Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontroll-enheter för Ableton Live

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-01 22:11

Eftersom jag är en del av den skaran som blivit helt överförtjust i Ableton Live så är det ju urkul att de får 2 st dedikerade kontrollenheter till sig. Enheterna heter Micromodul LV1 och Micromodul LX1 och är helt optimerade för Ableton Live. Dessutom är de tillräckligt små för att man kan ta med dem på resande fot.

De funkar enbart via midi, vilket kan tänkas sig vara lite märkligt, men det är ganska smart också eftersom man slipper problemet med drivrutiner osv vilket är ganska skönt när man tänker efter. De går att driva på batteri också, vilket är jääääkligt skönt eftersom man slipper ännu mer kablage runt omkring sig.

Pris per styck är 179?, vilket ungefär blir runt 1600 i SEK vilket gör dem överkomliga, men kanske lite för dyra för en så nischad produkt, det får framtiden förutspå...

Jag har kikat en hel del på LV1, och har varit rätt sugen på att köpa en. (Hade jag inte redan haft en Nord Modular jag använder som rattbox/kontroller så hade jag förmodligen skaffat en.) Men jag har inte riktigt förstått hur den funkar i praktiken när man använder den - räcker 4 rattar, är joysticken något att ha osv. Skulle vilja testa en på riktigt, men jag tror inte att det finns någon svensk butik som är återförsäljare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-01 23:04

Min bror ska ha testat den i New York när han var där. Han kände igen bilden och han hade tryckt lite på den osv. Enligt honom kändes det som en gedigen sak.

Själv funderar jag också på LV1 men den som känns mer intressant är nog egentligen LX1 som kan trigga scenes och sköta sequensern på ett kul sätt. De känns hitills som det mest vettiga för att sköta Ableton Live iaf...det kan man nog inte förneka.

OT: Gaaah! Det kommer ju hur mycket midi-kontrollers som helst nu. Man kollar in en och så kommer något annat som verkar bättre osv...så har det vart i ett halvår nu känns det. Jag har en ny typ av köpångest som jag aldrig har upplevt tidigare. Hemskt!

Jo, de verkar vara väldigt gedigna och genomtänkta produkter. Frågan för min del är mest hur mycket mer de gör än min nuvarande kombination av Nord Modular + datortangentbord.

Visst är det frustrerande att det kommer så mycket intressanta kontrollers, men å andra sidan känns det som om det finns mer möjligheter nu att använda mjukvara som ett instrument än nånsin tidigare, speciellt med mer avancerade burkar som Jazzmutant Lemur eller alla pennbaserade gränssnitt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-01 23:30

Intressanta tider...oja! Det är egentligen fel av mig att klaga.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 23:37

jag saknar fortfarande en universal kontroller (ingen dedikerad altså) med snygga rattar a la moog ...

eller någon som kombinerar absoluta och relativa kontroller på ett bra sätt ..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-01 23:50

Doepfer säljer ju kort som man kan bygga sin egna midi-kontroller runt om man vill. Kräver lite lödningskunskaper, men det verkar inte allt för svårt. För ungefär 8 månader var jag inne på att bygga min egna, men så exploderade marknaden och jag har laggt projektet på paus. Jag är inte så händig av mig att jag gärna betalar för den extra servicen att få mina grejer ihopsatta.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 00:11

japp, men då måste man låta nån tillverka burken och då blir det dyrt, framför allt då doepfers byggsatser i stort sett kostar lika mycket som de färdiga burkarna (pocket dial och control)... ska man bygga eger verkar dessa lite mer seriösa:

http://www.ucapps.de/

men visst är det lockande

1
Bevaka tråden