Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den stora n00b-tråden om SCSI

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

okej, det är dags att få lite ordning i den här SCSI-röran. Vad kallas den sladd man kopplar mellan en ESI sampler och ex.vis en hårddisk ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-24 23:42

scsi-sladd???

• Oregistrerad
  • 2005-04-24 23:43

tack för era länkar!

nästa fråga, vad är det här för en pryl?

http://surl.se/pww

ganska dålig scan för jag la den i en plastpåse för att skydda scannerglaset. Det är iaf en hona i ena änden o en hane i andra, vad jag kan se, och en lysdiod på framsidan. På baksidan intet nytt.
Så det ser bara ut att vara en genomkoppling med en lysdiod till ... nån som vet vad det används till?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-08-24 19:52

Kanske är det en terminator som man sätter sist i kedjan om ingen maskin terminerar själv.

nja, fast jag har en terminator också .... från samma tillverkare. O den ser ju mer ut som en sluten plastklump som man sätter i scsiporten, den här har som sagt en vidarekoppling....

Om det är samma "kön" i båda ändar är det en könbytare
Är det olika är det en förlängare.

Precis som föregående talare heter det scsi-kablel, finns en drös varianter.
scsi-1: 25-pol och Centronics (den stora tjocka kontakten, typ som din bild visar)
scsi-2: micro-db 50-pol
scsi-3: 68-pol bla bla bla

Att tänka på när det gäller scsi är att sista enheten skall termineras, nu handlar det INTE om enheten med högsta adress utan om sista enhet på kabeln, alltså scsi kedjan.
Själv har jag trixat med scsi sen början av 90-talet i min atari's...hade bl.a. en Atari Falcon
i big tower låda där scsi-2 kontakten gick ut på baksidan med en kabel från scsi-2 till centronics in i lådan igen. Inuti lådan hade jag 2st scsi diskar, cd-läsare, cd-brännare, syquest removeable och ut till en centronics kontakt där termineringen satt. Enkelt att dra ut och ibland då koppla in samplern (intern HD) eller den externa HD (samplerns backup-HD) jag har. 2+1+1+1+2+1=8 enheter (datorn+samplern isig ta en adress (controllern)).

synthetic: i know, i know , i know ...
Men som sagt, det är inte samma kön. Det är olika. Viss, det skulle kunna vara en förlängare, om man saknar de där sista 4.5 centimetrarna på scsi kabeln men det känns inte så troligt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-25 19:39

Kanske någon form av testgrej som med LED visar om det kommer signal...typ kanske.

platon: det är ungefär vad jag också skulle kunna tänka mig att gissa ... men det känns som världens hetaste testinstrument då med tanke på att det bara finns en enda lysdiod ....

• Oregistrerad
  • 2005-08-25 21:56

En del äldre SCSI-prylar hade bara ett uttag och om de skulle vara sist i kedjan var man tvungen att använda en terminator med kontakter i båda ändar.
Troligen är den aktiv också, dvs den klarar längre SCSI-kedjor.

terminators

• Oregistrerad
  • 2005-08-28 10:17

Japp, det är en SCSI-terminator. En sådan ska användas om den enhet man kopplar in inte har en inbyggd terminator (som t.ex. datorer brukar ha). En SCSI-kedja ska enbart vara terminerad på två ställen: i början och i slutet. Om man inte har en korrekt terminerad SCSI-kedja kommer man få signaler som "studsar" i kedjan som i sin tur stör eller förvränger de riktiga signalerna. Det är inte så att prylarna tar skada, men SCSI-kedjan kommer att fungera dåligt eller inte alls.

Aktiv terminator är bäst.

Okej, då fattar jag. Man kopplar in den om man har nån pryl sist i kedjan som inte kan terminera sig själv, och som bara har ett SCSI uttag. Terminatorn hamnar ju då praktiskt sett "precis innan" SCSIprylen, i stället för allra sist, men det kanske inte spelar nån roll.
Tack för er hjälp!

Nu har jag i stället problem att få tag på en SCSI-sladd att ha mellan min Yamaha-sampler och en extern SCSI CD. Eller, problem o problem ... den är dyr.
Jag hittade, väldigt otippat, en sladd som såg bra ut hos en skum begagnat-data-snubbe... centronics i ena änden o Micro db50 i andra.... trodde jag. Det var antagligen en Micro db68 för kontakten var lite för bred för min sampler. Hur stor otur kan man ha? Snubben rotar lite på sitt galna lager o hittar en begagnad kabel som är väääldigt nära men ändå inte rätt. 60 spänn. (jag fick byta)

EDIT:
Meh. Jag blev onödigt otålig och köpte tillslut en av den dryge o sure turken på Dataref i Norrköping.
Den kostade 155 kronor o jag har inget öppet köp eller återköp, så om ni hittar nån billigare får ni gärna behålla det för er själva :hmmm:
Tro inte att jag fått skiten att funka.....

mjoh, SCSIprylar har ju en tendens att vara smått överdyra tyvärr... annars brukar grovSopan vara en hit ; ))

ex.vis kostade min USB→SCSIadapter för farao en 600spänn eller nåt har jag för mig - men det var det värt trots allt

1
Bevaka tråden