Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragmenterare i Mac OS9

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra program som gör ovanstående? Tycker att det borde finnas i OSet, och det kanske det gör men då har jag missat det. Tips mottages gärna.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 21:01

Norton Speed Disk är det som gäller, enligt mig, om man ska defragga sin OS 9-dator. Det finns, så vitt jag vet, ingen inbyggd defragmentering i OS 9.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 21:10

Martin, är Norton Speed Disk och Symantec Norton Utilities typ samma sak?
OM det är olika, vilket rekommenderar du? Faktiskt läge att införskaffa sig det. Det kan ju braka ihop.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-03 21:13

Speed disk är en av kapten Nortons gamla utilities. Inget livsnödvändigt egentligen. Annars kan man ju "bygga om skrivbordet" vid uppstart vilket gör en defrag-liknande fix. Håll bara ned Alt + Kommando ("äpple") vid uppstart och svara ja på frågan om skrivbordet ska byggas om.

PF, att bygga om skrivbordet i OS 9 innebär att systemet skriver om länkningen mellan dokument och program samt gör någon skrivbordsskrivare-fix. Det är inte någon defraggning som den gör.

Norton SpeedDisk är en del utav Norton Utillities. Jag tror att man kan köpa enbart den, men annars så innehåller ju Norton Utillities en massa andra bra och nyttiga program.

Norton utilities går på ca en 1000lapp och det tycker jag känns onödigt mycket pengar för att defragmentera en eller ett par hårddiskar. Speciellt när man är van vid att funktionen finns med OSet (Windows).

1
Bevaka tråden