Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara laglig eller inte eller både och??

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-13 16:21

Har en fundering. Om man ska börja använda en mjukvara (i detta fal Unityl DS-1) och det visar sej att den inte går att köpa för att företaget inte längre finns (BitHeadz). Är det då olagligt att köra den om man laddar ner en crackad version?

Allt jag någonsin hört i frågan om och om är att det ändå är olagligt..

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:28

Håller med sisältää här. Det är olagligt. Däremot kan du köpa ett original av någon annan person, och då är det lagligt (vad jag vet).

Obs, jäij (jag är ingen jurist) så ta svaret för vad det är.

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:32

Jag har lyckats köpa ett orginal begagnat Men har börjat fundera lite över hur det fungerar. En del saker vill man ju köra fast det inte går att köpa. Vad ska man göra då om man vill vara på rätt sida och det inte går att få tag på i andra hand?

Visst, men varför bry sig? Finns inte företaget och produkten är "död" så använder jag warez-version med gott samvete.

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:29

Att inneha och tanka hem en crackad kopia, är inte olagligt i dagsläget i Sverige.
Doch är det olagligt att sprida.

Ursprungligen av Kloon:

Att inneha och tanka hem en crackad kopia, är inte olagligt i dagsläget i Sverige.
Doch är det olagligt att sprida.

Det gäller för musik, men inte mjukvara. Olagligt även om du inte sprider alltså.

Det finns ingen lösning, tyvärr. Rent moraliskt tycker jag inte att det är något problem men får du inte tag i att köpa varan finns det ingen laglig väg (som jag fattat saken).

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:39