Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorköp äntligen!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-18 13:39

så.. nu har man äntligen sagt upp sig från jobbet och ska satsa på musiken på heltid

detta innebär ett datorköp. jag har kollat på forumet här men inte hittat riktigt det jag söker, så jag tänkte att ni skulle hjälpa mig
det jag behöver är:

* chassi
* nätagg (tyst)
* moderkort
* athlon 3500+ (känns inte som det är värt 1000:- att köpa en 3800+, eller?) + fläkt. har förstått att zalmans fläktar är tysta.
* 2 GB RAM (gärna med plats kvar på kortet så man kan bygga ut om det behövs)
* grafikkort med 2st dvi, helst utan fläkt. vet inte om det finns, men det vet ni
* 2st S-ATA HD 200gb, en för win, pro, plugg, och rfl och andra ljudbanker, och en för ren audio och inspelning
* DVD brännare
* 2 st 17" tft

hmm.. ja det var väl allt. ljudkort kör jag WaMi-rack 24
så? help me out

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-18 20:21

Du verkar ju redan veta vad du behöver. Men varför så mycket RAM i en XP-maskin? Tycker Windows hanterar minne riktigt bra, jag har 512 MB och det verkar räcka till ordentligt. Var i Sverige bor du, om du vill ha rekommendationer på ställen att handla på? Om du köper t ex skärmarna på Elgiganten och tar med en kompis som köper den andra skärmen så får du två cyklar på köpet just nu!

  • Medlem
  • 2005-04-18 20:24

Jag körde 512 MB minne på jobbet (XP), men fick problem att jobba... så det blev uppgradering till 1 GB. Kör även det hemma på min XP-burk. Det är skönt att veta att det lär dröja lääänge innan jag slår i taket.

  • Medlem
  • 2005-04-18 20:35

PF: haha! TVÅ cyklar sa du? inte illa.. kanske man ska kolla upp bor i sthlm. tänkte köpa via komplett.se

det här har jag kommit fram till än sålänge:

2st LG 17" LCD L1715SS TCO-99 Silver12ms, 550:1 med Light View
Cooler Master Cavalier 3 Chassi Svart,Aluminium (Inget nätagg)
Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939,512KB, BOXED m/fläkt
2st TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual PackKit w/two matched PC3200 DDR DIMMs
2st Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA8MB 7200RPM NCQ
NEC DVD-brännare ND-3520A IDE SvartBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3PCI-Express,"Ultra/1960PCX GS"ViVo/2xDVI
Maxtor OneTouch II USB2.0200GB 8MB 7200RPM

moderkort har jag inte hittat nåt vettigt än, men det kommer gå på 17 000 exkl frakt iaf. några synpunkter?

Jag själv köpte en AMD 64 3500+ för snart två månader sedan. Dock med två gig minne, eftersom mjukvarusamplers äter upp (minst) en gigabyte på ett vips. Abit AV8 moderkort = billigt och jättebra! Kan rekommendera dig att köpa till en bättre fläkt, för den boxade suger!!

Som musikdator är den i alla fall suverän och väldigt tyst! Klockrent tillsammans med E-mu 0404 ljudkort!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:36

Nätagg som jag personligen kan rekomendera är Tagan, eller Zalman som du själv pekat på. Tysta & bra!

Kör med typ samma setup som Dalleponken. Också med 2GB ram fast som ljudkort kör jag ett Fireface. Min första AMD och jag är impad över hur mycket den pallar. När det gäller de komponenter du valt så har jag hört att Maxtor hårddiskar inte ska vara så bra. Hur är det med det grafikkortet du valt - måste man ha ett SLI (eller vad det heter) moderkort till det? Ska heller inte vara så optimalt för musik datorer har jag hört. Men som sagt -det är vad jag hört/läst. Kan ha fel. Sen kanske du ska sätta dit nån bättre fläkt som Dalleponken nämner. Kolla runt på lite andra forum. Själv fick jag först upp ögonen på AMD efter ha läst på Nuendo forumet där många verkar föredra just AMD.

Det kan jag skriva under på. Köpte ett Tagan och det hörs knappt. Det var väl inte direkt billigt men man får vad man betalar för så man tjänar i längden på att köpa kvalitet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 00:52

Maxtor suger - Seagate rekomenderas - 5 års garanti!

  • Medlem
  • 2005-04-19 11:14

om ni tittar noga så ÄR det 2 Gb ram
fläkt tänkte jag köpa extra, iaf processorfläkt. nätagget skulle enligt en recension vara tyst åxå, men man kanske ska köpa ett zalman iaf.. jag tror inte jag skulle orka byta om den skulle låta för mycket *lat*

grafikkortet var det enda till vettigt pris som hade 2xdvi, dessutom video in, vilket kan vara kul tublenco: vad har du hört om grafikkort då? nåt att rekommendera där?

jag kör med maxtor nu, den funkar bra, bortsett för det irriterande ljudet :/ är seagate tystare menar du lemon eller varför är de bättre?

  • Medlem
  • 2005-04-19 11:40

@nuhj: Kolla vad Webhallen har att erbjuda. Komplett är bra men det är alltid mysigt att kunna skälla på nån mano a mano när nåt inte funkar. Dessutom slipper man vänta en vecka på att den felaktiga ska komma fram och den nya skickas iväg. Webhallens priser brukar vara i stil med Komplett. Tänkte bara när du sa att du bor i Sthlm.

@PF: Det är när du börjar ladda in lite större grejor som t.ex. BFD som det går snabbt utför. 2 Gb är rätt bra att ha.

@Lemon: Jadu, det finns lika många åsikter som användare. Själv så har jag haft 100% lycka med Maxtor (har en 8-10 stycken i drift idag) oxh 66% olycka med Seagate. Garantin är väl bra iofs men trösten i den är väl begränsad när väl hårddisktrollet varit framme. Backup, visst. Men när det börjar närma sig Tb med alla ljudfiler och annat så är det isåfall spegling som är lösningen och en sån kan bli dyr.
Har för mig att det finns en gammal tråd som berör detta ämne.

/Mein

PF: Jag har hort att XP:s minneshantering suger, men jag hade problem nar jag borjade anvanda storre samplingar. Datorn hangde sig stup i kvarten. En uppgradering fran 512MB till 1GB loste problemet och nu tuffar det pa fint igen. Aven om minneshanteringen kanske ar dalig sa tror jag det finns prestanda att hamta i mycket RAM minne.

Sjalv skulle jag i dagslaget satsa pa en G5 (och da ar jag inbiten PC anvandare). Visst kostar hardvaran lite mer, men det sparar man pa att mjukvaran blir sa ohemult mycket billigare.

/Rob (i avsaknad av svenska tecken)

1
Bevaka tråden