Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthljud från 80-talsskräck

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhej!

Jag håller på med en "jingel" till mitt bolag som jag har. Alltså en kort snutt med bild och ljud som dyker upp i slutet (eller början) på ett program på TV eller i en film. Tänk er "Castle Rock":s efter Seinfeld eller "DreamWorks SKG" eller nåt sånt så fattar ni vad jag menar.

Jag behöver ett synthljud à la gamla b-skräckisar typ Halloween/Friday the 13th etc. Alltså nåt pang på rödbetan-ackord på en synth som jag även tänker lägga lite pitchvariation på för att få det rätta slitet-vhs-band-känslan. Ett eller två plötsliga ackord typ "BAAAAADAAA" liksom. Typ som skrämselljuden i en film eller ljuden i introt.

Jaja, i alla fall - jag är inte så hemma på synthar så jag skulle behöva hjälp av nån som kan sånt.

Är du den personen, så posta här i tråden så kan vi prata! Jag kan inte betala nåt annat än möjligen en symbolisk summa men jag misstänker att det heller inte är nåt större jobb för en som kan sin sak. Jag ska under tiden försöka hitta nåt klipp som den person som ev. är intresserad av att hjälpa mig kan få.

En sån jingel kallas "payoff" på tv-språk. Har inget ljudtips - ville bara briljera!

Mer än jag visste! I reklambranschen är payoff nåt helt annat men det betyder väl olika i olika branscher. Tack för info.

Just ja, det är så sant. Kul att kunna bidra med lite tv-lingo. Lycka till med ljudjakten.

mvh/
Robin

  • Medlem
  • 2005-05-04 04:22

Vad sägs om tada.wav som följer med alla versioner av Windows 95 och uppåt?

Skämt åsido... har tyvärr inget ljudtips.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 10:03
Ursprungligen av Kada:

Vad sägs om tada.wav som följer med alla versioner av Windows 95 och uppåt?

det är fan skräck för mig ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-04 09:41

Tja! Det låter lite som att du skriver så här: "Tryck på en knapp så det låter precis som jag vill med era Baltazar-manicker" Det är inte riktigt så det funkar. Betala någon en seriös ersättning i stället så får du ett seriöst bra jobb utfört.

Ursprungligen av PF:

Tja! Det låter lite som att du skriver så här: "Tryck på en knapp så det låter precis som jag vill med era Baltazar-manicker" Det är inte riktigt så det funkar. Betala någon en seriös ersättning i stället så får du ett seriöst bra jobb utfört.

Då får det nog vara ty pengar har jag ej. Själv har jag hjälpt folk med ljudklipp o. likn. flera gånger (inte just synth dock) utan ersättning och jag har redan fått flera mail från personer som är intresserade av att hjälpa till med den här saken. Men de är kanske inte seriösa enligt ditt sätt att se på saken?

Jag vill inte degradera någons jobb men det jag skrev är det som gäller.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-04 11:54

petsematary: Jag skulle kunna plånka ihop något på syntarna om du inte redan har fått hjälp förstås. (Tyckte för övrigt inte det lät oseriöst, med tanke på att du lade korten på bordet.)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 17:44

Hur lång totaltid snackar vi om?

Hej hej. Ursäkta dröjsmålet. Jag har varit på kortsemester sen tråden skapades.

Vi pratar typ max 5 sekunder. En liten text visas (med en effekt), ljud hörs. Typ ett eller två ackord, med 80-tals skräck-synth-smak. Jag har sett (på tok för mycket) John Carpenter, Wes Craven och andra 80-talsfilmer och det är det soundet jag tänker på.

1
Bevaka tråden