Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular G2 & physical modelling

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 16:32

Sorry att jag sabbade sidbredd och sånt med bilderna

Jag har surfat lite G2-länkar idag för att hitta tips och tricks hur jag kan förbättra mina patchningskunskaper.

Det jag först sprang på var en konverteringstabell för att bygga G2-patcher av G1-patcher. Förfarandet är fortfarande helt manuellt, men jag har hittat en tabell som talar om vilka moduler som bäst stämmer överens från G1 till G2.

http://www.sebastianberweck.de/G2/MRT.htm

En modul som jag verkligen saknar i G2:an är "Format Osc". Den är lyyysnade till blippiga och gulliga små ljud, men så hittade jag följande patch, och den ser ut så här:

Det jag egentligen var på jakt efter i mitt sökande var patcher gjorda av Chet Singer som för några år sedan demonstrerade ruggiga physical modelling-patcher på en G1:a som en del av någon matematikuppsats han höll på med. Bara tanken får mig att må dåligt av att jag knappt minns hur jag räknar ut en rotationsvolym idag. När man gluttar genom patcher som herr Singer har gjort ser man att han har bytt ut namnen på modulerna mot matematiska formler. Nu är ju inte y = x^3 - x en knepig formel, men att patcha den i en Modular är för mig ett mörker.

och sprang på följande:
http://chet.getchwood.com/G2-Tutorial/Index.htm

Gissa vem som ska hem och läsa och skruva?

Här är en "enkel" flöjt med 12 hål (hur håller man för dem med bara 10 fingrar förresten?), men det ser nog ni lika väl som jag när ni tittar på patchen nedan.

Som bonus klistrar jag här in ett e-brev jag fick på Nord Modular-listan för någon månad sedan. En snubbe vid namn Elhardt sitter och emulerar en violin på sin Modular G2. Han bjussar på ett par mp3-filer, men inte på själva patcherna och jag förstår honom.

Ursprungligen av Elhardt:

Again from the SDIY list for any who are interested.
Sorry, but I'm still weeks behind and still haven't had time to catch up on posts. Hope to do so by/over the weekend. Problem is I need this internet computer downstairs, so I'm disconnected weeks at a time. Didn't want mailbox to overflow so downloading mail now and figured I'd throw up some recent string filter mods I'm working on. These obsolete the last ones I did and these soon too will be obsolete too. The first demos used a generic filter for all string sounds and there was no distinction between instruments such as violin and cello. These ones I did a first pass on and moved bands around trying to create peaks and dips where they would be on the real instruments. Next pass I'll get compare to specific samples that have certain characteristics I want and try to modify the string filters even closer to the real thing. Following are some short demos ranging from about 6 to 38 seconds. Should be listened to through good headphones (I have not heard them through anything else).

This is a real viola sliding up in pitch on a string followed by the Nord Modular doing the same thing. Even at this level, they are very close.

Filesize: 95 KB

http://home.att.net/~elhardt4/Viola_Slide_Real_vs_Nord.mp3

String filter adjusted to violin.

Filesize: 568 KB

http://home.att.net/~elhardt4/Nord_Violin_Maneuvers.mp3

I'm playing the Nord violin with my right hand over a sampled string orch preset from a Roland synth in the background. In the low range the nord actually sounds better than just about all the violin samples I own, noticable in particular near the end of the piece.

Filesize: 515 KB

http://home.att.net/~elhardt4/Nord_Violin_Romantic.mp3

Irish reel with nord violin doubled with jig flute sample just for the hell of it.

Filesize: 140 KB

http://home.att.net/~elhardt4/Nord_Violin_Celtic.mp3

Best part about this piece are the cello parts which also end in a plucked chord at the end (yes, they can do pizzicato too). Orginally the piece wasn't too bright so I ran it through custom sharpening code I wrote to brighten it up, but that really brought out the noise too.

Filesize: 573 KB

http://home.att.net/~elhardt4/Nord_Strings_Beatles.mp3

-Elhardt

Patcha lugnt, and I'll catch you on the flip side :kaaaka!:

Joe.. jag har för mig att det sedan kom ut att de där mp3-filerna inte är gjorda på en NM. Någon som minns mer av vad som hände?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-09 18:15

Va? Jo, jag tror att de gjordes på en NM allt. Jag lyckades få tag i cellon som tog alla fyra slottar i anspråk för att funka (man fick koppla ut till in då tre slottar var "resonanskroppar" å en var ljudalstrare). Tyvärr så fick den som köpte min NM kb med patchen (å min HD som hade backupen är död).

Jag klipper lite från ett SAS-mail:

"Samma snubbe (Ken Elhardt) terroriserade NordModular-listan för några
år sedan - han påstod sig ha gjort några mycket bra stråk-patchar och
postade en mp3 som lät otroligt naturtroget. Alla undrade hur han
gjort men han vägrade posta patcharna med hänvisning till att de var
till något kommersiellt projekt så att han inte fick. Folk försökte
pressa honom jättelänge på tips om hur han gått tillväga och han
svarade lite grumligt och var allmänt hemlig.

Efter typ ett halvår uppdagades det att allt var bluff, inspelningen
var en riktig stråkkvartett...
Sjukt tråkig humor..."

Vad som är sant eller inte har jag ingen aning om.. men jag hade hört liknande grejer från andra håll tidigare också.

Det talades på SAS om att det talades på NM-listan att patcharna var fejk, men jag har inte sett några direkta bevis på det. Det Mårre skriver verkar ju tala för att de är äkta, och jag tycker att vissa av ljudfilerna också är rätt tydliga bevis på det. Galningar med för mycket tid och intresse åt det obskyra finns ju alltid, och ibland så får de till imponerande resultat.

Jag har också haft Mårres patch. Tyvärr sålde jag min NM innan jag fick tummen ur och testa... Så jag vet inte hur bra det lät.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:19

oavsett vad så låter det otroligt snyggt ..
om det nu är en modular så är det verkligen grymt och jävlar vilket arbete som måste ha lagts bakom det ...

Men nu har vi ju annars ett gäng NM-marodörer samlade här i tråden.. kanske se om vi kan få ihop nåt liknande?

Tror jag nämnt det tidigare, men jag testade lite stråksyntes utifrån ett kapitel i SOS Synth Secrets. Lade bara nån dryg halvtimme på det, men inom vissa intervall blev det lite stråkkaraktär. Så jag tror helt klart det är möjligt, men det krävs nog en del teoretisk kunskap om man ska nå ända fram. Trial-and-error funkar ju bara till en viss gräns

Min patch var original-NM så jag kan tyvärr inte vidareutveckla den längre.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-09 20:57

Peter H: fick du den av mig (minns inte men jag försökte sprida den men tyvärr sålde jag NM:en vid den tiden). Elhardt e ju annars en duktig nisse (professor?). Han jobbade ju med att utveckla demos för MOTM:s analogsystem.

Kollade runt lite på nätet å upptäckte att det var han som gjorde "pianocrashpatchen" som är helt otrolig. Han skrev oxå en lång redogörelse om hur man skulle göra för att få "rätt" pianocrashljud.

"For those who requested the piano crash patch, here it is. I still haven't
upgraded to 3.x of the editor, but I'm assuming it's backwards compatible.
To get the sound in the MP3 file I recorded myself hitting 8 notes in a very
low octave (D-50 keyboard transposed down 12 semitones), then recorded 8
notes in an octave above that. I may have turned off the stereo chorus and
done the above steps yet again, so I had a differing left and right stereo
pair. They're all mixed together. Add a slight bit of reverb and EQ the
hell out of it for personal taste and realism and that's how I did it."

Patchen:

Info=Clavia Nord Modular patch file
Version=Nord Modular patch 2.10
Name=empty
KbRangeMin=0
KbRangeMax=127
VelRangeMin=0
VelRangeMax=127
BendRange=24
PMMode=0
PMTime=0
Voices=8
Cable0=1
Cable1=1
Cable2=1
Cable3=1
Morph0=1
Morph1=1
Morph2=1
Morph3=1
Sustain=1
OctShift=2
Retrig=0

[Voices]
0=4203324
1=4207664
2=4196407
3=4210752
4=4210752
5=4210752
6=4210752
7=4210752

[Module 2="2"]
Type=4
Name=2 outputs1
Col=1
Row=21
P0=115
P1=1
Im0=17
Ih0=64
Ic0=0
Im1=17
Ih1=65
Ic1=0

[Module 3="3"]
Type=19
Name=Mixer1
Col=1
Row=19
P0=127
P1=127
P2=127
Im0=4
Ih0=64
Ic0=0
Im1=10
Ih1=64
Ic1=0
Im2=13
Ih2=64
Ic2=0

[Module 4="4"]
Type=96
Name=FormantOsc1
Col=0
Row=3
P0=64
P1=65
P2=1
P3=1
P4=63
P5=0
P6=0
Im2=11
Ih2=64
Ic2=1

[Module 8="8"]
Type=20
Name=ADSR-Env1
Col=1
Row=15
P0=0
P1=8
P2=103
P3=0
P4=21
P5=0
Im0=12
Ih0=64
Ic0=0
Im1=9
Ih1=65
Ic1=2

[Module 9="9"]
Type=1
Name=Keyboard
Col=1
Row=18

[Module 10="10"]
Type=96
Name=FormantOsc2
Col=0
Row=6
P0=64
P1=64
P2=1
P3=1
P4=63
P5=0
P6=0
Im2=14
Ih2=64
Ic2=1

[Module 11="11"]
Type=33
Name=ClkRndGen1
Col=1
Row=7
P0=0
P1=0
Im0=9
Ih0=65
Ic0=2

[Module 12="12"]
Type=51
Name=FilterE1
Col=1
Row=3
P0=1
P1=1
P2=16
P3=77
P4=0
P5=0
P6=18
P7=1
P8=0
Im0=16
Ih0=64
Ic0=1
Im2=3
Ih2=64
Ic2=0

[Module 13="13"]
Type=96
Name=FormantOsc3
Col=0
Row=9
P0=64
P1=63
P2=1
P3=1
P4=63
P5=0
P6=0
Im2=15
Ih2=64
Ic2=1

[Module 14="14"]
Type=33
Name=ClkRndGen2
Col=1
Row=8
P0=0
P1=0
Im0=9
Ih0=65
Ic0=2

[Module 15="15"]
Type=33
Name=ClkRndGen3
Col=1
Row=9
P0=0
P1=0
Im0=9
Ih0=65
Ic0=2

[Module 16="16"]
Type=20
Name=ADSR-Env2
Col=1
Row=10
P0=0
P1=21
P2=85
P3=0
P4=0
P5=0
Im1=9
Ih1=65
Ic1=2

[Module 17="17"]
Type=94
Name=StereoChorus1
Col=1
Row=23
P0=108
P1=66
P2=0
Im0=8
Ih0=65
Ic0=0

[Notes]
Count=0

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-09 20:58

[1] This was done to hear several synthesized acoustic instruments playing
at once to see how real they sound together. First distant sound is from
the JP-8080, then two tracks of Alesis Andromeda acoustic guitars (one nylon
and one steel string) come in, then Nord Modular violin followed by cello,
then MOTM wood flute near the end. Music was just made up in real-time as I
played, but it sounds like something between William Ackerman and Shadowfax.
(861K)

http://home.att.net/~elhardt3/Acoustics_192.mp3

[2] This is a two track recording (duet) of me tyring different Andromeda
acoustic guitar sounds and improvising on the Hotel Califonia theme. I'm
trying different patches and different SE-70 effects unit settings
throughout. I'm using the SE-70's high stage count phaseshifter and
parametric EQ to get a nice guitar body resonance, especially noticable at
the beginning of the file. About 50% of the signal was split off and run
through a Boss acoustic simulator mostly to act as an exciter and give a
bighter top end for steel string type sounds. (1153K)

http://home.att.net/~elhardt3/Hotel_California_Improv_A6.mp3

[3] If you haven't heard it already on the Synthtech site you can skip this
one. Here is a breath controlled recorder patch done on the motm
(background is sampled guitar and piano). All enveloping of the sound and
tremelo is done with the Yamaha BC-3 breath controller to get expressive
human played dynamics. The filter resonance is modulated with noise to give
a nice breathy effect. (428K)

http://home.att.net/~elhardt3/Recorder_motm.mp3

[4] This is a Nord Modular patch that tries to emulate the Moog string
filter. It's a 32 band highly resonant filterbank with bands placed about 5
to the octave. It however runs in series into the SE-70 high stage count
phaseshifter and a bunch of EQ. It's meant to process sound with a wooden
resonant body tone. First you hear an unprocessed MOTM sawtooth wave, then
you hear the dramatic effects of the MOTM processed through the above
effects to get a very exaggerated cello timbre. The last part is an
orchestral run overdubbing a bunch of celli and violins that use the above
techniques. (196K)

http://home.att.net/~elhardt3/String_Filtering_motm.mp3

[5] Here I'm trying some new Nord Modular solo string sounds using breath to
control the depth and rate of vibrato. Pedal is used for loudness. I also
wanted to hear how well they fit in with a real acoustic instrument (sampled
piano). The strings use multiple high resonance delay lines in parallel
(comb filtering) for wood-like resonance, along with many stages of EQ, a
couple of wave wrappers, and a bit of fixed phaseshifter. The phaser
actually produces a bit too hollow of a cello sound here which I'll correct
later. There's all kinds of other detailed programming such as fretless
instrument emulation so that random pitch variations are generated on key
presses keeping the strings a little out of tune. Really helps them from
sounding fake when playing octave intervals. Starts off with cello, then
moves into temporary violin and cello pizzicato patches, then later into
violin and yet another cello patch joins in. (2322K)

http://home.att.net/~elhardt3/Schubert_Trio_Nord.mp3

[6] Here I'm multitracking a bunch of Nord Modular solo strings (violins and
cellos) to form a large string orchestra. The instruments were placed in
different positions in the stereo field and different distances from the
listener giving an engulfing 3D effect. Since each track was recorded with
differing dynamics and imperfections, it sounds quite human. Excuse the
crappy metallic builtin mixer reverb. (430K)

http://home.att.net/~elhardt3/String_Orchestra_Nord_160.mp3

[7] This one shows hard to synthesize percussive sounds. Here is a Roland
JP-8080 cymbal crash. It uses two different stacked timbres then those are
played polyphonically on five keys thus using all 10 voices of the synth for
a big metallic cymbal sound. Then follows a Nord Modular kettle drum. One
fixed LP filter, one fixed BP filter, five more keyboard tracking bandpass
filters, and three EQ stages help shape the noise portion of this patch into
a kettle drum timbre. It was synthesized in less than 20 minutes before
bedtime one night! Then follows a multitracked Nord Modular sound that
emulates what one would hear if placed inside a piano when somebody dropped
a heavy load on the lower keyboard of a piano. (293K)

http://home.att.net/~elhardt3/Virtual_Percussion_Instruments.mp3

[8] Since I had them handy, here are the Doepfer modular background train
sounds from my Toy Symphony recording. (218K)

http://home.att.net/~elhardt3/Train_Doepfer.mp3

[9] If you've already heard "Lost At Sea" on the Synthtech news page then
skip this. Else, here are MOTM modular synthesized beach sounds from the
beginning of that piece. Heard are wind, surf, windchimes, dog barks,
seagulls, foghorns, boathorns. (1308K)

http://home.att.net/~elhardt3/Beach_House_motm_160.mp3

[10] I spent 1.5 days synthesizing a single violin tone as a proof of
concept for an advanced additive synth I may write specifically for doing
realistic and expressive string sounds. Just for fun I put some info about
how that was done in this Wendy Carlos - Secrets of Synthesis style audio
file. Also at the end is a hokey fake advertisement showing the sad state
of affairs of current string synthesis. Note that the Nord strings at the
end of that ad are just snippets from the earlier MP3's above and DON'T use
the method described in the earlier part of the file. (2275K)

http://home.att.net/~elhardt3/Secrets_of_Synthesis_Elhardt.mp3

I hope some people find this material useful or educational.

-Elhardt

Sorry om jag postar en massa rader. Har inte hunnit testa alla mp3:or heller.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-09 21:10

Ännu mer grejer jag kom på...

Elhardt använde (som man kan läsa) breath controller för att få rätt feeling. Jag frågade om det på mailinglistan å fick tipset att skaffa en MIDI Solution Breath Controller och en Yamaha BC-3A men det blev aldrig av. Nu kanske det är dags!
http://www.midisolutions.com/prodbth.htm

EDIT: ännu ännu mer! Om man vill läsa Rob Papen och Elhardts diskussion angående synthprogrammering finns det mycket kul hrä:
http://www.waf80.de/virus/listarchive/09-98.txt
Att hans patcher inte släppts ut på nätet beror nog på att han är en "professional sound designer" (pianocrashen släpptes dock av honom gratis pga att jag känner igen det Volle nämner om att det inte skulle vara äkta).

Väldigt inspirerande att folk kan göra sådana här grejer med sina synthar, lite svårt att se igenom den förutfattade blip-blop synen man har på sina grejer. Är det någon som vet om man kan plugga ljudskapande i skolmiljö?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 08:55

Det e-brev jag klippte in från Elhardt är från iår, så det är väl hans nya skämt som är på gång i så fall.
Jag tror dock mycket väl att stråksamplingarna kan vara en Modular G2. Lyssna bara på den där pitchstråken. Den är alldeles för perfekt och ren pitch när den har nått högsta tonen. Men visst, en klassiskt skolad violinist kanske fixar det? Jag får fråga en polare om vad hon tror om det hela.

Anledningen till att jag tror att det kan vara äkta är för att jag har suttit och lirat på patcher som Chet Singer har delat med sig av. Några av dem låter ruskigt naturtroget, så jag tror inte alls att det är en omöjlighet att fixa - men det krävs nog att man är professor i matematik och akustik för att få till det

Ursprungligen av Volantiz:

Men nu har vi ju annars ett gäng NM-marodörer samlade här i tråden.. kanske se om vi kan få ihop nåt liknande?

Varför inte? Mina kunskaper är inte så värst jättehäftiga, men vi kan ju patcha in min modular i din, eller något sånt G2:an kan skicka ljud mellan sina slots utan att man patchar ljudet fysiskt på baksidan (praktiskt++) så får vi se vad vi kan skapa för oväsen med 8 slots på 2 modularer

Ursprungligen av Peter H:

jag testade lite stråksyntes utifrån ett kapitel i SOS Synth Secrets

Tack för länken! Skall spanas in så fort jag kommit hem efter innebandyn ikväll. Matchen mot Lettland kan väl knappast vara spännande?

Ursprungligen av Mårre:

Sorry om jag postar en massa rader. Har inte hunnit testa alla mp3:or heller.

Jag är inte så lite imponerad. Yikes! Vilka patcher!
Det vore kul att forska lite på sånt här, men jag är alldeles för dum för det.
Får glädjas åt att jag är lyckligt lottad då jag har en G2:a, och är utan flickvän, så jag kan sitta och patcha en hel kväll om jag så vill :kaaaka!:

1
Bevaka tråden