Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 14:58

Du har alldels PF visst är man med i matchen så får man matchen tåla men man
kan ändå hålla någolunda hövlig ton tycker jag det är viktigt.
Om någon hade skrivit en sådan recensionen så hoppas jag den personen hade sparkades ut ifrån forumet, sånt språk använder man inte tycker jag charliecrash
eller något åt det hållet.

Citat
"Det var den sämsta jä¤la skit jag någonsin har hört. Hur i h-e-l-v-e-t-e kan du bajsa fram sån dynga? Försök förstå att ingen vill höra dig sjunga, din lilla bacill, INGEN! Tro inte att du någonsin kan göra något bra med den pisshögen av plast du kallar studio, hahaha vafaan, kom igen när Protools sitter i racket - patetiskt! Bara trumprogrammeringarna är ju att skratta åt - såååååååå trååååkigt!!! Fatta att du har FEL LJUD, IDIOT!!! Din morsa måste ha strypt dig innan du föddes, för du är hjärnskadad, punkt slut! Om du nånsin piper i en mic igen, ska jag leta upp dig, slita av huvudet och pissa ner i halsen - ditt äckel!"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 15:43

Det är inte kul att sparka ut medlemmar och det har vi aldrig gjort. Men vi kan ju tillrättavisa. Den som kan stå för vad den sagt och ändå kan ta och ta emot en tillrättavisning tycker jag är mogen och modig och bra! "Okej, jag tog i, ber om ursäkt, det var inget personligt, jag hade druckit en massa öl och satt vid datorn och garvade ihop med en polare, ber om ursäkt".

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 15:47

Var nog lite hård där visst kan det vara så PF!
Fasen jag som trodde jag var en mjukis.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 16:26

Hmm, ja, åsikter om varandras musik, har ofta tänkt på det..

En anledning till att det kan bli tuffare kommentarer när nån lägger ut en kommersiell låt är att det sitter ett gäng musiknördar/musikernördar här som inte bara är inlyssnade på all möjlig sorts musik utan även kan förklara varför de tycker nått är bra eller dåligt.

Just det där som PF nämnde med att sticka ut hakan och säga sin åsikt om en låt, har jag tänkt på en hel del. Det är rätt ofta man ser trådar där kanske 5-10 inlägg är positiva i stil med "så jävla bra", "lysande" osv och sen kommer det nån "jag sticker ut hakan här, gillade det inte alls". Hur ofta har man själv inte tankat hem en låt efter idel glädjeinlägg och sen inte fattat poängen med låten alls?

Vad är anledningen till att folk diggar nått man inte själv fattar ett smack av? Kanske beror på att folk lyssnar olika. En del ser till helheten eller har kanske inte hört nått annat av personen innan. Eller att man har olika smak. Eller att man bedömer låten efter hur kunnig personen verkar vara (ju mer oerfaren, ju mer stöd). Det är nog väldigt många faktorer som spelar roll.

I alla fall när det gäller kritik på mina egna alster hoppas jag att folk utgår från att jag vill ha rak och ärlig kritik. Givetvis inga under-bältet-fasoner och sånt, men jag tycker jag har mer nytta av att någon säger vad de tycker och gärna med en motivering också. Det är förstås alltid kul när nån tycker att den där låten gjorde deras dag, men med enbart sån feedback får jag lite svårt att bedöma trovärdigheten (för min egen skull) och har egentligen heller inte förstått vad det var mer exakt som föll dom i smaken.

Lite rörigt skrivet, svårt att formulera tankarna, men ja..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-23 16:37

Det är himla svårt formulera sej ibland, men jag förstår vad du menar encore
och håller med i vad du skriver är nog tyvärr själv dålig på det att
motivera varför ibland jag tycker si och så.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 16:46

Jag tror också att det är lättare att hitta saker i kommersiell musik för att man har en så stor referensram. Den sortens musik hör man hela tiden och har därmed mycket att utgå från när man kritiserar den. Mer "udda" stycken (som t.ex. sisältääs shards) är mycket svårare att "ge sig på", då det inte finns några klara referensramar om hur det ska låta. Musik som går från den allmänna musiken är så mycket svårare att bedöma, speciellt när det inte blir i någon särskild genre (eller i en stor genre som t.ex. electronica eller pop, som ingen egentligen vet vad dom innebär ). En kommersiell låt kan jag direkt säga "kicken ska vara mer snärtig, sången missar tonart i andra refrängen" med ganska stor säkerhet, medans i ett mer udda stycke så kan jag inte säga något helt säkert. "Är det verkligen meningen att sången ska var i fel tonart där?" kan man fråga försiktigt, för man vet helt enkelt inte vad som är meningen.

Många som lägger ut låtar här gör det av typen "Ähh jag var så jävla bakfull i söndags och då snodde jag ihop en liten grej och vafaan jag tycker det låter okej, vad tycker ni?" och så öppnar man och finner ett 10 minuters intetsägande hopkok (min åsikt). Det är klart att man kan ta en massa skit för en grej som man gjorde på 2 timmar en bakfull söndag. Man har ju inte så stort känslomässigt engagemang i en sådan grej. Var snäll och jämför inte det med en låt som man har lagt ner typ en månad på kanske bara för att få ihop text och melodi plus att man sedan måste prodda skiten. För er som i allmänhet inte sätter text till era verk vill jag säga att det är en jävla skillnad när man gör det och inte, speciellt om man lägger (eller försöker iaf) ner sin själ och personliga livserfarenheter i texten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 18:36

Nu går vi väl ändå lite off topic?

Det ska väl ändå inte spela någon roll om låten är gjord på 2 timmar och låter sketabra eller om den är gjord över två månader och låter sketadåligt? Man får försöka bedöma musiken efter just musiken, inte hur den är gjord. Har man gjort sitt bästa, lagt ner sin själ i den och sen får jäkligt dålig kritik på den så svider det lika mycket oberoende av hur lång tid det tagit (iaf för mig, kanske inte för er). Jag tänker då inte ta på mig silkeshandskar och smeka medhårs bara för att någon lagt ner ofantliga mängder tid på en låt (vet att detta verkar skära sig med några medlemmar på forumet, men ni får ignorera mig helt enkelt ).

Kan tillägga att jag ofta gillar dessa "jag slängde ihop det här igår"-låtar, då dom oftast känns väldigt lekfulla, annorlunda och intressanta.

Vill ni ha åsikter baserade enbart på musiken så kan jag rekommendera garageband.com, där vet man inte vilka som gjort låten eller hur den är gjord, bara musiken i sig man kommenterar (vilket också har sina för/nackdelar vilket man upptäcker efter ett tag).

Å jag kan tipsa om ett danskt forum med väldigt låg standard och obefintlig hövlighet.

gaffa.dk

Har aldrig sett svordomar och personliga påhopp användas så flitigt som där...

Är det bara jag eller finns det en motsägelse mellan första och sista stycket i Aretes senaste post?

@arete:

jag skulle tro att han menar (för så ser det ut lite i mina ögon också) att du å ena sidan är för att man ska skriva det man tänker och associera fritt, även på temat att man mår illa av det man hör (om jag förstod dig rätt) och å andra sidan beskriver hur det svider när man får hård kritik på något man ägnat 2 timmar (eller 2 månader) åt att lägga ner sin själ i?

det är lite motsägelsefullt, men båda kan ju fortfarande vara sanna, du vet hur det kan svida, men är ändå hellre med om att det svider, och kanske t.o.m. på ett sätt som du upplever som onödig kritik, än att det är tomt i kommentarsforumet?

jag har varit här för kort tid för att veta om du verkligen varit med om hur det känns när folk sågar fritt ur hjärtat, eller om det här ligger på ett teoretiskt plan för dig...

vad gäller "kicken ska vara mer snärtig, sången missar tonart i andra refrängen" så är det nog inte den typen av konstruktiva kommentarer som är upphov till den här tråden...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 20:51

Gör det? :rolleyes: Jag är trött som ett as, men säg gärna vad som är motsägande

EDIT: Bara en tanke jag fick. Tycker vi har haft en ganska uppsluppen och skön stämning här på forumet där man kunnat få skriva vad man vill och folk inte tagit lite dumheter och konstiga inlägg så seriöst. Men om den stora massan vill ha ett mer seriöst recenserande utan en massa OT-babbel så rättar jag mig gärna efter det, men jag personligen tycker om att kunna vräka ur mig lite oproduktivt babbel ibland utan att det tas på alltför stort allvar. Jag tar inte mig själv på så stort allvar så mig får ni gärna kommentera hur ni vill, men vill ni ha bara seriösa svar på en låt så skriv det i tråden så man vet.

Peace out.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 21:59

"jag skriver bara med små bokstäver och då blir det så himla jobbigt för mottagaren att läsa för det finns liksom ingen tonmelodi i texten om man utelämnar gängse standard. i synnerhet när jag punkterar och sedan fortsätter att vara gemen. utan att versalera en enda gång."

Haha, sorry. Tenderar att haka på det sätt den jag pratar med skriver på och kom just från en messenger-konversation med en kompis som var gemen...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:04

@Johanna:

Jo jag vet hur det känns när folk totaldissar det man gjort, även saker som man jobbat med i flera månader. Jag har fått kommentarer som "Nä du, det här sög appung" på något som jag verkligen försökt göra bra. Ja, egot får sig en rejäl snäpp på näsan när jag får en sån kommentarer, men det är nyttigt för mig. Jag ser hellre en ärlig, kort kommentar än ingen kommentar alls, för det är väl ändå bättre att veta att någon tycker det är skit än att ingen ens bryr sig?

Visst, det ger ju mer om personen t.ex. skrivit "det här suger för att du sjunger dåligt", fast det svider väl om möjligt ännu mer. Men är man inte beredd på att folk kommer att hata det så ska man nog inte lägga ut låtar för slakt heller.

Konstruktiv kritik > okonstruktiv kritik > ingen kritik alls.

Upphovet till tråden är till stor del pga mina kommentarer som inte ens var kritik utan en personlig reflektion över något konstigt i en låt. Det är bra att såna här frågor kommer upp så man vet var skåpet ska stå på forumet, om jag missuppfattat den allmänna stämningen så får jag naturligtvis anpassa mig till den.

Vad jag menade med motsägelse var:

"Man får försöka bedöma musiken efter just musiken, inte hur den är gjord."

kontra:

"Vill ni ha åsikter baserade enbart på musiken så kan jag rekommendera garageband.com, där vet man inte vilka som gjort låten eller hur den är gjord, bara musiken i sig man kommenterar"

Men jag förstår vad du menar också Johanna.

Ingen fara dock Arete, vi gör oss alla skyldiga till motsägelser ibland. Dessutom har jag förstått efter att ha varit på detta forumet ett tag att jag inte bör gå i polemik med dig Arete för vi är två helt olika varelser och kommer aldrig att kunna mötas i samförstånd men vi är säkert lika lyckliga för det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:09

Nu snackar ni i ovala cirklar med en massa bollar i.

@PF: Är det dags för dig att fylla i Vad-dricks-ikväll-tråden?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:13

Är inte en oval cirkel just en... oval?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:16

Ja, det är sant, jag har inte gjort något kaffe idag!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:25

Aha... jag tyckte förstås att det där hängde ihop
Man vill ju försöka bedöma musiken på forumet efter hur just den låten är, inte efter vem som gjort den eller hur den är gjord. Och på garageband får man göra just det, bedöma en låt enbart efter hur just den låten låter (låter åter lååååt många åååååå) då det enda man vet på förhand är vilken genre det är.

Och jo Desmond, jag gillar att ordbajsa lite för mycket för att kunna stå emot diskussioner
Jag tror vi kan mötas i samförståndet att vi inte har samförstånd och leva i en underbar forumsymbios

Oj, vad fint allt blev!

@Arete: Det kommer väl alltid att, samtidigt, finnas olika uppfattningar om vad den allmänna forumstämningen ska vara, så det finns nog inget svar på det.

Jag tror förresten att det där med "gjorde på en minut i natt när jag var full" nog ibland kan vara folks sätt att skydda sig lite mot eventuella negativa kommentarer, kanske inte så mycket för att få andra att vara snälla som för att kunna stå ut med kritiken inför sig själv om den där minuten själ inte faller folk i smaken...

Äh, det ska bli roligt att lägga upp något här och bli sågad - eller så blir det en sån där brasklapp som du och sisältää efterlyser, vi får se...

Jag tror det var du PF som skrev i en annan tråd att saker och ting får en större, mer definitiv karaktär när man faktiskt skriver ner dem till någon. Alltså, det är väl självklart, men alla saker i kroppsspråket och tonfallet, talspråk och liknande försvinner i skrift. Ironi är ju svårt i skrift som alla vet. Vad man bör ha i åtanke är just hur det kan uppfattas när man kritiserar på vad man själv anser vara ett hjärtligt humoristiskt sätt. PF's lilla välmenande vink till Johanna ovan är ett bra exempel. Det krävdes verkligen två smileys för att man inte skulle uppfatta det som en direkt provokation. I ett muntligt samtal skulle det ju vara helt annorlunda.

Truismer kanske, men man måste nog påminna sig själv om sånna saker ibland.

Hur skiljer du mellan gemener och versaler i muntligt tal då!!!???

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:31

Jag irriterar mig på att det här forumet vägrar översätta old-school smileys till dom gulliga grafiska smileys som finns

Jag gör dom gamla med näsa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:36

Öh, måste bara...

"Här är Kalle, min 15-årige son. Han är lite odräglig men jag gjorde honom en natt när jag var full och jag tänkte inte så mycket..."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:38

*Skrattar på mig*

Skål för den!!!

Ok PF, det där var gement, jag förstår

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:41

Men tänk på att Kalle ändå skapades med mycket passion

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:43

Ptja, höftades fram.

Bevaka tråden