Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FYI: installerat kortläsare i mpc2000xl

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bara så ni vet så har jag precis installerat en kortläsare i min mpc2000xl. Suveränt med smidigt 1gb kort som är tyst som musen. Rekommenderas!

PCD-47 förmodligen!

har själv en SCSI PCD-47B i min XL, men MPCn själv hävdar att det e en 45'a? menmen... det e hyven med minneskort då dem inte har ngra rörliga delar, e tåliga och små och som sagt ovan knäpptysta. föredrar dock att ha flera småkort mot ett stort OM det skulle flippa...

Adaptec USBXchange för direktöverföring mellan dator <-> MPCns minneskort.
(ovan e en USB->SCSI kabel för PC - om man inte har en andra kortläsare i datorn - och det har inte jag) det som e hyven e att dra och släppa filer, inte bara audio, direkt som vilken kortläsare som helst.

man få se till att datorn/MPCn inte läser/skriver till minnekorten samtidigit.
annars e det helt safe att vara kopplad med MPCn mot dator. alltså att inte själv vara inne och läsa på korten med MPC samtidigt som man slangar över från datorn eller vise versa, Hit o Dit...

det e inte rek att köra MPC mot en annan host, men detta funkar!

Tyvärr stödjer inte den USB->SCSI snodd jag har så många enheter samtidigt vilket gör att det inte går att koppla på SCSI HDD/CD/ZIP etc om man har sådant också... då e det bättre att köra med ett rekordeligt PCI adaptec kort eller så...

^edit

JAg har en IISDMC Ide kortläsare som jag ha installerat. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010044737

Det där USB xchange verkar intressant men en usb-kortläsare kostar inte mer än nån hundring annars.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 22:40

Var det lätt att installera?

Jättelätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 09:45

Häftigt, då ska jag ta och beställa mig en sån.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-21 11:03

Otroligt bra sätt att kunna uppdatera en "felkonstruerad" maskin (jag menar, floppy? Hallå...). Till att bli något mycket bättre! Visst kunde man hänga på SCSI-prylar förut men det blir ju så bökigt. Mycket smidigare med fet intern lagring.

kör ni ATAPI enheter internt så går det inte att jacka på nått direkt mellan data och mpc...vad jag vet, då alla externa grejjer e SCSI på 2kXL, men med ett litet borrat hål och en USB-IDE konverter kanske det går att köra USB direkt mot ATAPIn... jag föredrar SCSI så långt det går

Ursprungligen av kallback:

kör ni ATAPI enheter internt så går det inte att jacka på nått direkt mellan data och mpc...vad jag vet, då alla externa grejjer e SCSI på 2kXL, men med ett litet borrat hål och en USB-IDE konverter kanske det går att köra USB direkt mot ATAPIn... jag föredrar SCSI så långt det går

Det spelar ingen som hellst roll eftersom en liten usb kortläsare till datorn kostar en hundralapp och det är ganska enkelt att flytta kortet dit. Till skillnad från scsi-hd fixar datorn att läsa från flashkortet.

Har du haft en zip installerad behövs inget göras, annars är det jättelätt att skarva till en strömkabel med en sockerbit.

zthee: du måste eventuellt tillverka en strömkabel med kontakt till din ATAPIkortläsare .. finns ingen default kontakt/kabel som passar i MPC det e det ända (enkla) trasslet .. jag kan annars hjälpa dig om du kör fast.. men troligen så e det bara att åka : ))

här finns det doku: http://home.tiscali.nl/%7Esmeyer/mpc/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 18:19

Men jag har bara strösocker hemma.

Haha.. Eller kanske inte

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 21:23

Eh, jag får det inte att funka.

HJÄLP!

Det står bara "Not ready!" när jag försöker ladda något.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 21:55

Byglade om. Funkar nu

Grattis! Nu kommer du att använda din mpc lite oftare som den förtjänar.

• Medlem
  • 2008-01-04 10:34

hmm den där läsaren har utgått....

ni råkar inte sitta inne på tips på andra modeller?
jag blev sjukligt peppad att byta min zip till flash nu.

Kollat ebay?

• Medlem
  • 2008-01-04 11:34

http://www.psism.com/iisdmc.htm

visst är det en sådan här?

• Medlem
  • 2008-01-04 11:35

jepp kollat ebay
fanns ingen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 11:38

http://www.psism.com/psiiic.htm

Den verkar ha ersatt IISDMC.

• Medlem
  • 2008-01-04 11:59

ja

jag köpte en sådan nu...hittade nästan inga någon annanstans..
vilken kortläsare skall jag ha till min mac för att läsa korten?

Du borde kunna använda vilken kortläsare som helst till din mac,typ nån billig usbläsare.

• Medlem
  • 2008-01-04 20:35

....3 veckors väntetid >(

men men..börjar peppen...nuuuu

Well, jag säljer annars.

JAZ scsi extern med 1st 2Gb + 1st 1Gb skiva.

ZIP-100 inkl 2st skivor parallell-versionen.

MicoTec PCD47b, scsi-flash-reader/writer för Smartmedia + PCMCIA + CompactFlash
Är 3.5" stor/liten med brygga om man vill montera den i 5,25" plats.

väntar även jag på en kortläsare till min 2000xl på posten...

>synthetic
vad ska du ha för prylarna? en polare ringde mig häromdan och var lite ledsen för att hans scsi hdd hade gått i graven. försöker övertala honom att skaffa kortläsare...

Jadu, pcd brukar gå för runt 1000-lappen på ebajs...och Jaz har jag ingen koll på...fann bara 1 till salu just nu, med 3st 2Gb skivor för 2000kr. Får jag 500kr så är nöjd.
Eller allt för 1500 då?

Vart köpte ni era kortläsare och hur mycket kostade dem med frakt och allt ,är i stort behov av en så fort som möjligt då zipen har dött

• Medlem
  • 2008-02-26 00:09

umm...det har varit mina längsta 3 veckor..nog läge att maila dem igen...

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-26 11:50

kortläsare:

köpte min PCD47b-SCSI beggad av en datapolare för 200-300kr eller nåt och tyckte det kändes lite dyrt

- så en billigare ATAPI IDE för test på öppet köp\beggad + MPC.OS 1.20 kan vara ett gott förslag

Ja man kan ju ha tur att finns billigt, men när jag letade i 1/2-år så gick de på ebay för 1000-1400kr. Jag sitter inte i sjön så jag behåller bara skiten...får väl tummen ur annars o koppla den som hd till atari'n annars...eller falcon så behövs ju inget extra...

2000xl

Okii detta är vad jag hittade i ide väg i sverige http://www.speeddragon.com/Default/ProductInfo/Id/109 grejen är att jag har en laptop hd på 2gb som jag har kopplat in i mpc men den hittar den inte. Tror att det kanske kan funka om man uppdaterar os till 1.20 det senaste men den har inga diskett drivrutiner så vet inte om man vågar kan man gå till baka till det gammla i fall det skulle faila. Sen undrar jag hur man uppdaterar. kom men tips vart man kan få tag på kortläsare.

Bevaka tråden