Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Ljudkort ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är nu i köptankar och tänkte uppgradera mitt gamla Delta-kort till till något större.
Först i början sneglade jag på Presonus Fiepod som verkar vara ett ok ljudkort med 8 bra preampar till ett otroligt lågt pris. Men sen tog jag mig en funderare och kom fram till att det var lika bra att köpa ett rejält ljudkort med möjligheter till summering samt bra routing.
Valet har då fallit på dom två starkaste firewirekorten

MOTU 896HD

och

RME Fireface800

Eller är det så att det är bättre att gå "the PCI way!" och köra på antingen ett:

HDSP9652 samt en Octamic

Man får väl ner latancy ännu mer från fw400 > fw800 > PCI-X?

Vad är MOTU respektive RME bättre och sämre på?

Vad är det för skillnad på preampar?

Systemet jag tänkte köra är en Powermac med LogicPro?

Tack Före Handen

Eric :rolleyes:

Jag vet att jag är tjatig :rolleyes:

Men finns det inte någon som har erfarenheter av dessa kort?
Jag är ganska novis på detta och skulle verkligen behöva er hjälp...

Snälla :rolleyes: :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-05-05 22:01

Fireface är väl självskriven om stålarna finns. Bättre kort i den prisklassen finns inte.

/Mein

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 22:09

Jag har ett Fireface 800 och det låter riktigt bra. Och NEJ så blir inte latencyn mindre om man har 800 istället för 400 på dom ingångarna som finns. Men om du kopplar till nån adat eller ett till Fireface eller en hårddisk så måste man köra 800.
Plus att du kan routa precis hur hulta som helst i mjukvaran.
Jag gillar deras ljudkort men mer eller mindre hatar RME för deras otrevliga tyska besserwisser attityd. Ställer man en fråga så får man tillbaka att man är mer eller mindre dum i huvet. Och påvisar man nåt som man har rätt i så blir dom totalt dumdryga. Och se upp med HDSP9652 om du kör en G5a. Läs här
Annars så är fireface ett kanonkort, vet att sveriges radio använder sig an en del sådana

Ursprungligen av killwithskill:

Jag har ett Fireface 800 och det låter riktigt bra. Och NEJ så blir inte latencyn mindre om man har 800 istället för 400 på dom ingångarna som finns. Men om du kopplar till nån adat eller ett till Fireface eller en hårddisk så måste man köra 800.

Om jag förstår dig rätt så används den extra bandbredden bara vid utbuggnad?
På tal om latancy... hur många ms får du vid inspelning 1 kanal respektive 8 kanaler?
Och en till:)... går det att använda bara preamparna och tex kopla till ett 9652 kort?

Ursprungligen av killwithskill:

Och se upp med HDSP9652 om du kör en G5a. Läs här
Annars så är fireface ett kanonkort, vet att sveriges radio använder sig an en del sådana

Gäller inte detta bara dom äldre korten...
All currently available RME interface cards are fully compatible to Apple's new G5 computers. They operate at the reduced voltage of 3.3V, and therefore provide the second notch at the PCI contacts to fit in any PCI-X slot. This is especially true for all PCI cards of the HDSP series, HDSP PCI, HDSP 9652 and HDSP 9632.

Som det är nu lutar det ju helt klart åt RME som känns något friare än MOTU i sitt tänkande. Men frågan är bara vilket som är bäst för mitt användande. Har senaste dagarna läst och läst om olika format och det känns som att fireface800-kortet är så nytt att det inte finns allt för mycket dokumenterat(förutom alla otroligt positiva recensioner i diverse tidskrifter. Alla verkar vara eniga om att det är ett otroligt bra kort. Det ända jag har hört i negativ bemärkelse är priset(som jag tycker är helt ok med tanke på hur konkurrenterna prissätter!!!))

En fördel med PCIkortet , förutom latency:rolleyes: , som jag kan komma på är att man kan köra 9652an med en extert preamprack och på det viset få tillgång till 8 ingångar direkt utan att det behöver kosta mer

Usch...Jag går verkligen och våndas hemma, vill inte göra fel val, det är ändå ganska mycket pengar det handlar om...

HJÄLP :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-05-06 01:40
Ursprungligen av killwithskill:

Jag gillar deras ljudkort men mer eller mindre hatar RME för deras otrevliga tyska besserwisser attitd. Ställer man en fråga så får man tillbaka att man är mer eller mindre dum i huvet. Och påvisar man nåt som man har rätt i så blir dom totalt dumdryga.

Känns igen! Satt och läste igenom en newsgroup där 'han' från RME hade svarat på frågor. Fick nästan lust att fråga om det finns ett likvärdigt kort av annat fabrikat man kunde byta till. Smart! Håna dina kunder och funkar det inte första gången så försök igen. Synd att deras prylar är såpass bra för den attityden borde inte löna sig. Lite kluven där.

Dock är Fireface fortfarande ett jäkligt bra kort. Har testat men inte ännu köpt. Känns som mitt Multiface räcker bra tills vidare.

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Känns igen! Satt och läste igenom en newsgroup där 'han' från RME hade svarat på frågor. Fick nästan lust att fråga om det finns ett likvärdigt kort av annat fabrikat man kunde byta till. Smart! Håna dina kunder och funkar det inte första gången så försök igen. Synd att deras prylar är såpass bra för den attityden borde inte löna sig. Lite kluven där.

Dock är Fireface fortfarande ett jäkligt bra kort. Har testat men inte ännu köpt. Känns som mitt Multiface räcker bra tills vidare.

/Mein

Vad gör man inte för lite tysk kvalitet
Multiface verkar oxå vara ett trevligt kort

"Som det är nu lutar det ju helt klart åt RME som känns något friare än MOTU i sitt tänkande"

Har du kollat på MOTU Traveller eller 2408mk3 annars? Jag har fastnat för motu-interfacen mycket just pga deras features (CueMix DSP är ju en jättefeature!). På vilket sätt är RME friare i tänket menar du? Jag såg det som lite udda att välja mellan 896HD och fireface för övrigt.. 828mk2/traveller och fireface känns lite mer som samma "typ".

"extert preamprack och på det viset få tillgång till 8 ingångar direkt utan att det behöver kosta mer"

De flesta större fw-interface har extra adat-in/ut.. så det går där också om det var så du menade.

edit: tog bort lite.. läste snett

Ursprungligen av Volantiz:

...Har du kollat på MOTU Traveller eller 2408mk3 annars? Jag har fastnat för motu-interfacen mycket just pga deras features (CueMix DSP är ju en jättefeature!).

Kan du förklara för mig lite utförligare hur detta fungerar?
Är det motsvarigheten till RME's Totalmix?
Jag hittar inga manualer att ladda ner på MOTU's hemsida

Citat:

På vilket sätt är RME friare i tänket menar du? Jag såg det som lite udda att välja mellan 896HD och fireface för övrigt.. 828mk2/traveller och fireface känns lite mer som samma "typ".

Det jag menade var att om man tittar på deras respektive PCI produkter så måste man i MOTU's fall köpa hela köpa hela kitet från dom, alltså PCI-kort samt rack enhet i ett. I RME's fall kan du välja att t ex köpa deras PCI-kort men använda någon annans rackpreampsenhet från självaste behringer(host :kaaaka!: ) för 3000 spänn till kanske en focusrite ISA428 för 30papp och allting där emellan!!!

Varför jag ställde Fireface mot HD896 var för att dom kostar ungefär lika mkt

Citat:

De flesta större fw-interface har extra adat-in/ut.. så det går där också om det var så du menade.

...Nä inte riktigt... Jag menade att man får fler preampar för ungefär samma peng.

En sak som talar starkt för MOTU är deras interaktion med mac. MOTU verkar sätta Apple i första ledet medans RME verkar göra tvärt om!Men förklara gärna lite utförligare hur CueMix DSP fungerar

Tack för ditt svar!

Eric (The Brainless :eek: )

"Är det motsvarigheten till RME's Totalmix?"

Totalmix har jag tyvärr ingen koll på.. inte kollat in fireface så noga.

"Men förklara gärna lite utförligare hur CueMix DSP fungerar"

Det gör att interfacet fungerar som ett mixerbord (volym, pan, boost, pad, mute och solo.. 4 bussar på det). Lättmanövrerat och mycket funktionellt även om man inte har en dator påslagen eller ens inkopplad. Ytterligare ett stort plus med tydliga nivåmätare på fronten förresten.

"Det jag menade var att om man tittar på deras respektive PCI produkter så måste man i MOTU's fall köpa hela köpa hela kitet från dom, alltså PCI-kort samt rack enhet i ett"

Jo.. det stämmer. Men när man har en av deras rack-enheter inkopplade så kan man koppla in andra tillverkares enheter till den (kanske inte till alla rackmodeller iofs).

"I RME's fall kan du välja att t ex köpa deras PCI-kort men använda någon annans rackpreampsenhet från självaste behringer(host ) för 3000 spänn till kanske en focusrite ISA428 för 30papp och allting där emellan!!!"

Behringer/Focusrite/Whatever-preamps/konverterare går att koppla till t.ex. 2408-enheten.

"Jag menade att man får fler preampar för ungefär samma peng."

Till 828mk2/896HD/2408 osv så kan man koppla till behringer-preamps om man nu vill det. Men du kanske tänkte priset på pci-kortet + enbart behringer-preamps.. då är det ju en helt annan sak. Hur många preamps behöver du? Eller vad är du egentligen ute efter mer exakt kanske är en bättre fråga?

"MOTU verkar sätta Apple i första ledet"

Japp.. MOTU's Digital Performer-team verkar ha bättre koll på Apples teknologier än vad Apples Logic-team har.. så det stämmer nog

Citat:

Det gör att interfacet fungerar som ett mixerbord (volym, pan, boost, pad, mute och solo.. 4 bussar på det). Lättmanövrerat och mycket funktionellt även om man inte har en dator påslagen eller ens inkopplad. Ytterligare ett stort plus med tydliga nivåmätare på fronten förresten.

Ja det låter likt Totalmix...
... Coolt det där med nivåmätarna på fronten

Citat:

Till 828mk2/896HD/2408 osv så kan man koppla till behringer-preamps om man nu vill det. Men du kanske tänkte priset på pci-kortet + enbart behringer-preamps.. då är det ju en helt annan sak. Hur många preamps behöver du? Eller vad är du egentligen ute efter mer exakt kanske är en bättre fråga?

Precis det var priset i motsvarighet till ljudkvalite!
Om vi skippar Behringer en stund så är det alltså möjligt att införskaffa ett 9652kort samt en bra preamp, typ mackies Onyx 800r eller focusrites Octapre för en mindre peng än t ex MOTU's 896.

JAg är ute efter ett hyffsat portabelt-kort för inspelningar av levande trummor samt ett stabilt kort att kunna göra all annan produktion på hemma, så låg latancy som möjligt för att möjliggöra pålägg(jag tenderar att göra allt, förutom riktiga trummor, själv i min lilla studio ) Möjligheten att summera digitalt i kortet typ CueMix.

Citat:

Japp.. MOTU's Digital Performer-team verkar ha bättre koll på Apples teknologier än vad Apples Logic-team har.. så det stämmer nog

haha... det har du rätt i. Klara väl av att köra flera ljudkort i osX innan Tigern
Kör du DP?

Ingen annan som vill hjälpa mig med mitt val;)

Ursprungligen av EricBradley:

Ingen annan som vill hjälpa mig med mitt val;)

Jag kan rekommendera Fireface. Kör det på både min PC och min Mac och det fungerar och låter kalas bra. Även om den där RME snubben kan vara lite dryg ibland på newsgroupen så har RME bra support tycker jag. Det förbättrar hela tiden sina drivers osv.. RME känns tryggt. Fast Motu är säkert också bra.

Ursprungligen av tublenco:

Jag kan rekommendera Fireface. Kör det på både min PC och min Mac och det fungerar och låter kalas bra. Även om den där RME snubben kan vara lite dryg ibland på newsgroupen så har RME bra support tycker jag. Det förbättrar hela tiden sina drivers osv.. RME känns tryggt. Fast Motu är säkert också bra.

Hej Tubulenco!
Kul att höra att du kör med fireface. Du kanske skulle kunna hjälpa mig lite med två frågor:

? Vilken buffertinställning kan du använda vid pålägg typ 3 kanaler?

? Har du testat att koppla till en lightpipe och få 8 kanaler till?
Om du har det; hur fungerar det?

"JAg är ute efter ett hyffsat portabelt-kort för inspelningar av levande trummor samt ett stabilt kort att kunna göra all annan produktion på hemma"

Hur många preamps kommer du behöva?
Latency osv känns inte som något problem med något modernare MOTU eller RME-kort.
Hyffsat portabelt? Kanske t.om. tänkt köra med laptop?

"Kör du DP?"

Japp!

[QUOTE="Volantiz"]"JAg är ute efter ett hyffsat portabelt-kort för inspelningar av levande trummor samt ett stabilt kort att kunna göra all annan produktion på hemma"

Hur många preamps kommer du behöva?
Latency osv känns inte som något problem med något modernare MOTU eller RME-kort.
Hyffsat portabelt? Kanske t.om. tänkt köra med laptop?
QUOTE]

Som allra mest så skulle jag nog kanske köra 16 preampar, och då har jag tagit i ordentligt. Det mesta av jobbet kommer aldrig att kräva mer en 4 preampar.
Jag jobbar först med en skiss. Lägger loopar i Stylus som grund. Sedan så kommer en "riktig" trummis och lägger levande trummor. Det är just i detta som jag blir tvungen att använda allt mellan 5-16 preampar. Förmodligen runt 10 för att aproximera lite... Efter detta så lägger jag själv en massa pålägg i studion. Det är då jag ej kommer att jobba med fler än 4 preampar. Latancy problemet kommer att vara otroligt viktig just då när jag har en massa trummspår att gå på!

Vid truminspelningen så skulle jag kunna använda mig av min Laptop (som då är PC) men jag vet inte om det blir så mycket mindre bök, när man ändå måste ha stativ, mickar, preampar, hårddiskar, kablar... samt annat jooks, att ta med den stationära datorn(som jag i samma köpveva tänkte uppgradera till en Dual 2.3 :kaaaka!: )

Fireface kortet går ned till 48samples buffert men lägger till en säkerhetsmarginal på uppspelningen. Det gör att man får en latancy på 48+64+48=160samplingar samplingar istället för 128 samplingar för 9652an
Hur mycket kan detta spela in vid mina påläggssituationer?

"Som allra mest så skulle jag nog kanske köra 16 preampar"

Ojdå.. att spela in 16 kanaler samtidigt blir antagligen lite väl mycket för en laptop med standardhårddisk.. så du får nog köra med den stationära redan pga den orsaken
Om du då dessutom vill ha möjlighet att köra väldigt bärbart ibland (och då med laptop) då du bara behöver 4 preamps så tycker jag verkligen att du ska kolla in MOTU Traveler. Det är MOTU's nyaste interface. Den har 4 preamps.. + möjlighet att koppla in 8 till via ADAT.. + några till via övriga analoga ingångar.. + spdif.

Det där med latency tycker iaf inte jag känns som någon större fara när det gäller inspelning numera. De flesta vettiga inspelningsprogram har olika varianter av kompensation för sådant. Jag har iaf inte råkat ut för sådana problem på länge.. men jag har iofs heller inte testat att spela in 16 kanaler samtidigt direkt till dator.

1
Bevaka tråden