Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Fantom X erfarenheter, någon

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har attraherats mystiskt av rolands Fantom X-serie... är det någon som jobbat
med dom något och har några synpunkter?

Efter en lång kärleksaffär med Roland V-synth så törstar jag efter mer Roland-
produkter...

Feedback, någon?

www.basslab.net

Har en Fantom XR, men har inte använt den jättemycket än.

Några observationer dock:

Låter kanon, väldigt lyxigt Roland-sound. Dom flesta smör-och-bröd-ljud man kan önska sej + en del överprogrammerade synthar (Wow-ljud-som-inte-går-att-använda-i-en-låt).

Samplern funkar bra, men går inte riktigt att använda som jag önskat. Laddningstiden är lååång. Så min plan att ha 512MB egna ljud på Compact Flash, som autoladdas vid start är bara att glömma. Har 2-300MB nu, och den tar nog uppemot 10min att starta...

XR har, naturligtvis, ett absurt pilligt gränssnitt. Datoreditorn är helt OK, men är lite seg i kommunikationen (MIDI), vid vissa operationer. Men behovet av den minskar ju drastiskt om man har en klaviaturmodell.

Av existerande workstations känns den som mest för pengarna, men jag hade nog inväntat Alesis Fusion innan jag hade bestämt mej... Där får man ju med en hel del annat godis för i stort sett samma peng.

Ok, men hur är editorn då? Går det smidigt att föra över samplingar via USB till enheten eller är det so med V-synth att man först måste in i menyer och ställa om den till Computer-läget och mökkla runt?

Är den grafiska editorn fullständig, med envelopes, filters routing, effekter,
sample-editor?

Föra över samplingar tror jag är likadant, den måste stå i ett speciellt läge. Och sen ska dom importeras i synthen...

Har bara editerat multis & FX i editorn än så länge, men jag tror att den är komplett. Dock kom inte sampleditering förrän i v2 (som jag inte har), men den borde vara standard nu...

1
Bevaka tråden