Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt externt ljudkort

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en bärbar dator (1024 mb ram, 3+ ghz processor) till att tracka och mixa på. Ingen ljudinspelning whatsoever. Mjukvarusyntarna jag tänker använda är bland annat Stylus RMX, Trilogy och Kontakt. Vad för slags billigt ljudkort behöver jag? Inte räcker väl det medföljande interna? Ett billigt usb- eller fw-interface är - gissar jag - vad jag behöver. Förslag?

Tja, ska du inte spela IN ljud, räcker säkert det inbyggda utmärkt till tracking. Se bara till att streama som wavfil när du sparar låten, så kan du bränna ut utan dåliga D/A omvandlare. Vad jag inte vet är vilken latency du får med inbyggda ljudkort, men jag vet att det finns nån soft ASIO man kan använda för att tvinga fram bättre latency's. Nån annan kan säkert namnet på det programmet.

Leta upp nat billigt begagnat med lag latency. Soundtracks DSP24 borde du fa for en femhundring. M-Audio 2496 for en hundring till.

Firewire i all ara, men det kostar en hel del extra och du klarar dig med nat mycket enklare och billigare i det har fallet.

MVH
/Rob

Som sagt, om du inte ska spela in behöver du väl inte köpa ngt alls? Allting görs ju i datorn. Bättre att isåfall satsa på bra lyssning väl?

Fast lite trevligare DA omvandling än på det interna ljudkortet är nog att föredra då det annars liksom förtar vitsen av bra lyssning.

IMHO
/Rob

Det har du ju rätt i. Det beror ju förstås också på vad som sitter i datorn, på min (PowerBook G4) räcker det och är nog helt i klass med de billigare, att jämföra med ex digidesign eller RME går ju förstås inte.

Dessutom vill man kanske ändå förr eller senare spela in ngt, då är det ju roligt att faktiskt kunna göra det någorlunda bra.

Tack för er tid. Grejen är att jag har en bra stationär pc-setup just nu. Vill jag spela in gör jag det på den. Den bärbara ska följa med mig på en långresa till Nya Zeeland (därför vill jag minimera kringutrustningen).

Roberth, du föreslår ett usb-kort, korrekt? Vad tror du (och ni andra) om ett M-Audio Transit? Det verkar vara lätt och ledigt. Skulle det täcka mina behov? Musikbörsen säljer det för 1 195 kr.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-04-21 09:12

Det Maudikortet har ju utgång för lurar så det borde ju vara rätt nice, enda jag skulle tycka fattas är volymratt till lurarna. F.ö brukar väll maudio köra kort som funkar helt ok, ska du inte spela på softsyntarna utan bara lyssna så borde det i princip räcka med Transit om du står ut med volymkontroll till lurarna i datan.

Ett kort jag tyckte verkade rätt shysst är Novation speedio som har lurkontrollsratt och även micingång, jag tycker du borde passa på att spela in nått mystiskt djur när du är i ett såpass exotiskt land!!

Shells: Hade inte fattat att du skulle ha det till en Laptop (ouppmärksam och lätt bakom flötet). Isåfall bör du satsa på Firewire. USB har för dålig latency.

För en stationär dator är mitt förslag ett PCI ljudkort. Förslagsvis ett begagnat av de modeller jag nämnt.

/Rob

USB2 klarar väl ändå biffen? Jag kör live-video stream rätt in på HD'n med USB2 i dvd kvalitet, och det är GRYMT mycket data per sekund. Men jag vet ju inte om laptops har USB2 såklart...

Min ena laptop har usb2.. men firewire är mer etablerat, stabilare och snabbare. USB2 klarar det utan tvekan.. men det finns en orsak till att nästan alla tillverkare föredrar firewire.

1
Bevaka tråden