Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Side Chain, Och Logic pro 7.1

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 10:21

Får inte min side chain att fungera, kan någon hjälpa mig hur man gör på bästa sätt. Jag har försökt, men det låtter piss...
skall använda det till en bas och en baskagge, så att basen duckar för baskaggen.. Är det föresten någon som fått uppdatterningen, 7.1?? är det något att ha? vad är det för nya pluggar?
//Tack

Hej!

Det går om du använder Logics egna kompressor.
Nu sitter jag på en PC och en äldre version av Logic men du skulle kunna pröva att göra så här:

Skicka basen till en bus, låt oss säga bus 1
Skicka baskaggen till bus 2
Lägg logics kompressor på bus 1 (Basen)
Om du öppnar effektfönstret för kompressorn, klicka på sidechain knappen och välj kanal, i det här fallet bus 2.
Ställ in kompressorn så att du märker att basen börjar "ducka" när baskaggeslagen kommer.
Om du verkligen vill höra vad som händer kan du pröva att på outputknappen ovanför kanalregeln på baskaggens bus 2 klicka NO OUTPUT då hör du inte baskaggen men den är fortfarande aktiv som sidechain. Det kan vara lättare att ställa in kompressorn då. Sedan är det bara klicka tillbaka tex Output 1-2 som det är på min dator.

Det finns andra sätt men fördelen med att skicka till bussar är att du nu kan välja vilka instrument som helst du vill skall ducka, det är bara att skicka dessa till bus 1.

Jag kanske har beskrivit lite krångligt, och detta kanske inte är det vanligaste sättet men det är ett sätt i alla fall.

Om du vill ha tips på hur du ställer in kompressorn...
Tja, pröva detta:
Attack på 5-6
Release 50
Ratio 2-4
Sedan drar du ned Threshold tills du märker det börjar ducka.

Där har du i alla fall något att experimentera med...

• Oregistrerad
  • 2005-04-18 12:04

Tack som fan... fattar precis... Ni ger en mycket... tack!

//olof

1
Bevaka tråden