Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu skall det bli G5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter att ha stött och blött ovanstående investering till leda bestämt mig för att ge mig ut på ett nytt äventyr. Jag skall bli med Mac (otäckt...)

Lär satsa på en Dual 2Ghz G5 då dessa nuförtiden är riktigt prisvärda. Tänkte försöka hitta en begagnad för att spara ytterligare tusingar.

Så till frågorna:

1. Hur står sig de äldre 2*2 Ghz jämfört med de man köper nya?
Har sett att det sitter ett annat grafikkort i men har man förändrat något som kan påverka prestanda för musikbruk?

2. Vad måste man tänka på när man köper 3:e parts RAM minne?
Är det ECC och sånt där konstigt dyrt eller är det bara att peta i nåt märkesminne och vara glad?

3. Kan man "cabba" datorn och hänga lite julgransbelysning i så att ingen missar den nya investeringen?

Mvh
/Rob

1. Vet ej tyvärr.. men Tigern ska tydligen låta grafikkorten jobba ännu mer än tidigare och t.om. avlasta de övriga processorerna.. så då är ju ett riktigt bra grafikkort att föredra. Men de äldre tror jag räcker långt.

2. Det är i stort sett samma tillverkare som vanligt som gäller. Det kan iaf vara bra att kolla vad macoteket.se säljer för märken och modeller och satsa på de. Macoteket har jag för mig säljer enbart minnen som verkligen är godkända av apple.

3. Man ska köra den stängd för att kylsystemet ska fungera så bra som möjligt. Så är det med nästan alla moderna datorlådor.

Har för mig att den gamla 2*2GHz är att föredra framför den nya, tex så kan man inte stoppa i lika mycket minne i den nya. Eventuellt var det någon mer skillnad också. Kolla på osxaudio.com, där har det varit trådar om det här har jag för mig. (Kan ha varit Sound On Sounds forum också.)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-03 16:45

Klart du kan köra nerkabbat om du vill. Det sitter ett plastskydd på insidan av plåten som låter alla beskåda härligheten utan att kylförmågan försvinner. Insidan är faktiskt snyggare än utsidan.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 17:27

Det finns någon tillverkare som har släppt en genomskinlig lucka till G5an som sitter som smäck och med en sådan riskerar man inte att plastluckan innanför den ordinarie luckan ramlar ut

Härligt att de flesta svaren handlar om cabningen

Håller de på och använder sig av olika moderkort eller spärrar de bara minnesmängden på nåt vis?

Hade en stilla förhoppning om att man skulle slippa sånt där trams men tydligen icke. Inte för att man kanske skulle ha 8 Gig RAM, men man vill ju ha möjligheten

Har sett en begagnat dual 2Ghz med 1gig ram för 12500:-

Det måste vara ett ganska bra pris va?

Hittar jag inget klipp nu så tror jag att jag väntar tills skolan börjar. De har ju ganska sköna studentrabatter faktiskt.

/Rob

Det är ett bra pris.. jag hade inte tvekat en sekund om jag hade haft cashen redo och allt med den verkat ok.

1
Bevaka tråden