Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorhjälp i Göteborg (PC)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på en äldre PC. Den dog just.

Jag tror att den gick in i viloläge och inte vaka igen. När jag startar den nu rullar allt på fint i tre sekunder (till det att hårddisken ska börja arbeta) varefter det raspar lite och stannar. HD-läslampan lyser konstant och strömförsörjningen till CD och allt annat externt försvinner. Jag antar att det är kört men är det någon som kan hjälpa mig så vore det MYCKET uppskattat.

Akut: Rädda filerna på disken (jag är inte den som gör backuper direkt).
Mindre akut: Göra datorn användbar igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 16:18

Om du har en annan pc så är det väl bara att koppla upp hårdisken mot den, borde väl funka såpass att du kan rädda viktiga filer iaf. Rädda själva datorn blir kanske svårare.

  • Medlem
  • 2005-04-26 16:29

Om du orkar så kan du hiva hem datorn till mig så kan vi kika lite på den. Enklare är att bara ta med disken och att gäng brännbara CD. Förhoppningsvis borde det funka.

Jag har inte någon annan dator att göra sådant med och inte heller kunskapen.. därför tänkte jag att någon som har båda kanske kan vilja hjälpa mig. Så, vänliga Göteborgare som läser detta får gärna bjuda hem mig och min döende dator så att vi kan fixa problemet.

Vad det gäller datorn vidarelevanad antar jag att det är en ny HD som behövs..

Schysst jgb. Jag PM:ar ikväll eller imorgon när jag tittat över mitt schema.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-26 16:40

ujuj... om det är hd-krasch som hänt så kan det bli jobbigt
*håller tummarna för att den sitter ihop*

  • Medlem
  • 2005-04-26 16:53

sisältää: Ok, vi borde kunna synka någon dag i alla fall.

  • Medlem
  • 2005-04-26 17:01

Backup! är viktigt pojkar & flickor.

Om semesterbilderna försvann hade jag haft one angry wife.

Jag har ett USB/Firewire-kabinett som man smidigt kan skruva in disken i och rädda vad som räddas kan....

Peter: Mhmm.. det är kanske smidigast eftersom vi ändå träffas då och då.. mm. Orkar inte tänka mer på det ikväll. Hör av mig imorgon eller så.

Min gamla pc betedde sig precis så när ett minne i min burk hade lagt av. Samma sak när mitt moderkort havererade. Så de behöver ju inte va disken.

Minns ni den här trista historien? Jag har lärt mig att datorer inte är tillförlitliga eller logiska. Jag lät datorn stå några dagar och försökte sedan starta den igen (ett knep som fungerat många gånger förr) men resultatet var detsamma. Så, jag gav upp och ställde den i ett hörn.

Igår, många månader senare, hade jag ingenting att göra och kopplade i strömsladden bara för att lyssna på den och visst tycke jag att det lät på ett annat vis än senast. Fem minuter senare, med skärm och allt inkopplat, kunde jag konstatera att den nu fungerar "som vanligt" igen. Absurda teknologi, jag kommer aldrig att förstå dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-26 16:17

Läge att panikspara allt viktigt nån annanstans innan den dör igen, eller
Eller hade du redan gjort det?

Njä, nu fungerar den ju..

Jag ska spara allt under helgen och formatera skiten, tror den dog på grund av alla spionprogram som huseras. Kul att de blivit helt inaktuella, för övrigt. Alla banners som dyker upp säger "sidan kan inte hittas".

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-26 23:17

...nu har iBas service för priatkunder också. till fast pris.
950:- i felsökningsavgift som man har innestående om man väljer att rädda sin data.
Dataräddning: 9500:-(-950:-)

Bra om det är r i k t i g t viktig data på disken.

[EDIT]
Ubuntu har inga virus & annat skrot!
[/EDIT]

SuSE X[10] iNGA virus - KDE/GNOME

  • Medlem
  • 2005-10-27 07:45

Min skruvmejsel har inga virus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 10:09

Jag kan inte köra Cubase under Linux, och inte heller finns det något program under Linux som förväntas klara av det jag behöver. Finns heller inga pluggar till UAD-korten under Linux och heller inga drivare till mitt Motu-kort under Linux .....

..... ska jag fortsätta?

A och O är att inte jacka in musikburken till en Internetanslutning. Min musikdator står isolerad och enda gången det kan smita in saker är när jag jackar in en USB-disk. Den USB-disken sitter dock skyddad på min laptop (bakom två brandväggar och ett ständigt uppdaterat virusskydd) så jag känner mig trots allt rätt säker.

"Jag kan inte köra Cubase under Linux, och inte heller finns det något program under Linux som förväntas klara av det jag behöver. Finns heller inga pluggar till UAD-korten under Linux och heller inga drivare till mitt Motu-kort under Linux ....."

OSX

"A och O är att inte jacka in musikburken till en Internetanslutning"

Jaså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 15:03
Ursprungligen av Volantiz:

OSX

Ah, bjuder du?

Ursprungligen av Volantiz:

"A och O är att inte jacka in musikburken till en Internetanslutning"

Jaså?

När det gäller Windows i alla fall .. borde jag skrivit oxå.

  • Medlem
  • 2005-10-27 15:11

Rizzo: Snarare "om du kör windows så se till att ha fungerande och uppdaterade brandväggar och antivirus". Har inte haft några som helst problem med virus och annat. Ok, är man helt rudis på att hantera windowsdatorer så gör man bäst i att koppla in den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 16:02

jgb: Vill man verkligen offra systemprestanda på antivirusprogram? Persoligen tycker jag att ett helt rent OS (WinXP och SP1) är klart mycket trevligare - men så har jag ju möjlighet att toksurfa från min laptop där ingen musikproduktion sker.

1
Bevaka tråden