Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikdator

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt köpa ny dator och undrar lite vad som egentligen behövs. Min budget är runt 7000, ljudkort exkluderat, och jag ska inte ha nån skärm. Jag vill kunna köra ca 15 monokanaler i Cubase med reverb och allt det vanliga. Har bara tänkt ha den till musik, så något fancy grafikkort o s v är inte viktigt.
Sen undrar jag om ni har förslag på bra återförsäljare (Gbg). Det var mycket på en gång.

15 monokanaler kan man nog köra utan större problem på en 90 MHz:are (kanske inte i cubase iofs).. men sen så beror det ju på reverben osv.

Helt enkelt.. jag tror inte att du behöver lägga i närheten av så mycket på själva datorn om du inte tänkt köra med mycket pluggar.. eller riktigt bra pluggar. Kanske satsa på ett riktigt bra ljudkort istället?

Aha, hade nästan aningar om det. Men minne ska man satsa på iaf?
Är inne på datorbutiken.com och ska bygga ett system men förstår verkligen ingenting.. inget heter ju som det gjorde sist jag köpte dator

  • Medlem
  • 2005-04-29 19:10

De billigaste acer bärbara med amd, ligger väl strax under 7k.

Där har du en kanondator!

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64032

lite mer ram är aldrig fel.

Köp en P4 2.8 1 gig ram och något intelmoderkort kort. Bygg ihop själv. Dessa är prisvärda idag. Köp en tyst låda och det går alldeles utmärka att ljudkortet har ett inbyggt grafikkort. Fråga i butiken och säg att du vill ha stabila grejor och vad du tänkt använda dessa till.
CDr brännare kosta 250kr idag.
Min dator kostar idag ca
P4 1500kr ink fläkt
MK 650kr
Minne 1200kr
CDR 250 dvdCombo 400kr
två st HD 60 gig 1000kr Obs dessa skall snurra på 7200varv och vara tysta. (Seagate är bra)
Obs koppla inte musikdatorn till intenet utan låt den vara slät.
Inga virus program och dyligt.
Lägg ca 2000 på en snygg och tyst låda.

MVH JR

Skrev lite fort, menade att moderkortet har ett inbyggt grafikkort. Byggt en jävla massa datorer och den här processorn har ännu inte gjort mig besviken.
JR

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 09:12

...jag hjälper gärna till att konfigurera, skicka ett mail!

AMD 64 är nog att rekommendera som processor för musikdator. Jämfört med P4 är den snabbare, tystare och hanterar minnet effektivare vilket gör att du kan använda billigare minne och får råd att stoppa i 2 Gb till lägre pris än en en P4 med 1 Gb. Och internminne är ju något som en musiker aldrig kan få tillräckligt av.

Dell har ju 1800 i rabatt på stationärt om man är student.. nog värt att överväga ändå. Tycker det är så bekvämt när man får allt fix och färdigt..

Ursprungligen av vikariepoolen:

Dell har ju 1800 i rabatt på stationärt om man är student.. nog värt att överväga ändå. Tycker det är så bekvämt när man får allt fix och färdigt..

Nu är jag inte nån dataexpert, men efter att ha haft gigantiskt mycket strul med en Compaq, så skyr jag "märkesdatorpaket" som pesten...

Dell är (brukar vara) helt ok, nu var det visserligen ett tag sedan jag hade en dell framför mig men dom kör bara med originaldelar, alltså ingen Dell specialhårdvara som det inte går att byta ut eller hitta vettiga drivrutiner till. Är man inte nöjd med den driver som Dell erbjuder så är det bara att hämta upp ett original på nätet.
Ifall det är bärbart som skall köpas så är det väl som vanligt med bärbara pc´s, man måste testa allt först *suck*. Men så är det med alla bärbarer.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 12:04
Ursprungligen av Dualrange:

...men dom(Dell) kör bara med originaldelar, alltså ingen Dell specialhårdvara som det inte går att byta ut eller hitta vettiga drivrutiner till. Är man inte nöjd med den driver som Dell erbjuder så är det bara att hämta upp ett original på nätet.

Nope - de har fortfarande en massa "egenkomponerade" delar med egna specar, långsammare accesstid på en del minnen i vissa system etc.
Jag vet, för jag får serva dem då & då. :hmmm:

Öööhh nu är det ju så att dom använder uteslutande Intel moderkort. Och standard minnen. osv osv. Alltså inga egna saker, möjligen har dom väl valt ett sämre minne eller liknande någon gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 21:10
Ursprungligen av Dualrange:

Öööhh nu är det ju så att dom använder uteslutande Intel moderkort. Och standard minnen. osv osv. Alltså inga egna saker, möjligen har dom väl valt ett sämre minne eller liknande någon gång.

I beg to differ!

Jag kan skicka fotobevis när nästa "mirakelburk" kommer in för reparation.
Det borde inte ta lång tid, det brukar komma några varje månad...

Ursprungligen av Lemon:

I beg to differ!

Jag kan skicka fotobevis när nästa "mirakelburk" kommer in för reparation.
Det borde inte ta lång tid, det brukar komma några varje månad...

Satt och byggde om en nyare Dell häromdagen och får erkänna att lite special var det.

Egna typer av fästen för moderkortet (Ingen ATX standard där inte) plus det som retade gallfeber på mig, egna typer av anslutningar till Powerknappar, fläktar osv
Sedan hade dom en helt annan lösning för att fästa kylflänsen till processorn till moderkortet *suck*

Så för att göra en lång historia kort. Du behöver inte skicka något fotobevis, Vill man ha en bra (perfekt?) PC så får man bygga själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-03 16:51

(Här finns en fläskig Dell om ngn är intresserad, kan tänka mig byten el förslag. Se annonsen här på 99musik.)

Ursprungligen av PF:

(Här finns en fläskig Dell om ngn är intresserad, kan tänka mig byten el förslag. Se annonsen här på 99musik.)

Tack för erbjudandet, men den blir nog lite väl fläskig för min ekonomi.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 19:17

En Mac så klart. Varför krångla till det?

Mac mini

? 512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
? 40 GB Ultra ATA-enhet
? DVD/CD-RW
? 56k V.92 modem
? Mac OS X
? Mac mini - 1.25GHz

Gratis frakt

Pris: SEK*4.156,00
Moms: SEK*1.039,00
Summa: SEK*5.195,00

Något USB-ljudkort för 1500:- - 2000:-

Skärm hade du ju redan, tangentbord och mus också? Annars är ju det billigt. GarageBand som medföljer Macen räcker ganska långt om du inte redan har Cubase förstås. Problem om du isåfall har det till PC.

Please do

Ja jösses.. det är märkligt det här.. har frågat runt lite i olika affärer men det är svårt att få några vettiga råd. Jag kör Natives B4 på min PII 466 med ett gammalt sunkigt soundblaster och får hyfsat spelbar latency för livespelande. Frågar man affärerna så låter det dock som om ingenting utom de dyraste bärbara skulle klara av något sånt. Förvirringen är ju total..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 00:34
Ursprungligen av vikariepoolen:

Ja jösses.. det är märkligt det här.. har frågat runt lite i olika affärer men det är svårt att få några vettiga råd. Jag kör Natives B4 på min PII 466 med ett gammalt sunkigt soundblaster och får hyfsat spelbar latency för livespelande. Frågar man affärerna så låter det dock som om ingenting utom de dyraste bärbara skulle klara av något sånt. Förvirringen är ju total..

Snegla på minimac, massa dator för pengarna, har du en liten slant till, kika på imac g5...

men minimac är LÄTT sagt prisvärt.

---

"du är aldrig tuffare än ditt sista öre"

  • Medlem
  • 2005-07-31 12:25

Behöver oxå hjälp med bra konfiguration. Min Compaq P4 1,7 Ghz, 768 Mb Ram börjar gå på knäna. Kan inte ni som nyligen köpt dator komma med lite råd. Den ska användas i princip enbart som musikdator (internet och annat får köras på den gamla) och måste vara tyst med snabba hårddiskar då jag kör många audiospår.

1
Bevaka tråden