Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalashnikov ljud

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare, jag hörde idag på lite musik som jag tidigare gjort...
Det fattas något, förr i tiden i mina hemtrakter sköt man vilt med gevär under festligheter, skulle vilja veta om det finns någon samplings cd i bra kvalité för just vapenljud.
Har lyssnat på ljuden som fanns i min triton, även försökt skruva till ett par ljud men jag vill ha det äkta ljudet.

hittade lite grejjer, ifall någon också letar efter samma sak: http://www.efx-sound.com/site/us/frames0.htm

Hm... Kalashnikov har ett väldigt karaktäristiskt ljud. Det är liksom lite torrt och väldigt distinkt.

• Medlem
  • 2005-04-11 11:13

Du kan ju alltid "låna" från valfri gangster hip hop skiva.. brukar ju vara överfulla med pang pang...

RP: låter som en replik från Heartbreak Ridge?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-04-11 12:01

Tänkte samma sak...:)
It's the prefered weapon of your enemy. When fired it makes a distinctive sound...

Varför inte pröva ljudet som finns i Counter-Strike

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 14:47

precis vad jag tänkte föreslå. kolla samplingar i spel, typ counterstrike, desert combat och ja... alla krigsspel där ute.

Skulle precis föreslå: sampla scenen i "Heartbreak Ridge" där Clintan demonstrerar Kalaschnikov.

Men det var visst fler som tänkt på det.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-11 16:18

Märks att det är ett musik-nörd-forum. Alla har diskuterat ljudet på ett gevär, men inte att folk skjuter skarpt med livsfarliga prylar under festligheter.

Battlefield Vietnam har iofs också bra ljud i sig, och fått mycket fin kritik för det. Kanske ska spana in det?

Doktorn: Prova att släppa en K2000 från andra våningen, och sampla ljudet. Det borde komma när en AK-47 tror jag..

/Kram!

Nej nej nej. Inte släppa fina maskiner i marken från fönster.

Bättre då att släppa en Kalashnikov från fönstret och hoppas att den går sönder så har man åtminstone ett mindre mordredskap i världen.

Men när man nu snackar om vapen, det är väl bättre att man använder automatgevär till att applådera än att skjuta på folk? Något säger mig att man i en kultur där folk har möjlighet och kanske t.o.m. behov av att bära vapen också har ett visst vapenvett. Om just ljudet av AK-47 innebär fest istället för sorg så kanske det är värt att uppmuntra? Lite som kanonerna på Kronborg i Helsingör på Dronningens födelsedag varje år inte gör oss Helsingborgare oroliga nuförtiden.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 20:44

Att skjuta vilt (i luften antar jag) tyder knappast på nåt vapenvett, kulorna man skjuter iväg måste ju komma ner nån gång. Många människor har dödats av sådana kulor.

Tjenare gänget !
Jag beslöt mig att jag ska sampla in från en gammal kasett, det måste låta sådär exakt.
Ett lite dovare ljud än vanliga pistoler som ekar lite efteråt och man hör några skumma biljud....
Angående om vapnen är laddade eller ej....i mina hemtrakter är det alltid lösa skott man skjuter på fester, pga att alla skott tillverkas för hand, då ingen har rätt att bära vapen finns inga skott att köpa heller...nu blev det ot...

Dalle:du är en ond man, är de bara för att kurzen är svart?

" mina hemtrakter är det alltid lösa skott man skjuter på fester"
Förlåt att jag går off topic... men detta är en sak jag alltid funderat över. Hur många gånger ser man folk skjuta i luften? Typ ett par gånger i veckan om man hänger med i nyheterna. Men jag har aldrig någonsin hört talas om ett enda fall där folk dött eller skadats av nedfallande kulor. Lösa skott kan vara en förklaring. En annan förklaring är att kulorna kanske inte har så hög hastigthet när de faller ned. Säg att du släpper en kula från 600 meters höjd, på den sträckan lär den nå sin högsta fallhastighet. Är det tillräckligt mycket energi i nedslaget för att allvarligt skada eller kanske till och med döda någon? Hastigheten på den fallande kulan är inte ens i närheten av utgångshastigheten från automatkarbinen.

Jag vill inte propagera för att man skall bära vapen, men i många kulturer är just ett vapen en symbol för att man är vuxen. Förr gick fint folk omkring med värja, men det var mest en prydnad. Jag tror att det är så i andra länder också. Bössan är en symbol. Infödingarna i Afrika har spjut, drdreas kusiner har en Kalashnikov (hoppas ni förstod att det var ett skämt). Många av bössorna är nog också i så dåligt skick att den enda de utgör en fara för är användaren. Själv har jag alltid velat bära en elegánt flintlåspistol som accesoar. Eller en Luger...

• Medlem
  • 2005-04-11 23:27
Ursprungligen av Real Parakeet:

Själv har jag alltid velat bära en elegánt flintlåspistol som accesoar. Eller en Luger...

Det var en luger med på CSI idag. Det är något med den som gör den cool. Lite retorfuturistisk på något sätt. Fast nu är vi verkligen OT...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-11 23:08

"Många av bössorna är nog också i så dåligt skick att den enda de utgör en fara för är användaren"

Heh, En kalashnikov går aldrig sönder

En OT fundering: På medeltiden, skjöt man pilar i luften då? Och i sådana fall kan det förklara att man oftar hittar gamla kranium med hål i?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 02:15

Jag vill ha en stor kanon.... en sån!!!!

Men! Är inte det där en Tjock Berta? Allas vår moder! :eek:

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 14:28

Nej nej, det där är Gustav!
Berta var mycket mindre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 14:56

arete, du är säker på att den inte heter dora då? http://palpatine.chez.tiscali.fr/Page13/page13.htm

Och för att återknyta lite till det här med samplade skott, vore det inte roligt att ha en sampling av den där pjäsen?

Någon sa till mig att man bara behöver ha en förening för att få köpa en haubits. Ingen vapenlicens behövs Frågan är bara, vad kostar en haubits?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 17:38
Ursprungligen av zthee:

arete, du är säker på att den inte heter dora då? http://palpatine.chez.tiscali.fr/Page13/page13.htm

Och för att återknyta lite till det här med samplade skott, vore det inte roligt att ha en sampling av den där pjäsen?

Någon sa till mig att man bara behöver ha en förening för att få köpa en haubits. Ingen vapenlicens behövs Frågan är bara, vad kostar en haubits?

Dora är systerkanonen som användes i italien, Gustav var originalet som användes vid belägringen av sevastopol.

Ja, det vore riktigt skoj att skjuta haubits! Annat än att skjuta på ölburkar med luftgevär..

Goran Bregovic´s låt "Kalashnikov" från filmen Underground är ju underbar. Umpa umpa!!!:kaaaka!:
Ett litet smakprov:
Kalasnjikov (mp3)

Var det inte Dora som gick under namnet Anzio-Annie under jänkarnas landstigning vi d just Anzio? Det var ruskigt många liv som gick till spillo där.

Är det bara jag som kommer att tänka på AC/DC och deras låt "Big gun".

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-12 18:48

Inte riktigt säker på om det var just den, för tyskarna hade fler stora kanoner (inte lika stora som gustav och dora dock) som användes nere i italien. Känns som tråden gått rätt OT just nu

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-12 18:55

Ok, tebaks till topic då:

1
Bevaka tråden