Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips - Hemmastudio

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 15:14

Vet inte riktigt var denna diskutionen hör hemma, men postar den här...
Observera att allt är cut 'N' paste ifrån mitt inlägg på 99mac...blev hänvisad hit.

P.g.a mitt musik intresse är relativt stort och jag börjar bli lite trött på att enbart sitta och plinga på min elgitarr och klicka mig fram i reason så funderar jag på att införskaffa mig en mixer, ordäntligt ljudkort och lite annat "kraffs". Det jag vill är kort fattat att kunna koppla in en synth och min elgitarr till datorn och använda diverse program (reason och cubase) för att skapa musik. P.g.a jag är minst sagt trött på att sitta och veva på rattarna i reason så är en mixer ett måste framförallt och ett midi klaviatur (eller vad det heter?) och antagligen en del annat kraffs. Vet dock inte vad jag behöver mer än mixer och midi klaviatur...
Någon som har lite tips på vad man bör införskaffa sig?
Värt att nämna är att min ekonomi är begränsad...väldigt begrännsad. Säg runt 4000. Ju billigare destu bättre....men prylarna ska ändå hålla okej kvalité. (d.v.s inget som man pajar på en dag, enorm fördröjning på ljudkortet osv)
Självklart är jag inte dummare än att jag inser att jag måste köpa allting begagnat för att få råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 15:42

Här är ett midi klav som ser rätt coolt ut men jag har aldrig testat. Går dessutom att få med ett inbyggt firewire ljudkort (vet ej vilken latency det har). Billigaste modellen har ett rekommenderat pris på 2395 SEK. http://www.arbitermt.co.uk/cme/cmehome.htm

Behringer säljer rätt billiga mixerbord i olika storlekar. Jag kör en DDX3216 med ADAT kort kopplat till ett RME Audio HDSP-5296 ADAT kort i datorn.

http://www.behringer.com

Köp sedan några softsynt plugins så är det bara att rocka loss. Vet inte vilka softsyntar som är bra då jag mest kör hårdvarusyntar.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-19 16:23

Har du reason så är ju inte behovet av softsyntar så stort, du kan nog hitta ganska många gratissyntar om du vill ha några mer. Ska du ha en billig mixer så är behringer ett gott val, dom är billiga som attan. Jag kör ett m-audio radium klaviatur, det fungerar också väldigt bra fast den där CME-serien verkar vara mycket prisvärda. M-audio har förstår också sina ozone som har inbyggt ljudkort, kan ju vara värt att kolla upp.

1
Bevaka tråden