Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antagligen en fånig fråga, men jag måste kolla.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-18 03:12

Ämnet lyder: Expression-pedaler. Jag antar att de finns någon standard för dem, alltså ungefär som midi, en pedal funkar med alla olika märken oavsett tillverkare? Ska beställa lite grejer från Düskland och tänkte slänga med en sådan i kundvagnen när man ändå håller på. Blir lite jobbigt om det blir fel, inte direkt så att man kan åka dit och byta grejerna liksom.... :rolleyes:

MVH Clase

Jo, det ska vara standard på samma sätt som sustain och program-change pedaler.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-18 03:41

Tack så mycket Dalleponken. Min tveksamhet är utbytt mot självförtroende. Peace out!

En del modeller har jag för mig är inverterade.. men att det då kan sitta en switch för det.. eller är det bara nåt jag drömt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-18 04:49

Är jag vaken, eller är det en dröm? Sustainpedaler är iaf verkligen inte standard, Ensoniq och Roland var alltid FASligt olika. Så på dem är det bra om de har switch, vissa har det. Vad gäller expressionpedaler är det dock något jag aldrig testat själv. Finns ju risk att det är mer standard över dem!

Hmm.. Mina Boss-pedaler har då funkat utmärkt på alla keyboards jag ägt genom åren.

Är det fel så löder du ju bara om kontakten så är du igång sen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-18 22:49
Ursprungligen av eskimo:

Är det fel så löder du ju bara om kontakten så är du igång sen.

Precis. Upptäckte ju att det är vanlig tele-plug, det är ju inte så svårt att löda. Känner mig ruskigt dum som inte tänkt på det...men å andra sidan så har man ju aldrig kört med det någon gång tidigare, precis som PF. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-18 23:26

Skulle själv rekomendera roland eller boss när det gäller expressionpedaler, om du inte ska använda den till sammans med Yamahaprylar förståss. Har för mig att roland/boss brukar funka bäst med andra märken.

/Max

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-18 23:57

Tänkte ha den till en CME UF6. Jag behöver ett kompetent klaviatur till replokalen och på spelningar upptäckte jag så sent som igår. Helt otroligt vad teknik kan göra en blind ibland. Jag är ju musiker...jag kan ju spela, så jag bör göra det jag gör bäst. Därför en expressionpedal extra, så man kan tweaka lite med något annat ljud samtidigt i mixen. Tack för all hjälp!

Expressionpedal, så som den var tänkt från allra första början var ju att kunna styra volymen på sitt instrument så som smör-organister gör, liksom bygger stämning på 'La Paloma' eller 'Greensleeves' med volymaccentuering. Very old-skool

Mina äldsta analoga Yama-keyboards har fantamaj ingång för en sådan

1
Bevaka tråden