Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juan Atkins intervju.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 19:17

Hittade en rolig lite intervju med Juan Atkins, där det står lite om vad han använt för synthar och sånt. Om någon är intresserad?

http://heimohuima.spymac.net/files/atkins.pdf

  • Medlem
  • 2005-04-22 19:30

Vem är han & vet han vem jag är?

Han är ju 'the inventor' av dagens 909 technobeat, ursprungligen från Detroit, om man räknar Kraftwerk som electrofunken's fader då...

Edit: woooooot.... e han svart?!? jag var bombsäker på en grisvit nörd! Alla bra genres har svart ursprung. Det bara e så!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 20:30

Den härliga gamla technon
Kevin Saunderson och Carl Craig rular också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 00:21

Ah, Atkins har jag läst många intervjuer med men han har aldrig riktigt avslöjat hela sitt kit - eh, jo, han har iofs fotats sittandes vid prylar som mackieåttabuss, DX7somklav, S900somkrunch, MPCharjagförmig, Minimoogsäkertnånstans. Men kul! Ska kolla in PDFen! Tackar stort! Stort fan av hans konstiga minimalismelectronfunktjosan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 01:09

Jag tycker inte han känns så 909:ig, lyssnar man på cybotron och model 500 så är det inte så mycket rak 4 på golvet där - som det senare blev inom house-musiken. Och det som blev techno i europa känns mer som Rythim is rythim av Saunderson än atkins.. Men det känns roligt att veta att stråkarna i Techno City är en RS-09 iaf ;).

PF, och sen när du läst inrevjun kommer du se DX100:an Less is more.. hehe

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 01:15
Ursprungligen av zthee:

Rythim is rythim av Saunderson

Men det var ju Derrick May som gjorde den pärlan :). Kevin S låg ju bakom blandannat Inner City.... Har Big Fun på tolva någonstans

http://www.techno.de/mixmag/interviews/DerrickMay1.html

Jasså? Han är illbattingen bakom alla bakåtsträvare? Hälsa honom att jag hellre trummar på bordet än använder en ruskigt utsliten 909-a!!

hmmm som sagt atkins var ju inte alls 909-ig, snarare 808 och electroish (hans "clear" med cybotron är ju en tidig electrroklassiker).

derrick ringde till juan första gången han var på houseklubb och: "i'm at the music box! this music just changed my life!" men juan ba : " naah fuck that faggot shit"

  • Medlem
  • 2005-04-23 10:18

Länken funkar ju inte!

Mmmm... men snubben 'Magic Juan' har haft ett finger med på många spår på min vinyldubbel "Techno! The New Dance Sound Of Detroit" från '88.
Medverkat, remixat eller mixat på låtarna i med (*) som följer:

A1 - Rythim Is Rythim - It Is What It Is (*)
A2 - Blake Baxter - Forever And A Day
A3 - Eddie ''flashin''' Fowkes - Time To Express (*)
A4 - K.S. Experience - Electronic Dance
B1 - Members Of The House - Share This House (Radio Mix)
B2 - A Tongue & D Groove - Feel Surreal
B3 - Mia Hesterlay - Spark
B4 - Juan Atkins - Techno Music (*)
C1 - Inner City - Big Fun (*)
C2 - Blake Baxter - Ride Em Boy (*)
C3 - Shakir - Sequence 10
C4 - Idol Making - Un, Deux, Troix
D1 - Various Artists - Detroit Is Jacking (The Techno! Megamix) (*)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 12:50

Lite klassiker där, mistah Crash. Jag kan varmt rekommendera boken The History Of House, där finns hela gänget med. DX100 - absolut! Den hörde till allas basic-kit. Hela soundet med Detroit kom till pga att folk alltid köpt de senaste prylarna och dissat det som låtit för elektrisch. Så de här fattiga riddarna kollade i secondhandbutiker och hittade trummaskiner som folk tyckte lät skit, precis som Dalleponken här ovan, betalade jordnötter och insåg sedan att de låter helt j-vla amazing, läs: 707, 727, --- men framför allt naturlich 808, 909 & 606. De tre sistnämnda har måååånga dansgolv kvar att fylla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 12:59

For the record så var jag packad när jag misstog mig i natt
Under nyktra omständigheter så skulel jag aldrig blanda ihop Derick May och Saunderson

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 13:00
Citat:

...skulel jag aldrig blanda ihop Derick May och Saunderson

Derrick! Nu fick du bara 1 r, som fröken sa i skolan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 13:11

Fan, allt jag gör blir fel

Jag var väl heller inte särskilt nykter när jag sade det där om att trumma på bordet. En 909 kan ju låta ok i små doser...

1
Bevaka tråden