Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara laglig eller inte eller både och??

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-13 16:21

Har en fundering. Om man ska börja använda en mjukvara (i detta fal Unityl DS-1) och det visar sej att den inte går att köpa för att företaget inte längre finns (BitHeadz). Är det då olagligt att köra den om man laddar ner en crackad version?

Allt jag någonsin hört i frågan om och om är att det ändå är olagligt..

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:28

Håller med sisältää här. Det är olagligt. Däremot kan du köpa ett original av någon annan person, och då är det lagligt (vad jag vet).

Obs, jäij (jag är ingen jurist) så ta svaret för vad det är.

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:32

Jag har lyckats köpa ett orginal begagnat Men har börjat fundera lite över hur det fungerar. En del saker vill man ju köra fast det inte går att köpa. Vad ska man göra då om man vill vara på rätt sida och det inte går att få tag på i andra hand?

Visst, men varför bry sig? Finns inte företaget och produkten är "död" så använder jag warez-version med gott samvete.

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:29

Att inneha och tanka hem en crackad kopia, är inte olagligt i dagsläget i Sverige.
Doch är det olagligt att sprida.

Ursprungligen av Kloon:

Att inneha och tanka hem en crackad kopia, är inte olagligt i dagsläget i Sverige.
Doch är det olagligt att sprida.

Det gäller för musik, men inte mjukvara. Olagligt även om du inte sprider alltså.

Det finns ingen lösning, tyvärr. Rent moraliskt tycker jag inte att det är något problem men får du inte tag i att köpa varan finns det ingen laglig väg (som jag fattat saken).

  • Medlem
  • 2005-04-13 16:39

Det som fick mej och fundera var ett inlägg jag gorde här på 99musik och fick följande i min låda. Menade doch inte att någon skulle skicka mej en crackad version men formulerade mej lite klumpigt.

Morsning!

Jag tänkte bara påminna om att vi absolut inte vill ha något att göra med piratkopior på det här forumet. Jag såg att du frågade efter Unity DS-1 2 ggr.. jag tog bort ena.. editera gärna din andra själv. Det är ingen som vart sur eller så över saken.. men editera gärna texten så fort som möjligt innan folk börjar rapporta inlägget

hade!
/danne

Är det fel att fråga efter något när det (inte finns)? Obs menar inte att Danne har fel men i bland vill man kanske efterlysa en (död produkt).

Det är olagligt och räknas som piratkopierad mjukvara. Forumet får absolut inte användas till att på något sätt sprida eller uppmuntra om spridning av piratkopierad mjukvara. Jag tolkade det som jag plockade bort själv som väldigt tydligt att du bad om att någon skulle skicka crackad mjukvara. Det andra var inte alls lika tydligt.. så det fick du ändra själv som sagt

Kul att höra att du fick tag på en licens till slut förresten!

Ursprungligen av Volantiz:

Det är olagligt och räknas som piratkopierad mjukvara. Forumet får absolut inte användas till att på något sätt sprida eller uppmuntra om spridning av piratkopierad mjukvara.

Nähä, men om det handlar om ett företag som inte existerar och en produkt som inte säljs kanske man kan sänka tonen en smula?

Just när det gäller Bitheadz har jag för mig att en av programmerna gav bort de senaste macversionerna av DS-1 (har jag för mig) och någon betaversion på en modulsynt som skulle bli deras nästa produkt, så möjligen är det så att de uppmuntrar folk till att sprida produkten. Fast så länge man inte vet är det, precis som de andra noterat, olagligt att sprida och inneha.

Hela fenomenet med abandonware är rätt intressant för övrigt. Eftersom upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död kommer tex C64-spel som Attack of the Mutant Camels och Commando fortfarande vara skyddade år 2050, vilket jag tycker känns rätt underligt. Halveringstiden på mjukvara är ju avsevärt kortare än för film, musik, böcker eller annat känns det som.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 17:59

PEK. som sagt trevligt att du fick tag på en laglig kopia. Jag vet inte hur långt du kommit med istallationen men du kommer med största säkerhet stöta på patrull snart eftersom licensen bygger på en challenge-respons-kod som är dator-specifik och bara kan fås genom företaget.
Det finns en hel del irrriterade, före detta, användare runt i världen som skrivit av sig sina aggressioner på diverse forum.

Inga gamla koder kan användas på en ny dator. Om du hamnar i denna sits finns ju tyvärr bara en crackad version ändå som enda möjligheten. Vad jag tänkte fråga är att, om du hittar information någonstans (jag har inte gjort det), om det som false messiah skrev om (att de efterlämnade sig möjlighet att fortsätta använda programmen ändå), kan du då posta info om detta här?

Jag är själv en före detta användare (av Unity Session och Unity-DS1) men egentligen saknar jag inte programmet eftersom de var förskräckligt buggiga och långsamma och jag behöver dem inte längre, men det skulle vara intressant att veta att möjligheten finns.

DD: Vill du ha ett kort och ganska strikt/tråkigt svar eller ett lite längre och mer förklarande svar?

Du svarar förstås som du själv tycker är lämpligt.
Glöm för all del inte att världen inte är fyrkantig bara.

"Nähä, men om det handlar om ett företag som inte existerar och en produkt som inte säljs kanske man kan sänka tonen en smula?"

Det spelar ingen roll om företaget är dött eller inte. Det spelar heller ingen roll om produkten inte längre säljs, vilket nu tydligt påpekats ett flertal gånger (inte enbart av mig). Jag skriver med liten text nu så att det går fram lite tydligare den här gången att jag inte har som avsikt att höja tonen, jag är inte det minsta arg eller liknande.. vilket jag inte var tidigare heller även om du tolkat det så (släng gärna på lite soft dub och en nag champa-rökelse för att få ett bättre grepp om stämningen på den här sidan av linan). Det var från början en nästan obetydlig liten fläck som polerades bort från ett glänsande forum.. men sen när någon undrar lite mer om hur saker och ting fungerar för ytterligare bekräftelse så känns det lämpligt att svara så tydligt som möjligt.. speciellt då budskapet inte lyckades gå fram tillräckligt bra innan frågan togs upp ytterligare en gång. Jag kanske borde ha skrivit med orange text i typsnittet comic sans? Eller fyllt inlägget med ännu flera smileys? Hur skriver man förklarande inlägg av den typen utan att verka som att man höjer tonen samtidigt som att man vill att inläggets innehåll ska nå läsaren? Kanske borde starta en ny tråd om det. För övrigt.. även det här inlägget är skrivet för att vara tydligt.. jag tycker att det vore väldigt synd om det uppstod flera missförstånd. Jag hoppas mest nu att alla svaren gått fram till de som undrat.

  • Medlem
  • 2005-04-15 13:20

Ett fint och bra alternativ är ju att använda freeware. Det finns ju hur mycket som helst som är gratis och superbra (i många fall långt bättre än köp-skit). Då behöver man inte besudla sin musik genom att producera den på stulet gods.

Volantiz: Jag blev plötsligt bara så trött på tonen på diverse forum, och lät all surhet gå ut över dig. Bra svarat, om än smått paragrafryttaraktigt.

Bakgrund: Till exempel ett annat känt svenskt muskerforum, där en kille undrade helt lugnt om manualen till Cubase SX fanns att ladda ner på nätet.
Trådskaparen blev totalt påhoppad av indignerade "den fick du väl i boxen"-svar och diverse sura kommentarer. Så småningom visar det sig att han i själva verket köpt 10 skollicenser och bara fått en manual - men inte ens då blev det tyst på alla självgoda gnällspikar:
Killen undrade om det var okej att fotostatkopiera manualen han faktiskt fått (ni fattar vilken ärlig typ vi snackar här...), och får till svar från supporten att det inte är ok, av upphovsrättsliga skäl. Tycker hela den historien visar på en riktigt tråkig attityd från branschen.

Nu säger jag inte att 99:an delar den här attityden, men jag ruttnar ändå på att läsa om hur hemskt det är att använda crackad abandonware.
Visst, lagen säger ajabaja, men lite flexibel får man väl ändå vara?
Det drabbar liksom ingen.

"Bra svarat, om än smått paragrafryttaraktigt"

tack.. det är mitt halvt ofrivilliga "jobb" att vara det här ibland

"men jag ruttnar ändå på att läsa om hur hemskt det är att använda crackad abandonware"

Det är nog inte riktigt det saken handlar om egentligen som jag ser det. Det är mer att vi strävar efter att hålla forumet i ett sånt skick som gör att även komplett seriösa och professionella användare som mjukvaruutvecklare, hårdvaruutvecklare, ljuddesigners, producenter, författare, whatever och allt däremellan kan känna att de kan hänga här utan att råka ut för sånt.. för det ser verkligen inte kul ut med sånt imho. I vissa fall så kan det nog iofs fungera när det följer med en bra och seriös förklaring.. men då bör det verkligen finnas en bra orsak som t.ex. i exemplet du tog upp. Be honom komma över till 99:an istället förresten
Men visst.. som jag nämnt tidigare.. jag såg inte det lilla som hände här särskillt seriöst alls (det var t.om. en smiley med i PM'et.. fast det togs visst bort då PEK klippte in det hit till tråden).. men nu togs ämnet upp i en egen tråd och vi har förklarat vad som gäller.. flera gånger t.om. eftersom det tydligen behövdes (därmed tydligare och tydligare svar).

Jag har inga samvetskval över att använda en piratmjukvara om det är något jag använder mycket sällan.

Något udda effektplugg tex. Det skulle vara enbart korkat att betala 2500 spänn för en vocoderplugg som jag använder på ett eller två alster om året. Lika korkat som att köpa en gitarr som jag spelade två gånger om året på, när jag kan låna en i stället.

Dock är rubbet av mina arbetshästar riktigt betalade för.

Sånt där kan man diskutera hur länge som helst eftersom alla har egna åsikter om saken. Nu var inte det riktigt vad tråden handlade om.. men ändå:
Min åsikt är att om man inte har råd/lust att köpa applikationen/pluggen/whatever så får man antingen spara eller helt enkelt hoppa över den. Det är i de flesta fall ett bra gäng arbetare som fått jobba stenhårt för att utveckla, marknadsföra, skriva manualer, frakta och sälja produkten.. för att sedan upptäcka att minst hälften av alla de som har produkten inte har betalat för den. Det är ibland jättekul att vara mjukvaruutvecklare :rolleyes:

Jag har nu inte råd att köpa alla de pluggar och applikationer från sonalksis, melodyne, magix osv som jag verkligen skulle vilja ha.. men det innebär absolut inte att jag letar upp fuling-versioner av deras produkter även om jag bara skulle använda dem nångång lite då och då. Istället så jobbar jag för att få råd till de jag känner att jag behöver som mest och som jag anser är prisvärda.

  • Medlem
  • 2005-04-15 17:11
Ursprungligen av Volantiz:

Min åsikt är att om man inte har råd/lust att köpa applikationen/pluggen/whatever så får man antingen spara eller helt enkelt hoppa över den.

Edit the shake:

Tänkte kommentera detta uttalandet, men vill inte ställa till bråk.

Om jag lånar min kompis Fenderstrata för att göra en inspelning, har jag då blåst Fender på en massa pengar? Samma sak som om jag lånar någons version av en mjukvaruplugg för att jag behöver den tillfälligt enligt mitt sätt att se...

De exemplena ser jag som en helt annan grej än att kopiera en kommersiell applikation utan vare sig lov eller laglig rätt.

En tolknings/moralfråga, kanske dumt att grotta sig in mer på detta. Alla människor har mer eller mindre rymligt samvete.

Men hade piratprogram inte funnits så hade jag aldrig börjat med elektronisk musik och hade således heller inte betalat tiotusentals kronor till programtillverkarna (vilket jag gör eftersom jag använder 95% originalprogram).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 10:22
Ursprungligen av Dalleponken:

(vilket jag gör eftersom jag använder 95% originalprogram).

Vad är de resterande 5%? ;). Jag tror inte att det finns någon på detta forum som inte använt någon kopia av något någon gång oavsett om det är film, musik, program, läkemedel (jo, det finns fulkopierade sådana), mat (likadant där), Ikea (snor rätt friskt dyrare design och uppger att den är egen) osv....

Tidigare tankade jag ner filmer rätt friskt men det har jag slutat med. Varför? Inte är det för APBs räder utan för att jag inte hittade tiden att se de filmer man köpte ens så varför fylla på med 20 filmer man knappast skulle se annars? (Fick ett brev av Discshop i julas som tackade mig för att jag var en bra kund så jag har mitt samvete rent och fint )

Förrut så hade jag även en massa progam som jag installerade och testade men även det har jag slutat med. Varför? Av rädsla för APB? Nej, snarare av rädsla för att man har så mycket av grejor att pyssla med så att man inte får något gjort annat än surfa. Jag har märkt att jag blir mer kreativ med begränsande resurser än med obegränsade, så därför har jag inte några warez på min maskin.

Chippat Playstation har jag även det haft och jag tankande ner en massa spel till det vilket fick en massa konstiga effekter. Jag hade inget spel att spela trots att jag rent tekniskt hade typ allt jag ville att spela så hittade jag inget jag ville lira. Det jag gjorde då var att sälja mitt chippade playstation och köpa mig ett nytt silverfärgat som passade snyggt ihop till tvn och bara köpa de spelen man vill ha.

Tanka musik händer dock att jag gör ibland, men på samma sätt som med dvdfilmerna har jag nästan slutat med det, och inte för att jag är rädd att det är olagligt utan för att det blir FÖR mycket musik att lyssna på. Jag påbörjade ett projekt då jag skaffade min första mac och det var att rippa alla skivor jag äger till den men det projektet har tagit en paus, för som det är nu har jag över 3700 låtar på maskinen och ska jag lyssna på allt så är det över 13 dagars oavbrutet lyssnande.

Tiden finns inte lixom. Att det sen finns så mycket bra musik gratis gör ju inte saken sämre men jag bävar inför den dagen då ITMS kommer hit till Sverige för då blir det ju ännu enklare att handla musik. Nu är jag rätt försiktig med att köpa musik för det blir väl bara en 20-30 skivor per år och av någon konstig anledning så köper man ju bara spännande skivor.

Jag har som personlig policy att bara ha "laglig" musik i iPoden/burken, och det går rätt bra :). Iof så är det en gråson med "Mixtapes", men jag har ett fullgott färgseende så det får vara...

Det enda som dock är tråkigt i hela den uppblossade debatten om piratkopiering är båda sidornas idiotiska argument.

Visst fanken kostar det pengar att handla musik, film och program, men samtidigt som piraterna skriker att det är dyrt så köper många av dem grafikkort för 6000:- en gång per år gåendes i sina märkeskläder. Prioritera era inköp lixom, innan gnället.

Sen är det ju tragist att se den andra sidan där Bill Gates, Per Gessle, Missy Elliott och alla andra som definitivt inte är fattiga grinar och gråter över att de drabbas personligt av alla dessa pirater som tar deras levebröd. Det är ju förjävligt att Per G inte har råd att köpa sig sin 20:e sportbil eller Missy E som bara har 30 stycket 50" Plasma-tvapparater i badrummet . Stackars killen / Tjejen....

Den enda förändring man kan åstakomma är sin egen och det går inte att lagstifta bort.

Pust

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 17:14
Citat:

Jag tror inte att det finns någon på detta forum som inte använt någon kopia av något någon gång oavsett om det är film, musik, program, läkemedel (jo, det finns fulkopierade sådana), mat (likadant där), Ikea (snor rätt friskt dyrare design och uppger att den är egen) osv....

Hehe... t.ex. ser jag i bakgrunden av detta forum en tapet vars mönster någon förmodligen gjort en gång i tiden. Får han eller hon betalt eller är det så att någon helt sonika fotograferat av tapeten och digitaliserat den?

Inte helt olikt att använda "död" programvara kan man tänka...

  • Medlem
  • 2005-05-31 19:55

..

Den här diskussionen i sig tycker jag börjar bli lite torftlig, jag gillar att höra argumenten och att folk diskuterar..men i regel så är det ingen som ändrar sig. Folk blir mest arga.
Det handlar i det yttersta om rätt/fel..om vem som kan slå den andra på fingrarna i uppnådd moral...ingen kommer till himmelen iallafall.
Jag kan t. ex tycka så här, som med mycket annat i tillvaron.
OM du tjänar pengar på det du gör med program som du inte betalt, så borde du kanske betala...framförallt för programmerarnas skull.
Sedan är det i mitt tycke inte privatpersoner som är det mest självklarar målet för diskussion, jag tycker att de företag som använder privatkopierat i regel gott och väl kan betala sina licenser för där finns oftast pengarna.
Men det blir ju väldigt fort en klassfråga eftersom många av de som diskuterar att de inte har råd att köpa program, inte har råd att köpa program. De har varken ljudkort för 6.000 eller märkeskläder..och då tänker ni..ja då får de vara utan.
Men program idag har blivit som mycket annat i vår populärkultur, nycklar för identitet och gemenskap (det är väl därför folk laddar ner ALLA program de får tag i? fastän väldigt mycket inte är något som personen i sig inte tycker är så intressant).
Men om en stor grupp människor gör ett beteende som inte är lagenligt, legitimerar det inget men blir ett utryck för civil olydnad.

Och när det kommer till medicin så ÄR det en klassfråga, och etik frågan får sig en rejäl törn när personer faktiskt inte bara tjänar pengar utan rent krasst profiterar på att människor mår dåligt. Framförallt HIV medicinen är ju en sådan medicin, och framförallt i länder i syd som inte har en chans att betala medicinen på grund av ekonomiska förutsättningar som skapats genom exkludering och kolonisation.
Vart finns det någon etik & moral då?

Den musikaliska upphosvrättsfrågan har ju i det stora blivit en fråga som hjälper de som redan har. T. ex copyswedes förslag kommer så vitt jag förstått inte följa stimrapportering utan listplaceringar. De redan etablerade kommersiella forum för försäljning med dess ramar inom musik(som jag väldigt ofta tycker symboliseras av brist på utveckling och en väldigt cynisk inställning till sin egen produktion)skapar säkra system för de som håller sig till den typen av väg för att ge ut sin musik.

Det finns ett roligt south park avsnitt f ö på detta tema(om att ladda ner)...se det
/puss Gustav

  • Medlem
  • 2005-05-31 19:56

förlåt att det blev ett så långt inlägg förresten

1
Bevaka tråden