Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt USB-ljudkort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När det ändå är ljudkort på funky-tapeten; om man vill ha en extra ljud-utgång från sin bärbara till att använda till sitt högst oseriösa hobby-mixande med Deejaysystem, hur kommer man billigast undan? Det får ju helst låta bra, men priset går före Måste funka med Win98 för min del, ska köras på en uråldrig laptop. Förmodligen behövs USB 1.1-stöd.

Jag ser att en "x-data" på Tradera pumpar ut 349-kronors-proppar. Vet nån om de är nåt att ha? http://www.tradera.com/auction/aid_13849505 m.fl. Finns det bättre alternativ till liknande pris? Jag behöver bara en stereoutgång med linjenivå, 16bit44khz duger gott. Brus och annat spelar ingen större roll så länge man slipper höra seriekommunikationen från musen (à la interna ljudkortet).

Nån skrev att det blev latency med USB. Det gäller väl bara om man ska spela in?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-05-05 15:54

Jag har ett Edirol UA1A som jag köpte beggat för 500, helt i klass med sitt pris, har inte koll på ifall det går att köra i 98an. Du kan få första tjing på det för 400 när jag köpt mig ett bättre.

Nu har jag köpt en sånt där billighets-USB-mojäng, för 80 kr. Den fungerade utmärkt - i 1 timme! Sen började ljudet knarra (låter typ som om det ringmoduleras med en fyrkants-LFO) efter några sekunder, och sen dör ena kanalen, sen båda, sen kommer det tillbaka ringmodulerat i några sekunder, sen dör det, etc. Argh!

Det var efter en omstart som det la av, inte medans jag satt och spelade alltså.

Om jag stoppar ljudet på något sätt, tex genom att använda positionerings-glidaren i DJS eller Media Player så startar ljudet direkt igen, bara för att krackelera igen efter några sekunder. Det bör således inte vara ett hårdvarufel.

Jag har givetvis provat att installera om drivrutiner och kolla mystiska bakgrundsprocesser, dock har jag inte hunnit prova mojängen på någon annan burk.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för fel? Det enda jag har gjort med det är att köra demoversionen av DJS www.deejaysystem.com och en MIDI-fil via Windows GM-mjuksynt. Alltihop på en slimmad installering av W98SE på min gamla bärbara P2-400.

Nu har jag upptäckt en helt sjuk grej. Ljudet roterar!

USB-mojängen har 5.1-ljud via 3 st stereo-3,5mm-telehonor. Bara en i taget av dem verkar fungera ordentligt, men de byter automatiskt plats med ca 3 sekunders mellanrum!

Om man lyssnar med hörlurar i ett (valfritt) av uttagen så blir det en slags "hard panning"-effekt - först kommer ljud bara ur höger kanal, sen efter typ 3 sekunder kommer det ur båda, 3 sek senare bara ur vänster, 3 sek senare inget alls, 3 sek senare börjar det om med bara ur höger. Helt apbizarrt imho!

De två andra 3,5-utgångarna gör samma sak, men de 3 ligger inte i fas, så när en är tyst spelar nummer två bara ur vänster och nummer tre båda kanalerna. El. motsv.

Det här måste vara nåt Microsoftfel, för A) det verkar inte vara något fel på hårdvaran och B) bara Microsoft kan skapa så här bizarra fel.

Det känns som att det måste vara något kanalallokeringsproblem, så att DirectX (jag har 9) blandar ihop kanalerna eller nåt. Men varför välja kanal hela tiden?

Attans nu har jag lagt ner typ 5 timmars modemtid bara inatt på att försöka fixa felet... Och inget! Jag har ett svagt minne av att det här med själv-swappande kanaler är ett ganska kännt problem, men jag hittar ingenting alls

Någon som vet vad problemet heter åtminstone?

Tänkte bara berätta: nu funkar eländet - nästan! Jag vet tyvärr inte riktigt vad jag gjort; jag struntade i grejen några dagar, och nu när jag pluggade in den så fungerar den. Nästan. Iofs har jag avinstallerat Sonix Sound-drivrutinen/config-progget som följde med, men det hade jag provat som felsökning innan också.

Ivsh, nu knäpper det (låter som en puls; ett högfrekvent pop alltså) i ca 120 bpm. ...OM man inte pitchar upp låten 0.56% eller mer, då knäpper det inte. Pitchar man ner låten (i DJS) -1.21 % knäpper det inte heller, men på minus-sidan på pitchratten kan man få olika knäpphastigheter... Verkar vara nåt beat frequency-problem alltså. Jag kan dock inte för min värld komma på vad det skulle vara. Knäppet är f.ö. i stereo, men vid vissa knäpphastigheter kommer det bara ur höger kanal, och då lite svagare. Aarghh?!!

Ringer det någon klocka hos någon luttrad datorpillare?

Och efter att jag postat detta inlägg knäpper det inte längre - utom när man pitchar ner till -6.65 %... Vad lär vi oss av detta? Windows vägar äro outgrundliga... Jag tuggar fradga och rabblar osammanhängande visioner om skärselden.

1
Bevaka tråden