Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 hårddiskar och XP?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom inte på en bra rubricering. men så här ligger d till:

Har en dator med 2 hårddiskar en på 120gb och en på 200gb. o så här har jag tänkt.

Jag tänkte att jag gör en liten partition på 120gb hårrdisken där jag installerar windows. på den andra partitionen på samma disk installerar jag program o pluggar.

200gb hårddisken kör jag som en audio hårddisk som jag bara lagrar audio på.

Finns d smartare (bättre) sätt o göra för o få optimal prestanda??

PS. gick med i detta forum ganska nyligen o trivs som fisken i vattnet. aldrig mer MM's forum där d mestadels är pajkastning som gäller.

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • 2005-04-13 21:09

Låter bra i mina öron, tänk på att formatera till ntfs och inte fat32.

Edit:
Kom på en grej,
Möjligtvis blir 120gb åt helsike för mycket åt bara xp & några appz.
Behöver du mer lagring kan du stycka den på hälften.

Kör inte hårddiskarna på samma ide-kanal, dvs kör tillexempel hdd1 tillsammans med cdläsare (Som du inte använder konstant) hdd2 tillsammans med dvdbrännare...Blev lite luddigt, hoppas du förstår nog poängen

jäklar .32 terra jo jag tackar, e re det man sitter på till varddags numera?

men vad vinner man på att ha PROG + PLUG på en part. och system på annan . (inget?)

allstå:

ide1 master hdd1 - slave xxx
ide2 master hdd2 - slave xxx

?

  • Medlem
  • 2005-04-13 21:59
Ursprungligen av kallback:

allstå:

ide1 master hdd1 - slave xxx
ide2 master hdd2 - slave xxx

?

Nej, du kan även ha din porr på mastern. :kaaaka!:

Ursprungligen av kallback:

allstå:

ide1 master hdd1 - slave xxx
ide2 master hdd2 - slave xxx

?

Helt rätt!

men vad vinner man på att ha PROG + PLUG på en part. och system på annan . (inget?)
Nja, det är snarare så att man har system och alla program och pluggar på samma, medan ljudet har man på en annan, då kan ju hårddisken "fokusera" på att jobba med ljudfiler istället för att jävlas med växlingsfiler och annat windowsrelaterat skit på samma disk = prestanda, sen när windows ger upp är det bara att formatera om systemdisken o behålla alla ljudfiler

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 22:07

...& se till att ha en Swap-partition som är formaterad i FAT-16, för bästa prestanda!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 22:40

Hej Amin! Välkommen hit!
Jo, jag var också mycket på MM förut men kör här alltmer som du ju redan förstått varför. Var det inte du som hade antivirusnätverksbekymmer? Jag är den Jompa som skrev till dig om det. Löste det sig? Vad gör du för musik? Har inte sett någon presentation av dig här på detta forum? Min kom upp nyligen om du vill kika.

Ursprungligen av Jompa:

Hej Amin! Välkommen hit!
Jo, jag var också mycket på MM förut men kör här alltmer som du ju redan förstått varför. Var det inte du som hade antivirusnätverksbekymmer? Jag är den Jompa som skrev till dig om det. Löste det sig? Vad gör du för musik? Har inte sett någon presentation av dig här på detta forum? Min kom upp nyligen om du vill kika.

Hej!

Jo d är jag som hade antivirusfrågan. Nej, jag har inte löst d än. väntar på lite fler svar på forumet. Jag gör popmusik, persisk musik samt lite ballader (älskar ju smörsång)

Jo jag kör hårddiskarna på 2 olika IDE. Då kör jag på d då. ska ta o formatera när jag kommer hem från jobbet

Ha d allesammans//Amin

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 09:00

...jag är certifierad på Normans nätverkslösningar - http://www.norman.com/se - rekomenderas!

Kan kanske passa på o ställa samma fråga här som på MM.

Min studiodator ansluter till internet via min hemdator. detta genom att jag har 2 nätvärkskort i hemdatorn alltså ingen router eller nåt.

Min fråga är:

Behöver jag köra brandvägg samt antivirus på min studio dator eller tar min antivirus och brandvägg på hemdatorn hand om inkommande skit??

Om jag delar ut mina enheter på studiodatorn i nätvärket kan jag söka av dom enheterna med antivirus som finns installerat på hemdatorn??

Tanken är naturligtvis att slippa ha resurskrävande antivirus o branvägg på studiodatorn.

MVH Amin

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 19:25

Det beror på om AntiVirusprogrammet är konfigurerat att scanna nätverksdiskar...
Brandväggen däremot blockar båda burkarna.

Ursprungligen av Lemon:

Det beror på om AntiVirusprogrammet är konfigurerat att scanna nätverksdiskar...
Brandväggen däremot blockar båda burkarna.

OK låter ju nice! Vilket antivirusprogram ska man köra då? Eller snarare vilken går att konfigurera på d sätt du beskriver? Idag kör jag norton funkar d?

Börjar älska detta forum. Man behöver inte ha ute en fråga i en månad här för o sålla ut ett vettigt svar!!
Gött är d!

  • Medlem
  • 2005-04-14 20:57

Antar att man kan välja vilka diskar man vill scanna, inklusive nätverksdiskar, i de flesta program. Här kommer en liten lista på antivirus som är GRATIS för hemanvändare:

http://www.clamwin.com/ (gratis för alla, open source)
http://www.free-av.com/
http://www.avast.com/eng/free_virus_protectio.html
http://free.grisoft.com/doc/1 (det här kör jag själv)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 21:36

...själv är jag ju(såklart!) såld på Normans produkter, billiga är de också!

1
Bevaka tråden