Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Micon hjälp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 12:07

Tjo!

Vänder mig till er andra som äger en micron.

då manualen är extremt bristande (har säkert missat nått som står med ), får man försöka klura ut lite grejor själv
Men vissa får man inte fram, och frågar då vidare istället:

1: Sequensern/arpeggiatorn: kan man få den att skickas på midi ut? och då i sin tur, kan man styra andra saker med den,eller åf annat att spela.
Kan man så skicka ut flera olika slingor på olika midikanaler?

2: Fortsättning på ovan, hur får man fram flera parter över huvud-taget?
Är det det man gör i setups?

3: Hur sparar man på en helt annan plats? hur "ångrar" man ifall man lekt, och sen inte vill spara? jag blir nervös när save-lampan lyser sött, ett klick och allt är överskrivet, inget ja eller nej innan.

4: Kan man flytta sparade patchar, spara om dom?

5: Kan man se allt som bank och namn istället för i kategorier? Känner att jag har kass översikt, kommer hellre ihåg bank3, patch 12 än Bass303extreme!

6: Någon som vet nått käckt program, typ sounddiver som stödjer micron, inte hittat något.

Om folk har lite patchar är det alltid kul att höra på skapelser med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 12:49

1, har ingen aning. Tror inte det går.

2, japp, det är i setups man gör det. Och den använder rullande Midikanaler, så om synthen kör på kanal 4 då är part A = 4 Part B = 5 osv. Problemet här är att man inte kan editera en part undertiden man är i setup. För man vill ju t.ex. att basgången ska spela undertiden man editerar leadljudet, men icke sa nicke Jag vet att folk har mailat alesis och sagt att det borde finnas, så vi får väl hoppas att det kommer göra det i nästa OS..

3, Man döper bara om patchen så sparar man på ny plats. Scrolla till name, skriv nytt, scrolla ett steg till åt vänster och välj "save new patch". Klart. Jag har själv sparat över lite förmånga patchar, men va fan, det är inget jag har dött av

4, Flytta? Från bass till lead t.ex.? Finns efter (eller innan) där man döper om patchen "category" heter det nog.

5, inte vad jag vet, men spara patchen under faves så finns den ju där när du behöver den.

6, nope..

Jag har gjort några egna patchar, men vet inte riktigt hur jag ska få över dem till datorn, antar att det bara är att dumpa.. jaja, får försöka sen efter flytten

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 13:07

ok, inga possitiva, men helt dugliga svar... tackar!

Är rädd för att alesis inte har nått så på G i OS-updates... folk verkar skeptiska tyvärr.

men yahoo gruppen för ion och micron har satt ihop en lista på 50 klagomål/requests som de skickat till alesis... så nog vet de om problemen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 13:24

Har du frågat i yahoogruppen också? De om några borde ju veta..?

Jag är mest besviken över att man inte kan editera ljudet samtidigt som man är i en setup. Det tar nästan död på hela synthen.

Jag är ganska övertygad om att det kommer en update, för synthen känns väldigt ooptimerad just nu. XYZ-knapparna fungerar ju t.ex. väldigt undermåligt, plust att det inte går att välja vad de ska styra.. hmhm..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-10 13:49

Que? "Det går inte att välja vad de ska styra"?
Visst gör det det! Sidan 63 i manualen:
Mapping the (x/y/z) knobs
Any parameter may be mapped to the x, y or z knobs. When the parameter is on the screen, simply hold down the control knob and wiggle the knob that you want to map to.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 13:57

Det hade jag fetmissat!
Tackar!

1
Bevaka tråden