Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12" eller 15", jag kan inte välja.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags för mig att prova laptop och då har jag bestämt mig för att skaffa Mac PowerBook G4. Som ljudkort tänkte jag skaffa ett MOTU 828mkII för då kan jag kasta bort mitt gamla mixerbord och köra in mina gamla syntar direkt i ljudkortet. De program som jag tror jag tänker köra är Ableton Live och Cubase SX och lite Reason kanske. Det jag inte kan bestämma mig för är om jag ska ta en 12" eller en 15". Jag har redan en 20" TFT (1600x1200) som jag kan ha som extra skärm.

En sak som skiljer 12" och 15" är att 12"aren bara har FireWire 400 och inte både 400 och 800 som den större har. Är det ett argumen för att skaffa 15"aren? Jag hittar ingen information på MOTUs hemsida om 828mkII kör med 400 eller 800 men kontakterna på baksidan ser väl ut som FW400?

Jag tänkte också skaffa en extern hårddisk, behöver man FW800 för den kanske?

Hjälp
/Peter

Jag var själv i samma sits för ett tag sen, men valde en 15" (begagnad, men ändå). Orsaken var framförallt den större skärmen och att jag inte har haft något problem med att släpa runt datorn trots det större formatet. Å andra sidan har du en stor skärm att använda, så då är det kanske inte lika viktigt? Det beror ju lite på hur du tänkt använda datorn på resande fot.

FW800 är nog trevligt att ha om man vill vara framtidssäker, men att köra både extern hårddisk och MOTU på FW400 ska inte vara något problem.

Ursprungligen av false messiah:

Det beror ju lite på hur du tänkt använda datorn på resande fot.

Tänker nog inte resa mer än mellan soffan, sängen och studiohörnet :kaaaka!: Men sen är det ju så att man prismässigt måste få det hela i "HemMac" avtalet också..... Kanske tar en 15"are ändå, ska gå och kolla på dem igen och se mer vad som får plats på skärmen på 12"aren. Tangentbord och mus + extern HD kanske jag offrar för att ta 15"aren?

  • Medlem
  • 2005-05-04 19:52

Om 15":aren kör högre upplösning än 12":aren så ser jag valet som självklart. Iofs så gillar jag rejält med skärmyta (kör en 20" i 1600x1200 här hemma nu ), men det är aldrig en nackdel att få plats med mycket på skärmen.

Jo 12" har rätt rutten upplösning (men kanske räcker för det formatet, 1024 x 768) och 15"aren har 1280 x 854. Men jag tycker 12"are ser söt ut och att jag lite kan bli lite "lost in the silver box" och lite kär i den och se den som ett instument, en kompis

Ursprungligen av signal:

Men jag tycker 12"are ser söt ut och att jag lite kan bli lite "lost in the silver box" och lite kär i den och se den som ett instument, en kompis

Den är som en kompis faktiskt, och supersmidig. Ibland blir jag avundsjuk på 15"-folks skärmar men nättheten är ändå helt great. Och ska man sitta med musikprogram långa tider tycker man väl ändå att 15 är för litet och vill koppla in en extern? Dessutom kommer du väl att vilja köpa en extern hårddisk ändå, och då sticker ju kostnaden för det hela i väg rätt mycket om du skaffar 15".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-04 22:06

Jag tyckte 15" var given förut, men när jag fick bekanta mig med 12" lite mer så insåg jag att den faktiskt räcker väldigt långt. Filmvisning ser lite pluttigare ut, men man får väl sätta sig lite närmare skärmen hehe. Formatet på datorn är iaf _väldigt_ smidigt, otroligt smutt - men kanske lite smått. Annars är ju 15" klassikern och den som får sägas "lagom". Oavsett vilken du väljer får du verkligen en Powerbook. Du kommer fatta när du packar upp den. Det är inte som något annat på bärbar dator-fronten. Den är ett begrepp, och det märker man när man börjar lära känna dem. Mäktiga laptops.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 00:09

12" är perfekt för den resande musikern. Jag jobbar själv med filmmusik, och reser mer än gärna med min PB, just för att den är så liten och lätt. Förstår ärligt talat inte charmen med något större. Då kan man lika gärna köpa en häst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 00:19

:eek: :kaaaka!:

Håller med glaader.
Kör också med en 12" och tycker den är mega smidig.
Hade jag bara kört med bärbar hade jag kanske valt en 15".
Men iofs är det ju inget krångligt att ha en större skärm hemma
att koppla in den i. Klart du ska ha en 12:a

(min lilla setup)

Jag tycker personligen att widescreenskärm och högre upplösning gör rätt stor skillnad när man använder datorn, även om siffrorna kanske inte skiljer sig så mycket åt på pappret. Jag gick upp från 1152*768 (gamla 15") till 1280*854 (nya 15"), och i åtminstone Ableton Live får man plats med en hel del mer på skärmen.

Jag tycker som sagt att det är något problem att bära med sig 15" (vilket jag gör 3-4 dagar i veckan), men vill man vara extra mobil så är nog den mindre storleken ett plus.

Tangentbord och mus skulle jag skaffa i vilket fall som helst - att sitta och skriva någon längre stund på datorn funkar, men det är betydligt trevligare rent ergonomiskt att kunna palla upp datorn och använda separat tangentbord och mus. Finns ju noname-usb-tangentbord som funkar som inte kostar några pengar alls om du nu är utfattig efter att ha köpt 15".

Extern hårddisk vill du nog ha i vilket fall som helst om du ska ha många spår, men jag tror att du kommer rätt långt på den interna. Det sitter ju en 5400-varvare i de nya modellerna, och de har rätt bra prestanda vad jag förstår.

1
Bevaka tråden