Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS-2000?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 14:17

Hej.
Finns det någon här som kan ge ett omdöme om sin ms2000?
T.ex vilken ljudkaraktär den har, för/nackdelar, om den passar till ebm/industri osv.

  • Medlem
  • 2005-04-26 14:30

Den är hård och kall, kan tyckas tunn ibland men har många sidor bara man vet hur man ska hantera den. Som sagt, den är väldigt mångsidig, och ja, jag hade absolut rekommenderat den till EBM/industri.
Jag tror du får ut mer av den om du använder den som enda synth i ditt musikskapande, än om du har den i en rigg och pillar lite på den ibland. Det var därför jag sålde min, den var för kall och maskinell för mitt musikskapande, och jag hade andra synthar som lät som jag ville.
En viktig grej med den är att skita i presetsen, och dyka djupare i programmeringen. Då får man ut väldigt mycket mer av den. Det är mycket därför den är bra att ha som ensam synth.
Plus i kanten för den sköna vocodern som kan användas till allt från sång till trumloopar med mkt bra resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 14:36

Hej Cryo.
Tack för snabbrecensionen.
Går det att skruva fram någorlunda trummor ur den och går det använda andra effekter än vocodern på inkommande sång osv?

  • Medlem
  • 2005-04-26 17:22
Ursprungligen av nvmph:

Hej Cryo.
Tack för snabbrecensionen.
Går det att skruva fram någorlunda trummor ur den och går det använda andra effekter än vocodern på inkommande sång osv?

Varsågod! Ja du kan köra inkommande ljud genom delayet och de andra mod-effekterna. Testa att köra upp feedbacken på delayet till max, låta ett ljud gå igenom, sedan skruva ner delaytiden på delayet till det minsta. Enligt mig det roligaste man kan göra med MS2000en Borde vara samma på MS2000R, jag hade BR-versionen.

Ursprungligen av volantiz:

Jag tycker däremot att den ska användas mer som ett komplement till en befintlig syntrigg.. 4 röster kommer man inte så långt på om man ska spela annat än leads på den.

Beror ju lite på vad man gör för musik. Problemet jag hade med min var att jag aldrig fick några större ljud än effekter att sitta bra i mina mixar, så jag kände att man blev tvungen att bygga en hel mix runt ljud från den för att det skulle funka. Men det är bara jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 17:56

Tack allihop för den suveräna responsen.
Jag kom just hem från Jam med en ms2000BR under armen.
Den verkar lovande. Som vanligt kommer ändå att häda, genom att sampla även den in i mina Akai-samplers. Kanske är det ett bakvänt arbetssätt, men jag tycker mig ha bättre kontroll då, och framför allt tycker jag det håller ihop mixen oavsett ljudkälla.

Jag tycker däremot att den ska användas mer som ett komplement till en befintlig syntrigg.. 4 röster kommer man inte så långt på om man ska spela annat än leads på den.

Trummor "går" att göra med den.. men rekommenderas inte.

I övrigt så tycker jag att det är en underbar synt.. en av mina klara favoriter när det gäller VA-syntar (den kommer nog ganska precis efter alla clavias modeller i min egna lilla topplista). Inte just för att den låter "bättre" än många andra (det gör den inte).. utan mer för att jag fick till ljud på den väldigt snabbt som tog evigheter att fixa på andra syntar om de gick att fixa alls (oftast inte). Den passar för övrigt väldigt bra till just EBM och liknande. Access Virus har iofs tagit över den marknaden de senaste åren.. men innan så var ms2000 väldigt poppis i den genren.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-26 15:45

Alla som kallar sig syntare ska någon gång ha ägt en korg ms-2000 under sitt liv. Kan man den så kan man alla subtraktiva syntar mer eller mindre.

Själv använder jag den till mycket retroljud och puttrande pads som ligger i bakgrunden. Men visst skulle den funka för EBM tror jag. Det beror lite på hur man har tänkt ha sig det hela. Dock tycker jag att för bas är den ganska kass faktiskt. Inte så att den inte kan leverera bas, för det kan den, utan att det krävs så mycket "kraft" för att få den riktigt snyggt.

Kort förklaring; Ms-2000 har två timbres som man kan ställa efter behag, i praktiken innebär det att du spelar med 2 ljud samtidigt, men för att få det riktigt snyggt nere i registret så måste du göra båda parterna likadana och snedstämma den ena pyttepytt. Och när du har gjort det så har alltså 50% av syntens kraft gått åt till att rätta till vad jag ser som en brist.

Sammanfattning, det är en grym synt, men vill du ha bas så köp en riktigt bra basmodul och komplettera med.

EDIT: Glömde säga att du kan (åtminstonde på microkorgen) låta extern inkommande signal agera som oscilator. Lite småkul ibland.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 16:26

Varm som ett plåttak i sommarsolen.
Lyssna på ALLT Saga släppt de senaste åren!

Förlåt... vad är EBM?

  • Medlem
  • 2005-04-26 18:29
Ursprungligen av babyarrogant:

Förlåt... vad är EBM?

Electronic Body Music = Elektronisk kroppsmusik. Sånt man lyssnar på hos sin lokala Friskis & Svettis-anläggning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 22:04
Ursprungligen av cryo:

Electronic Body Music = Elektronisk kroppsmusik. Sånt man lyssnar på hos sin lokala Friskis & Svettis-anläggning!

Jag har då aldrig hört FLA eller Front 242 på något sådant ställe

Hehe, då är jag med!

Jag återanvänder ett gammalt inlägg:

"MS2000 är en stenhård liten jävel. Den skriker som en kättare under förhör av inkvistationen. Tyvärr är det inte alltid en fördel. Men den är kung på leadljud. AN1x hamnar ljudmässigt mellan den och JP-8000 (som är fluffig som sjutton). Vill man ha en VA som är bra på de mesta så är en AN1x ett bra val, de är distinkt och "fast" i ljudet, dessutom går de för rena rama kaffepengarna. Men det gör MS2000 också. MS2000 låter hårt och kallt, men är riktigt kul att ratta. Sedan kan man göra fantastiska gnagande och gurglande bakgrunsdsljud. Du kan höra dem här:
Gnag och gurgel
Basen och paddan är framförd av JP-8000
MER MS2000
Även här basar JP-8000 men MS2000 kör den där loopade wavetable-grejen som dyker upp vid 0:44.
Skall vi låta MS2000 lira bas för omväxlings skull? Då låter det SÅ HÄR
Du kommer inte undan utan att jag fått dema OSCILLATORSYNKEN på MS2000. Det kan döda en fullvuxen elefanthane. På denna låten kör den två leadljud, dels det som får tändern att isa vid 0:45 och sedan det klassiska syncleadet vid 1:08. Även det "glittrande" arpeggiot vid 1:41 är MS2000. Uppriktigt sagt så tror jag det är AN1x (nåja, en AN200) som lirar bas på låten.

Vi tar en till för säkerhets skull, MS2000 spelar lead vid 1:11. JP-8000 leker långhårig "guitar hero" (eller om det var jag som gjorde det...) vid 4:11. Den finns HÄR
Fanken... jag måste ha en MS2000 igen. En med klaver den här gången för den ser rå ut."

Jag bytte bort min MS2000 mot en Novation Nova, ett byte som jag visserligen inte ångrar, men nu så här i efterhand saknar jag med elaka MS2000. Hittar jag en MS2000 key, till ett vettigt pris så vettifan om jag inte slår till.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 19:14
Ursprungligen av Real Parakeet:

Hittar jag en MS2000 key, till ett vettigt pris så vettifan om jag inte slår till.

http://www.vendolin.se/annons.php?170136

  • Medlem
  • 2005-04-26 21:29

Här är en liten elektrolåt där jag använt MS2000 väldigt mkt.
Resources
Kommer på Bevlar inom kort, lite skamlös promotion där

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 22:06

Bra låt

  • Medlem
  • 2005-04-26 22:33
Ursprungligen av batmannen:

Bra låt

Bra remix!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 22:52

Jaså?

Ursprungligen av cryo:

Bra remix!

  • Medlem
  • 2005-04-27 11:50
Ursprungligen av batmannen:

Jaså?

Absolut.

  • Medlem
  • 2005-04-27 12:19
Ursprungligen av Real Parakeet:

"MS2000 är en stenhård liten jävel. Den skriker som en kättare under förhör av inkvistationen. Tyvärr är det inte alltid en fördel. Men den är kung på leadljud. AN1x hamnar ljudmässigt mellan den och JP-8000 (som är fluffig som sjutton). Vill man ha en VA som är bra på de mesta så är en AN1x ett bra val, de är distinkt och "fast" i ljudet, dessutom går de för rena rama kaffepengarna. Men det gör MS2000 också. MS2000 låter hårt och kallt, men är riktigt kul att ratta. Sedan kan man göra fantastiska gnagande och gurglande bakgrunsdsljud. Du kan höra dem här:
Gnag och gurgel
Basen och paddan är framförd av JP-8000
MER MS2000
Även här basar JP-8000 men MS2000 kör den där loopade wavetable-grejen som dyker upp vid 0:44.
Skall vi låta MS2000 lira bas för omväxlings skull? Då låter det SÅ HÄR
Du kommer inte undan utan att jag fått dema OSCILLATORSYNKEN på MS2000. Det kan döda en fullvuxen elefanthane. På denna låten kör den två leadljud, dels det som får tändern att isa vid 0:45 och sedan det klassiska syncleadet vid 1:08. Även det "glittrande" arpeggiot vid 1:41 är MS2000. Uppriktigt sagt så tror jag det är AN1x (nåja, en AN200) som lirar bas på låten.

Vi tar en till för säkerhets skull, MS2000 spelar lead vid 1:11. JP-8000 leker långhårig "guitar hero" (eller om det var jag som gjorde det...) vid 4:11. Den finns HÄR
Fanken... jag måste ha en MS2000 igen. En med klaver den här gången för den ser rå ut."

Varför kommer jag bara att tänka på reklamfilm från 40-talet med dess specifika speaker-röst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 22:13

Nää, om det är så att F&S spelar EBM så kanske man skulle ta å börja träna. Har mina tvivel dock...

Vet inte, de flesta brukar tänka "80-tal" när de i alla fall hör musiken. Men jag tror jag lyckades illusterar MS2000 ganska bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 10:02

Trevligt kvitter som vanligt Parakeeten!
Jag blir också ruskigt sugen att skaffa mig en MS igen...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 04:01

Komer ni ihåg när det såg ut så här? http://www.vendolin.se/annons.php?159657

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-30 04:13
Ursprungligen av zorro:

Komer ni ihåg när det såg ut så här? http://www.vendolin.se/annons.php?159657

Snyfft...något brast inom mig nu...

1
Bevaka tråden