Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ESI-32 vs e6400

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man får en Emu e6400 att läsa disketter från en ESI-32? :hmmm:

Jag kan ingenting om samplers, men om konvertering är ett alternativ så kanske du kan lösa det med Chicken Systems Translator ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-21 04:13

Jag har för mig att det finns ett importläge i samplern där man kan öppna format som S1000 och allt möjligt, där borde ESI absolut finnas som alternativ. Kan ha fel...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-04-21 07:17

Håller med PF, jag hade först en ESI-32 och uppgraderade mig till en E6400 och fick över ljuden men fråagn är om det inte enbart var via SCSI man kunde importera. Jag kan kolla det hemma för jag har nog någon manual kvar. E6400 är dock bättre på allt förutom möjligtvis att den är lite mer svårjobbad och låter betydligt mer. Hmm, det var tider det

Det verkar som om Dee har rätt. Det går inte att importera Esi-filer från diskett, det har jag redan kollat. Men konstigt nog står det i manualen att e6400 ska kunna läsa EIIIx-filer och efter att ha hittat en ESI-32 i grannstudions skrubb(!) inatt och konverterat några diskar kan jag konstatera att det inte funkar från diskett. Men jag vet att det funkar via SCSI CD-ROM, så något med SCSI verkar det vara.

Så nästa steg är att invänta att Kjell&Co öppnar för dagen och köpa en SCSI-kabel till att koppla ihop ESI:n med e6400.

Den där Chicken Systems Translatorn verkar iofs också kunna fixa biffen, men jag vill inte köpa grisen i säcken innan billigare alternativ undersökts.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-21 12:37

Du har inte funderat på att helt enkelt sampla om ljudet?

"E6400 är dock bättre på allt förutom möjligtvis att den är lite mer svårjobbad och låter betydligt mer"

den har en volymkontroll

PF: Jo, jag var faktiskt på väg att göra det men det är så jävla träligt att loopa...

Men så slog det mig att man kan MIDI-dumpa samplingar via SoundForge med bibehållen loopdata. Så det har jag gjort hela dagen: 200 samplingar på 5 timmar! Prisa Gud för mjukvarusamplers så man slipper sådant trams i fortsättningen!!

Nu återstår bara att mappa ut dem på rätt ställen i Kontakt. :rolleyes:

*minns s750 eran* :hmmm:

Kurzweil läser typ alla format sorry kunde inte hålla mig...

1
Bevaka tråden