Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GAS: Micromodular vs VA

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en släng av G.A.S. inför sommaren. Jag har betydligt fler syntar än jag använder, men det är så kul att göra ljud! Tyvärr saknar alla mina syntar vissa features som jag vill skaffa på annat sätt. Mjukvara är förmodligen inte ett alternativ, för då kör jag alltid Orangator eller SynC Modular.

Det jag saknar är möjligheten att göra riktigt avancerade ljud. När jag pillar på min JP-8000 t.ex, blir jag alltid förr eller senare irriterad över att inte kunna fixa ett ordentligt pitch-envelope eller på att bara ha ett endaste filter. Och det fattas alltid LFO'er för att kunna emulera tonhöjdsinstabilitet.

Samtidigt vill jag helst att det ska vara hyfsat enkelt att ratta fram ljud (när man kan synten, en hög inlärningskurva är inga problem), och att det ska gå att spara patchar, så ett hederlig gammal analogt modulsystem är utesluten. Någon typ av V/A eller hybrid-tjohej vore perfekt.

Budgeten ligger väl typ under 4000, men ju billigare desto bättre! Jag behöver ju egentligen inget alls Särskilt inte som jag inte gjort någon endaste färdig låt på år och dar, vilket jag skyller helt på avsaknad av en komplex leadsynt ...

Jag står och funderar kring följande pryttlar: Clavia Micromodular (ev. med Behringer Rotary 2000-grejen), Novation Nova, Waldorf Microwave XT (eller 2), Waldorf Micro-Q, Korg MS-2000, Korg Prophecy, Ensoniq SQ-nånting eller VFX, eller kanske något helt annat?

Pudelns kärna:

Om man bygger ett ljud via datoreditorn i Micromodularen, kan man editera det från typ en sån där Behringer 2000 Rotary-manick, och spara patcher och bära sig åt som om det vore en vanlig, statisk, VA? Är det realistiskt att tänka sig att man bygger ett antal semi-fasta VA-syntar på detta sätt och bara editerar dem via en rattmackapär?

Hur kraftig är egentligen micromodularen? Jag vill kunna göra patchar i stil med vad en röst i en Nova klarar. Monofoniskt är helt okej. Hur är MM på FM-ljud?

Novan verkar lite för tråkig på ett sätt, men den skulle åas rent teoretiskt täcka upp mitt röstantals- och effekt-behov för all framtid, och så kan man ju ha dem i knät. Trots det verkar ni här på 99 ganska skeptiska till Novan. Vad är det för fel på dem?

Ett stort fel som jag själv kan se är att storebror SuperNova II har precis de features jag skulle svära över att jag inte hade, som ordentliga envelopes t.ex. Men den kostar ju så mycket mer

Dessutom verkar Novan snarare fylla funktionen av en trans-smör-och-brödsynt, vilket åas skulle vara trevligt det också.

Microwavarna å sin sida verkar ju så rackarns tuffa med sin annorlunda syntesmetod och alltihop. Åas verkar de inte speciellt anpassade för "tekniskt avancerade" ljud. Vad är domen?

Det jag sitter på i på något sätt liknande väg idag är en JP-8000, en Evolution EVS-1 (som mest låter skit men ojojoj vad mongoknasigt den kan låta!) och en småtrasig ESQ-1 som jag aldrig orkar laga. Det är främst en lead-synt / effektljud jag söker. När jag faktiskt lyckas göra musik är det inom stilarna trans, techno och skummaljudssynt. Jag vill helst att mina ljud ska låta som ingenting annat; annars känns det inge bra att använda dem Därför blir det alltid att jag blaffar på med alla modulationsmöjligheter samtidigt och ringmodulatorer och hela öset.

(Och jag har ingen brådska utan vill väl mest ha nåt att sukta efter )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-09 00:56

Kort och gott kan sägas: Köp en micromodular, du kommer älska den.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-09 02:47

Jupp, instämmer med PF. Önskar någon kunde sälja mig keyboardversionen nu... Om någon gör det så kan jag tänka mig att sälja min micromodualar för 1600:-

Clase: Brutalt bra pris (fast du är inte först...) ! Men hur är det med Rotary-kontroller?

Citat:

Är det realistiskt att tänka sig att man bygger ett antal semi-fasta VA-syntar på detta sätt och bara editerar dem via en rattmackapär?

Absolut. Fast i praktiken är det oftast roligare att bygga nya "synthar" än att editera gamla

I stort sett alla parametrar kan kopplas till MIDI CC, så det är inga problem med midicontroller. Låter helt klart som rätt burk för dej, har svårt att se att något av de andra förslagen är vad du letar efter.

2 röster är inga problem på en Micro, om man håller sej hyggligt inom ramarna. Å andra sidan tror jag du kan få en NM rack för under 4000:- idag...

  • Medlem
  • 2005-05-09 10:47

Micromodular ligger högt upp på min önskelista för tillfället

Angående Nova så dök det upp en i studion igår. Jag hann bara leka med den en liten stund, men jag tycker den verkar mycket lovande. Jag kanske återkommer med en review när jag har lärt mig den ordentligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-09 11:32

Haha, priserna på dessa underbara syntar börjar ju bli helt magnifika.

Och micromodularen finns väl fortfarande att köpa för en spottstyver i vissa butiker? Den droppade ju brutalt för nåt år sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 12:57

Frågan är väl om man får ett bättre kompressor/EQ för 1600kr, och då får man en synth på köpet :kaaaka!:

Ursprungligen av Johannes:

Microwavarna å sin sida verkar ju så rackarns tuffa med sin annorlunda syntesmetod och alltihop. Åas verkar de inte speciellt anpassade för "tekniskt avancerade" ljud. Vad är domen?

Har inget att tillägga till microModularn, men frågan är väl om inte även en microWaveXT skulle kunna göra mycket av det du önskar...? Eller en microQ...?
Känner inte till microWave så bra, men jag tror att den har 2 LFOer och 3 envelopes, varav en är "multistage".
microQn har iallafall 3LFOer, 4 Envelopes och världens bästa modulationsmatris...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-09 13:57

Ja, 1600:- är ett riktigt dunderpris, hittar man en för 2000:- så ska man vara glad rent ut sagt. Mer synt får man inte för pengarna. Jag har faktiskt inte hunnit testa den med min bcr2000 ännu om jag ska vara helt ärlig, men det borde ju funka fint. Editering via datorn gör jag med m-audio uno 1x1 och det flyter på jättebra, så den kan verkligen hantera midi ordentligt.

Det enda som jag tycker är lite småjobbigt med modularkonceptet är att man inte utforskar modulernas möjligheter ordentligt. Det blir mest för min del att man kopplar roliga signalkedjor och leker med. Vilket iofs inte är så pjåkigt det heller. :rolleyes:

Om det är nogon som har en rackversion eller möjligtvis en key, så hör av er till mig.

Det låter definitivt som en Nord Modular av någon sort skulle vara det du är ute efter. Plocka hem editorn så kan du se hur mycket du kan klämma in i en patch. Är det lead- och effektljud du är ute efter så får du in väldigt mycket, och det finns ju ett par stycken av oss här med modularer som skulle kunna försöka snickra ihop ljudexempel om det är något speciellt du är ute efter.

Men jag tror inte att du ska räkna ut Microwave heller - MW2/XT har väldigt kompetent arkitektur och wavetables gör sitt till för att fixa udda ljud.

ESQ-1/SQ-80 kan man nog klämma ur rätt mycket skoj ur också (har inte ägt någon själv), speciellt om man letar fram en datoreditor.

Prophecy är en fantastisk leadsynt men ganska jobbig att använda (enorma mängder menypill).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 16:36

.. om man inte använder SoundDiver. Det gjorde jag när jag hade en Prophecy. Tror jag har några patchar kvar hemma, så hojta om jag ska lägga upp dem.

Jao, jag kanske borde ha tänkt mer och skrivit mindre i mitt första inlägg... Jag tänkte alltså försöka använda Micromodularen som en monofon VA, fast en där jag kan bygga om den efter behov. Det är ur knas-VA-perspektiv som jag nämner de andra syntarna. Trots allt kan man göra en brutal massa knasiga ljud med EVS-1:an (ex: LFO:erna kan modulera varandra - med feedback! Samtidigt som de moduleras av 6-stegs-envelopsarna...), problemet är att man måste köra igång datoreditorn, vilken dessutom är nästan outhärdlig. Skaffar jag en Micromodular ska det vara för att använda tillsammans med en BCR. Jag vill ha enkelheten hos en VA, fast en som kan användas till avancerade ljud.

Hur funkar det om man har mängder av parametrar i en patch? Kan man fixa så att man kan välja med någon knapp vad man styr med en ratt? (Alltså så att man kan ha 2 rattar till Speed och Depth, men ändå styra 4 olika LFO:er var för sig genom att välja vilken LFO som för tillfället påverkas av rattarna)

Och hur gör man om man vill kunna switcha mellan t.ex. Chorus ELLER Dist sist i signalkedjan? Måste man "slösa" processorkraft då och låta båda köra samtidigt? Och tar även tryckknapparna emot MIDI?

En annan sak jag undrar är hur man sparar sina ratt-tweakade patchar.

(Men visst, det är nog Micromodular som står överst på sukta-listan just nu)

FWIW, Ensoniq hade faktiskt en senare heldigital serie som började med VFX:en. De har en ordentligt avancerad modulationsmatris och dubbla (icke-resonanta) filter per röst. De skiljer sig ordentligt från ESQ-1/SQ-80 och syntesmetoden bygger istället på transwaves. På många sätt liknar de, vad jag förstått, en primitiv Microwave. Tyvärr verkar de av okänd anledning var riktigt dyra begagnade, så de går bort för min del.

Ursprungligen av Johannes:

Jao, jag kanske borde ha tänkt mer och skrivit mindre i mitt första inlägg... Jag tänkte alltså försöka använda Micromodularen som en monofon VA, fast en där jag kan bygga om den efter behov. Det är ur knas-VA-perspektiv som jag nämner de andra syntarna. Trots allt kan man göra en brutal massa knasiga ljud med EVS-1:an (ex: LFO:erna kan modulera varandra - med feedback! Samtidigt som de moduleras av 6-stegs-envelopsarna...), problemet är att man måste köra igång datoreditorn, vilken dessutom är nästan outhärdlig. Skaffar jag en Micromodular ska det vara för att använda tillsammans med en BCR. Jag vill ha enkelheten hos en VA, fast en som kan användas till avancerade ljud.

Såna saker du nämner är inga problem med en Modular. Personligen tycker jag inte att modularen lämpar sig särskilt väl för att härma andra syntar, mycket pga claviasoundet på filter och oscillatorer. Det går att ordna annan karaktär på filter och oscillatorer med lite trixande, men om jag skulle vilja ha en virtuell Minimoog eller liknande så finns det bättre alternativ. Däremot är det lätt att inspireras av olika syntarkitekturer, men jag tycker själv att det är lättare att bygga något från grunden om jag är ute efter tex en standard 2-osc subtraktiv synt.

Min personliga åsikt: det är förmodligen möjligt att använda en Modular som en samling virtuella VA, men då tycker jag man förlorar mycket av styrkan hos Nordarna, nämligen att det är så lätt att bygga en patch som gör det man vill (och som sedan har en tendens att svälla ut och bli något helt annat ). Det finns ett par saker som gör det onödigt krångligt att använda den som virtuell VA: 1) gränssnittet (även om man kan se till att alltid ha tex cutoff på ratt #12 så blir det krångligare än på en ickepatchbar synt i vilket fall) 2) patchsparande (se nedan) och 3) ljudkaraktären (se ovan).

Citat:

Hur funkar det om man har mängder av parametrar i en patch? Kan man fixa så att man kan välja med någon knapp vad man styr med en ratt? (Alltså så att man kan ha 2 rattar till Speed och Depth, men ändå styra 4 olika LFO:er var för sig genom att välja vilken LFO som för tillfället påverkas av rattarna)

Externt kan du bara styra modularen med datoreditorn (som jag antar går bort i ditt fall) eller via CC. Om man kan bläddra mellan rattuppsättningar på en BCR kan man göra det du vill, men det går inte i modularen. Däremot finns det morphgrupper som gör att du kan styra flera parametrar samtidigt.

Citat:

Och hur gör man om man vill kunna switcha mellan t.ex. Chorus ELLER Dist sist i signalkedjan? Måste man "slösa" processorkraft då och låta båda köra samtidigt? Och tar även tryckknapparna emot MIDI?

Vissa av knapparna tar emot midi. Däremot funkar inte modularen så att den dynamiskt allokerar om dsp, så alla moduler i en patch är alltid aktiva.

Citat:

En annan sak jag undrar är hur man sparar sina ratt-tweakade patchar.

Som en helt ny patch. Det är en av dumheterna i G1 som de fixade i G2.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-10 00:14

Hmmm...att bygga en patch och använda micromodularen som en synt med fast arkitektur och bygga patcharna med en bcr2000 går väl antar jag, men jag tycker det hela låter krånligt och otympligt...måste man förresten inte ha datorn inkopplad för att kunna spara ljuden? Att arbeta utan en dator med micromodularen känns för övrigt helt fel för mig.

Det känns lite som att en clavia modular skaffar man för den enkla anlednigen att man vill ha det smidigt att slippa looken av en gammal telefonväxel i vardagsrummet. Att däremot styra och bygga patchar med den via en bcr2000 låter jäkligt otympligt. Skaffa en billig VA med fast signalkedja istället om du vill ha mycket rattar, det är mitt tips.

Äsch, jag kanske borde starta en ny tråd på samma ämne, nu hamnade diskussionen lite fel...

Det jag tänkte göra var ju alltså att skaffa en billig VA som hade de udda features jag saknar i de syntar jag har idag (främst apstor modulationsmatris och multipla filter). Här verkar MicroModular stå i en klass för sig eftersom den är så billig, och man dessutom kan bygga om den efter behov. Jag tänkte mig att använda datoreditorn ibland (så fort det behövdes, typ) men jag vet redan hur det är med SynC; man bygger syntar istället för att programmera ljud - vilket är ÄNNU ett steg längre från att göra musik Jag vill hellre ha nåt man kan stå och skruva på medans man spelar - annars är det ju bättre med mjukvara.

Jag har nu tankat manualen till MicroModular och dessutom demoversionen av Modular G2, och lekt lite. I ärlighetens namn tycker jag att SynC Modular, precis som jag trodde, kickar Modular G2-demots ass när det gäller att bygga patcher. Inte bara för att man kan bygga på ett helt annat sätt utan också att själva gränssnittet är tusen gånger trevligare. Så om man ändå måste editera via dator fortsätter jag nog på SynC Modular.

Däremot lät G2-demot väldigt bra!

Det verkar som om man inte kan spara ljud alls i MicroModular utan PC-editorn Kan man spara rattinställningar som patchar i BCR2000?

Så nu verkar det som om det kanske vore en Nord Modular + en BCR2000 jag skulle ha... ...och då blir det ju genast andra pengar det handlar om

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-11 01:25

Om vi tar och vänder på steken i stället: Är du nöjd med de prylar du har nu? Har du prylar du vill sälja / byta bort? Vad vill du uppnå musikaliskt? Kanske kan du åka till någon musikaffär som tar inbyten och byta bort mkt prylar du ändå inte använder för att få något "tyngre", t ex en ny G2. Kan ju vara vettigt att skala ner en stor mängd utrustning till få saker som klarar mycket. G2 faller i den kategorin. Fördelen med få saker är också att man får mer gjort. Du verkar gilla din JP8000 - den och en G2 så kanske du är hemma? Iaf om du gör beats osv i dator. Vad sequencrar du med?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-11 01:57

Helt rätt PF! Ju fler spikar i soppan, desto sämre smakar den (eller nåt...).

PF: Jag saknar som skrivet vissa möjligheter att skapa mer avancerade ljud på ett hyfsat enkelt vis. Ang. att sälja och skaffa en liten med kraftfull rigg; det har jag på sätt och vis redan gjort. Jag har ingen jättesyntrigg utan har bara behållt saker som har unika egenskaper jag inte hittar någon annanstans. Möjligen kunde JP-8000 och ESQ-1 bytas ut mot något, men det vill jag inte. Dessutom får man ju så löjligt lite pengar för prylar nuförtiden.

Men visst ska jag börja skramla till en G2, det gör väl alla? Grejen är väl mest att MicroModularerna, Novorna och Micro-Q:arna är så ruskigt billiga nuförtiden så att man inte kan hålla tillbaka G.A.S:en... Det känns så märkligt att de är så billiga också; alla 3 verkar ju vara högst kompetenta maskiner även med 2005 års mått mätta.

Sen lockar det förstås varenda gång det fattas en LFO eller så i JP'n att kunna säga till den att "ha, trilskas du, du kan supersåga hur mycket du vill, men jag tänker minsann ta och bygga en patch med 8 LFO:er i modularen!". Eller nåt. Achtung GAS!

1
Bevaka tråden