerat den. är jag nöjd med ljudet så är jag d.

  • Medlem
  • 2005-04-13 18:53

MOTU-grejerna låter inte dåligt. Var säker på det.

MOTU 828mk2 vann årets MIPA-pris som bästa inspelningshårdvara.. inte RME multiface. Det kanske inte säger så mycket.. men lite iaf (2408mk3 är ett _minst_ lika bra interface imho.. förrutom att det saknar firewire)

Igår kväll satte jag in PCI kortet i datorn efter att ha installerat mjukvaran först. o windows hittade kortet o installationen gick utan några som helst problem o tog max 3 min!!! Fantastiskt. Jag var fett orolig att jag skulle få d jobbigt o installera för jag har läst om många fall med detta kort o XP som så när på gjorde att jag inte köpte den.

Men boy am I glad I did! 3 min o installera o vilket ljud sen! körde min Röde NTK genom Really nice preamp rätt in o spelade in lite på prov. Lyssningen bestod av AKG k240 och event 20/20bas V2.
Kan inte säga annat än att detta kort spöade skiten ur min gamla M-audio Duo (inte för att jag trott nåt annat men jag har inga andra referenser) och levererade grymt låg latancy vid 96k inspelning även med effekter på. och logic verkar komma överens med kortet oxå.

Nu ska jag bara hitta en Midi interface sen blir d tuta o köra.

1
Bevaka tråden