Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smör & Bröd djungeln, rekommendation.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-06 14:15

Tjohej,

Har dragit ut på detta en bra stund men nu är det dags.
Kan någon rekommendera en smör & bröd synth för ca 3000:- ?
Finns ju ett par alternativ, ex. JV-1080/2080 (beroende på tillägg) Alesis QS6/6.1, Kurzweil 2000 (kanske något mer än 3k) etc.

Vad skulle ni tipsa om i denna djungel ?

Proteus2000 eller Kurzweil k2000

XV5050 ska nog gå att pruta ner rätt 3000:-

  • Medlem
  • 2005-05-06 16:56

Någon som ni föredrar framför någon annan ?

Varför säljer så många Proteus 2000 ?
Verkar ju inte vara en megahit om man tittar på annonserna

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 17:42

Jag har en K2000 V3, med lite godis till salu!

  • Medlem
  • 2005-05-06 18:22

jv 1010 expanderad med valfri räcker långt.

"Varför säljer så många Proteus 2000 ?
Verkar ju inte vara en megahit om man tittar på annonserna"

Som jag ser det så är den missförstådd. Om någon inte tycker att den är bra eller helt enkelt inte förstår den (även om den är ganska enkel), men har lust att snacka skit om den ändå.. vilket inte verkar vara helt ovanligt tyvärr.. så kommer det sprida sig till att många av de som läser hans/hennes review utan att ha testat igenom den riktigt ordentligt själva kommer att tycka att den är mer eller mindre ännu sämre än vad "den första" tyckte osv. EMU-modulerna har fått extra mycket skit för att de förpackat samma moduler med nya färger, nya namn och nya samplingar lite väl många gånger.. vilket är ganska förståeligt. Utöver det så sålde EMU själva ut de sista modulerna lite väl billigt (vilket inte musikaffärerna gillade).. vilket gjorde att de fick en ytterligare billighetsfaktor över sig. Det finns säkert flera andra förklaringar. Jag rekommenderar iaf att köpa en sådan och testa igenom ordentligt (börja med att leta upp randomize-funktionen!).. och sälj den sen om du tröttnar. Det är iaf den romplern som jag tycker är utan tvekan överlägset prisvärdast på begagnatmarknaden idag. Kurzweilarna har iofs gått ner till helt sjukt låga priser också.. så varför inte köpa en av varje?
Tänk även på att de finns i flera modeller att välja mellan som sagt.. protus2k, mo'phat, vintage pro, b3, xtream lead och vad alla de där nu heter..

  • Medlem
  • 2005-05-06 22:08

Nja, det blir bara en
Vill ha en för lätt-tillgängliga ljud vilket jag inte tycker en renodlad (HW eller SW) sampler klarar.
Tar ju fem dagar att ladda samplingar etc.
Lite överdrivet men jag är otålig när jag ska få ner det senaste musik-klottret

Proteusen är ju lite nyare än vad K2k är, något som man ska ta hänsyn till eller är det 50/50 i denna prisklass ?

Edit: Såg en Proteus 2000 för 2k kr på vendolin. Är ju inte så blodigt.

"Vill ha en för lätt-tillgängliga ljud vilket jag inte tycker en renodlad (HW eller SW) sampler klarar."

Jamen dåså.. strunta i kurzen och slå till på första bästa p2k tycker jag. Iofs så har du inte nämnt vad för ljud du är ute efter. De flesta emu-modulerna känns väldigt smör&brödiga.. men med olika inriktningar.

  • Medlem
  • 2005-05-06 22:45

Finns egentligen inte någon direkt inriktning för just smörbröd ljuden.
Blir mer som ett klotterplank, behöver man ett piano så rattar man inte det.
Sen kan man finlira med något samplingsbibliotek om det inte räcker.

Man kan väl i och för sig säga att det är mer piano jag söker, fast jag behöver även allt annat (lätt va).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 23:04

Kurzweil är ju kända för sina pianon.

  • Medlem
  • 2005-05-07 12:05
Ursprungligen av Lemon:

Kurzweil är ju kända för sina pianon.

Lemon, du kan ju PM'a vad du vill ha för K2k.
Utesluter inget just nu.

Då känns det väl ännu mera klart att du ska testa P2k. Jag har inte fått alls lika snygga pianoljud ur någon av alla JV-burkar jag haft ens med hjälp av expansionskort.. eller triton.. eller ex5. Ok stråkar dessutom.. och väldigt bra trummor.. med mera..

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-05-07 17:41

Jag gjorde mig av med mina gamla rack-sampleplayers (Proteus1 och Roland U-220) när jag köpte SampleTank XL för ett par år sedan. Det blev ett stort lyft, både i ljudkvalitet, brusnivå, ljudbibliotek och allt annat...
Min K2000 med båda ROM-utbyggnaderna lär jag däremot behålla länge till, eftersom jag tycker att den håller måttet (om man bortser från de inbyggda effekterna).
Jag skulle dock inte köpa någon hårdvaru-burk för smör-och-bröd-ljud om jag skulle köpa i dag...

Hur står sig Yamaha S30/80 mot dessa då? Den verkar vara rätt ovanlig här i Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 19:51
  • Medlem
  • 2005-05-07 21:54

Testade SampleTank 2, tyckte det lät rätt illa med dom medföljande "biblioteken".

Problemet som jag tycker med i stort sett alla sample bibliotek är att man hör "skarvarna".
I en rompler misstänker jag att man har ett färre antal samples och sen tweakar man det så bra det går.
Ett piano i en sampler på 200MB låter för det mesta inte bra.
På grund av att det är så många samplingar så att man hör karaktärskilnaden i dom olika samplingarna.
Detta kanske inte hörs i en mix men personligen blir jag irriterad när jag spelar.

Sen i just detta läge är jag inte ute efter en sampler utan mer än rompler.
Hårdvara är roligare

Jag hade en S30 ett tag och den lär helt okej, möjlighet att stoppa in ett pluginkort, samma som till Motif som ger dig en helt ny synt i synten så att säga.Tror däremot inte att du hittar nån under 4000:-

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:30

Jag tycker att du var inne på rätt spår från början. JV 2080 är en mycket mångsidig synt och det faktum att du kan stoppa i expansionskort gör att du kan få den att spela de ljud du vill ha. De inbyggda effekterna gör att du kan skruva till ljuden utan att behöva använda externa effekter - dessa vill du med stor sannolikhet använda till annat(?)

Just mångsidighetet är också det som gör att många stämplar den som tråkig och ointressant - den har liksom inget eget sound som gör att den står ut från mängden, men det kanske är precis det som den ska användas till och så får man skaffa andra, lite mer bångstyriga och vildsinta saker som kan stå i rampljuset i mixen.

Jag har inga planer på att släppa min JV 2080 utan bygger snarare ut den då och då när jag hittar ett kul expansionskort till ett bra pris. De är dessutom så billiga nu att det engentligen inte finns någon ursäkt för att inte ha en i studion, annat än om man föredrar mjukvarusyntar.

Har haft en S30, och ljudmässigt har jag absolut inget att invända mot. Sålde den mest för att en klaviatursynth skall man ha att skruva ljud med, inte spela presets imho. Iaf om man inte har obegränsat med plats... Hade den funnits i rack hade jag gärna ägt den.

"De är dessutom så billiga nu att det engentligen inte finns någon ursäkt för att inte ha en i studion, annat än om man föredrar mjukvarusyntar."

Eller proteus2000 som är ännu billigare och imho bättre på alla tänkbara sätt .. Jag körde tidigare med 1010, 1080 och 2080 samtidigt.. hade då även som mest ~10-12 expansionskort.. och jag kan inte direkt säga att jag ångrar en sekund att jag sålde hela högen. Det är enbart vintage-kortet som jag saknar lite därifrån.. inte för att jag tror att jag någonsin skulle få användning för det.. men ändå

"Testade SampleTank 2, tyckte det lät rätt illa med dom medföljande "biblioteken"."

Om du inte har några problem med att köra mjukvara så tror jag att det är den lämpligaste vägen att gå i det här fallet.

  • Medlem
  • 2005-05-09 16:00

Har kollat med ett par annonser på P2k, 2000:-
Får se om någon hört av sig senare.

"Om du inte har några problem med att köra mjukvara så tror jag att det är den lämpligaste vägen att gå i det här fallet."

Kommer inte att hända, inte för att fylla smör/bröd/snabbt-komma-igång funktionen.
Är väl lite anti mot mjukvarusamplers, framförallt tycker jag att det är trögjobbat.
Däremot ser jag en mjukvarusampler fylla rollen som slutgiltig leverans i en mix (om man vill ha bättre kvalité på ljuden).

Sen borde alla mjukvaru-sample-program-företag titta på hur en tracker hanterar samples.
Snabbt och smidigt, inbyggd sample editor sen återigen snabbt och smidigt

  • Medlem
  • 2005-05-09 18:35

Slog till på en P2k med Protozoa expansionen 2000:-

Känns ju som att man överlever även om man inte skulle bli 100% nöjd
Men det hoppas jag ändå på så klart.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:20

Hör av dig när du tröttnat!
Min Kurre finns kvar!

Haplo: Dagens tips.. Leta upp randomize-funktionen! Den tycker iaf jag är skitkul (gäller iofs för alla syntar).. jag har fått fram ett par riktigt sköna ljud med hjälp av den

I övrigt.. ta ett par timmar till att lära dig menysystemet. Det är väldigt enkelt så fort man ser hur allt är upplagt (jag lärde mig den snabbare än 2080).

  • Medlem
  • 2005-05-09 20:12

Lemon,

Hehe, vem vet vad som kan hända

Volantiz,

Tack för tipsen.
Känns nästan fånigt att köpa en synth för 2000:-
Den kostade väl en 10k för inte sådär jättelänge sedan.

1
Bevaka tråden