Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandatest: AMD vs PowerPC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska sätta ihop en liten pc burk för att göra lite tester på. Det ska bli intressant att jämföra några verklighetsbaserade tester i t ex Photoshop och i Mpeg2 konvertering.

Jag hade tänkt använda en Dual 800 G4 som Macintosh dator och sedan bygga en PC:

2x1600MHz AMD Athlon MP med bra grafikkort och hårddiskar.

PC maskinen kommer att vara minst 5.000,- billigare än Mac burken inkl operativsystem (Win2k pro). Ska bli intressant!

Ja, de flesta tester man ser är ju mellan G4 och Pentium 3/4. Kör mycket Photoshop bara.

• Oregistrerad
  • 2001-10-11 10:35

Pc´n kommer antagligen vinna eftersom den också är dual vilket inte apples tester är, eller har jag fel?
En annan sak som kan vara felkälla vid sådana här tester är att man kör olika OS, så närma som möjligt hade varit test med darwin (inte osx) på båda burkarna eller linux, även om det inte är 100% samma kod så är det så närma man kan komma en bra test, gör det istället och kör något annat krävande program där kanske gimp har något krävande plugin eller?

Om testerna ska försöka vara så kliniska som möjligt när det gäller processorprestanda så kanske skillnaden i OS spelar större roll. Men om testerna ska visa på praktiska skillnader i verkligheten så är det en poäng att jämföra plattformarna som dom är med sina olika OS. Säg att man till exempel en gång för alla vill veta vad som ger mest prestanda för pengarna när det gäller Mpeg2-komprimering, då är ett sådant test rätt lämpligt.

[ 11-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-11 13:35
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag hade tänkt använda en Dual 800 G4 som Macintosh dator och sedan bygga en PC:

2x1600MHz AMD Athlon MP med bra grafikkort och hårddiskar.

Intressant test, Athlon rockar skjortan av P6 vid samma klockfrekvens, och är på många sätt lik G4.

Om du bara jämför vektorberäkningar kommer G4an ligga bra till, Altivec är vassare än 3DNow. Däremot tror jag inte att Macen kommer ha en chans om du bara kör vanliga heltals- och flyttalsberäkningar

Ska Macen köra OSX?

• Oregistrerad
  • 2001-10-11 18:16

Jo men det sades inte att det var mac mot pc utan det var amd mot ppc, finns pc liknande maskiner utan x86 med som kör ppc istället, eller iaf det fanns så som BeBox transAm också vidare. Men klart att för en vanlig användare som antingen kommer köra macos eller windows så är det mycket intressantare att göra testet med dessa OS.

Jag satsar 20 spänn på PCn

Fast egentligen borde man ju inte bygga PCn själv utan jämföra med ett Dell-paket eller liknande. En grej med Mac är ju just helhetskänslan. Fast det är klart om man bara ska testa prestandan blir det ju billigare med hemmabygge (och roligare).

Angående hastigheten så skulle jag bli förvånad om Macen vann ett enda test över en sådan PC du beskriver... Jag vet, jag vet, GHz är inte allt men det känns bara som om det är ett test som är omöjligt att vinna. Fast självklart håller jag tummarna för Macen

Jag ska inte göra testet för att publicera något 20 sidors rapport (som på t ex Tomshardware.com) utan mest för att veta hur det står till "i verkliga, verkliga världen".

En Power Macintosh låda är snyggare än någonting som finns att köpa på PC sidan (tro mig: jag har sökt efter en vettig datorlåda!!)

Ett moderkort för Athlon MP kostar ca 3.500,-. Varje 1.600MHz processor kostar ca 2.600,- extra (totalt 8.700,-). Det är mycket för pengarna...hmm...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-14 12:59

Martin Björnström wrote: En Power Macintosh låda är snyggare än någonting som finns att köpa på PC sidan (tro mig: jag har sökt efter en vettig datorlåda!!)

Det går att få åtminstone viss designkänsla även med pc, eller vad tycker ni om nedanstående...

Fast det som gör utseendet på min PC mest drägligt är nog Apple-skärmen

[ 14-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

[ 14-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-14 13:28

Sant, sant... Fast, vi vet att PC + Design inte fungerar... PC borde stannat i sitt lilla DOS och lekt med svart vita färger, eller ännu bättre svart gula färger... Det var tider det

Sökte efter en ATX låda på nätet - hittade denna!

O var stoppar du in CD skivor etc?

Aja man behöver inte gå lika långt, dustin har en rätt snygg sak för o va en PC låda alltså.

På sid 56 i deras oktober katalog; "Mirror Svart" är bildtexten. Svart o silver.

Men visst, inget tar ju en PM G4. öhm
(Detta var dock inte menat att dustins låda är snyggare, men PM börjar ju kännas lite gammal)

Såhär ser den ut för er som inte har Dustin-katalogen i närheten (fast det kanske alla har?:):

Och visst är det så att PM börjar bli lite gammal nu, den har ju sett i princip likadan ut sedan de första blåvita G3:orna kom. Tänk om Apple kunde ta ett lika stort steg framåt i design som dom en gång var i förhållande till de beige lådorna som fanns före dem. (Cuben var ju ett bra försök faktiskt.)

1
Bevaka tråden