Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dolda unison-lägen

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ägt min Juno-60 i 8år snart. Men det var först igår jag fick nys om hur man kunde få den i unison (trycka ner Key transpose och ha Arpeggio "up" när man sätter igång den). Tydligen är det ett test-läge för service egentligen.

Jag blev förvånad hur bra det lät! Trots DCO:er! Och inte distade det heller som det gjorde på min gamla Juno-106:a (som ju har ett "riktigt" unison)

Nu undrar jag: Är det nån som vet fler synthar med "dolda" unison-lägen?

näe, inte direkt unison - men det hör ju mig till vanligheten att testa att hålla ner knappar och slå på grejjerna om det finns ngt digitalinbakat, för att hitta dålda skumma grejjer - så det e ju ett TIP om inte annat:-)

Funkar det på min Juno 6 också, månne? Måste testa!
106:an låter f.ö. sunk i unison läge!

Felet med Juno-106 är att dess oscillatorer är för exakta, det skiljer för lite mellan varje oscillator för att det skall låta fett. Det låter bara som fasförskjutning. Om någon vet hur man försätter en JP-8000 i unison skulle jag bli glad.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 18:28

@Pippin!
Det står i instruktionsboken ju! RTFM!
Ett menykommando är det iaf...
Minns inte, måste gräva lååååångt in i huv'et för att minnas...
...återkommer...

Vad är en instruktionsbok för något? Går det att äta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 14:28

Absolut! Hundvalpar älskar dem!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-23 15:21

Instruktionsbok, det är den man lägger under synten så att den slutar vicka fram och tillbaka om den står på ojämt underlag. Vill minnas att jag letade efter monomachines bok som en galning, bara för att finna den under...min monomachine... :rolleyes:

juno 106 unison??? Hmm, kanske ser dåligt. Eller menar ni "chorus"? eller är det nån dolk funktion? nån får gärna berätta lite mer

Om inte jag minns fel så tryck in båda chorusknapparna samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 16:52

Snubbe: Tryck in Poly-I och Poly-II på 106an så får man unison.

:0) ok. det var länge sedan jag hade en juno.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-28 19:17

Nått som kan vara rätt kul med Junons unison-läge är om man har portamento-funktionen igång och sedan drar upp portamento-värdet medan man spelar från, säg en låg ton till en hög ton. Då kan man liksom "frysa" ljudet och få ett tjockare snedstämt unison-läge, istället för att alla röster ligger på exakt samma frekvens. Svårt att förklara och svårt att använda till något vettigt också, måste upplevas.

OT: Deadbeat, är det en CS01 i din avatar? Den är iaf unison. Alltid

cc: joe.. CS01 har bara en oscillator

Näe? Verkligen?

Psss. Jag vet, för jag har en...

mm.. tänkte på "Den är iaf unison" .. behövs minst 2 ljudkällor för det. Men det vet du ju också. Jag förstår bara inte skämtet om det nu var ett sådant och hoppades på en hint

Nä, det fanns inte mer skämt än att jag bara är dum. En monofonisk, monooscillatorisk synth, kan bara spela en enda vågform åt gången, och min tanke var ju att den spelar på alla tillgängliga vågformer alltid, och altså då även i unisonläge, beroende på hur man tolkar ordet 'unison'. Ta mig inte så förbannat bokstavligt! :kaaaka!:

japp

Nord lead 3 har 24 röster i unison-läge

Jag körde en googling för att hitta en perfekt förklaring.. det gjorde jag inte.. men kolla här för en helt onödigt lång förklaring: http://www.wordspider.net/un/unison.html
Den korta versionen är att unison är då två eller flera ljudkällor (behöver inte nödvändigtvis handla om oscillatorer eller ens syntar) låter (spelar/sjunger/whatever) tillsammans i samma eller nästan exakt samma pitch så att de upplevs ungefär som endast "ett ljud".

Om jag inte är helt ute å cyklar så är det en definierad betydelse av ordet.

hehe.. jag började precis inse att jag saknar lite att vara lärare

1
Bevaka tråden