Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ROMplers vs Samplers?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 09:19

Hallå,

Jag har gått och funderat en tid på vad det är för mening att köpa en ROMpler. Varför inte skaffa en sampler och ett gäng bra samplings CD? Låter verkligen en ROMpler bättre än en sampler?

Ta t.ex. Roland V-Synt som har 50 Mb ROM vågforms minne eller Roland Phantom som har 128 Mb ROM vågforms minne. Dom skryter om multisamplade flyglar. Hur bra kan det vara samplat när man har 128 Mb minne som även ska innehålla andra instrumentsamplingar?
En sampler kan man ladda med ett flygelljud, stråkar, syntar som tar upp hela minnet om man vill. Det bör väl låta verkligare än en ROMpler.

\\Gnutten

  • Medlem
  • 2005-05-11 09:44

Man slipper bry sig med en rompler. Allt är färdigt, bara att slå på.

  • Medlem
  • 2005-05-11 10:23

Personligen tycker jag att det är dels som jgb säger samt att många samplingar är kassa.
Så det gäller att hitta bra samplingar och det är inte helt lätt.

T.e.x. så på många sampling cd's så ändrar ljuden karaktär.
Tar du t.e.x. ett piano där man har sjuttio-elva samplingar och kanske t.o.m. samplingar för olika velocities och sedan är det små förändringar i själva inspelningen. Då låter illa enligt min egen uppfattning.

I en rompler så tycker jag att det är mer sömlöst däremot kan vissa rompler ljud ha för få samplingar.
Med andra ord försöker dom kompensera genom att höja frekvensen som ljudet spelas upp med.
Detta fungerar till en viss gräns sedan låter det illa även där.
Det man slipper dock är effekten att det låter som att du spelar på tre pianon samtidigt som man kan få via samplers.

Sen tycker jag personligen att samplers är trögjobbat.
Låt säga att det tar 5sec att byta ljud (beroende på storlek) och så vill du "browsa" igenom ett störe bibliotek. Då är det inte skoj med en sampler IMO.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-11 10:15

<messerschmitt>
V-Synthen är ingen rompler...;)
</messerschmitt>

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 10:43
Ursprungligen av lasselu:

<messerschmitt>
V-Synthen är ingen rompler...;)
</messerschmitt>

Finns det inga samplingar alls i V-synth?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-11 10:47

En rompler kan per definition inte byta ut samplingar (de ligger i ROM). Däremot kan man expandera med nya samplingar. En V-Synth är än avancerad sampler där man kan byta ut alla (har jag för mig) samplingar.

Så nej, V-Synth är ingen rompler.

EDIT: klargörande: rompler=rom player

(Varning, följande meddelande kan uppfattas som sponsrat av roland och därför
kränkande för korg/yamaha-fetischister)

VSynth, Fakta: Alla samplingar som utgör grundljuden kan bytas ut. Ligger i flash. T.ex. så byttes alla samplingar ut med uppgradering till V2. har själv samplat en del med den.

som ljudskapande synth så är V-synt oerhört kraftfull med sin kombination av sample/va-syntes. Det grafiska touch gränssnittet är dessutom mycket smutt och överskådligt. Manual är överflödig...

Aldrig tidigare har jag jobbat med en synth som verkligen uppmuntrar till att starta från ett tomt ljud och sen skapa grymma texturer på några minuter bara..... arhrghgll... tack roland...

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:17

Absolut inte sponsrat. Jag kom bara på Roland Phantom då jag tycker dom är rätt tråkiga. Jag kom inte på någon bra Korg/Yamaha ROMpler synt.

\\Gnutten

MM.. du borde testa V-synt... du kommer inte att vilja byta. V-synt har inte så mycket likheter med Fantom-syntarna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 13:33

yamaha motif es är i mitt tycke en av dom fetaste romplarna, just nu. Extremt välsamplade ljud + fet effekt sektion. Är precis som en del andra också inne på att en rompler är lite mer snabbjobbad än en sampler, även om jag själv inte har jättestor erfarenhet av den senare.
Men sen är det där med ljud helt en fråga om ideal. Min röst ligger på yamaha, även om i mitt tycke Rolands gränsnitt generellt är lite intiutivare.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-11 13:24

Triton? Motif?

Kom å tänka på nu att alla nya romplers har inbyggda samplers så man behöver inte köra inbyggda samplingar om man inte vill. Fantom låter tråkiga? Mja, smaken e väl som baken. Personligen tar jag hellre en sådan framför övriga konkurrenter. Hoppas bara att du inte grundar det omdömet på försöken till analogljud som finns för då kommer alla syntar vara tråkiga.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 14:19

När jag testar syntar stänger jag av alla effekter. Låter grundljudet bra så är det en bra synt. Alla preset i dagens syntar är bara effekter och arpeggios. Så länge POMplern har välljudande filter, bra envelopes och ett gäng LFO:er m.m. så är jag nöjd.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-11 14:37

Sett ditt ursprungsinlägg så blir inte ett ljud nödvändigtvis mer "verkligt" bara för att det tar större lagringsyta. På Roland har de ruggigt skickliga ljudmakare. 128 Mb har de lyckats förvalta otroligt väl. Pianot låter helt enkelt skitbra, till exempel. Jag har försökt sampla piano själv några gånger, näst intill omöjligt och väldigt dödande tråkigt och jobbigt om man vill få fina övergångar och känsla av realism. Att sampla ackord är kul dock, houseklassiker. Det är enl min mening egentligen väldigt få saker man behöver en sampler till om man har en bra rompler. Beror ju helt på arbetssätt förstås men att bygga samplingar till en låt tar minst lika lång tid som att bygga låten självt. Mjukvaran har en STOR fördel här. Där är det bara att spela in snabbt och kasta in ännu snabbare, Reason kan t ex self-contain-spara samplingarna (baka in i låtfilen) osv. Har haft en V-Synth jag med och älskar den som ljudtrixare, men den gjorde mig helt oproduktiv, gjorde nästan ingen låt med V-Synthen trots att jag byggde ett hundratal egna patcher.

  • Medlem
  • 2005-05-11 15:09

För egen del så tycker jag inte att den ena ersätter den andra.
Men som "arbetshäst" så tycker jag att en rompler fungerar bättre av ovan nämnda skäl.

Å andra sidan om man behöver "extrem" realism och man hittar ett bra bibliotek så finns det ju givetvis en fördel med samplingar.
Man får ju inte en Motif ES / Fantom / V-synth etc. för priset det kostar att skaffa mjukvara + sample skivan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-11 15:09

Ska tillägga att mycket går att fejka väldigt bra med en rompler, t ex klassiska JV1080. Exempelvis ackordsamplandet jag nämnde: aktivera fyra oscillatorer, sätt pianovågformer & stäm som ett ackord. Fördel där är sedan att ljudet finns i minnet instantly, inget laddande. Eller ens Flash-laddande. Alternativ lösning är att använda multiläget, sätta samma midikanal på flera parter, assigna samma ljud, stäm som ackord.

Det är skitbökigt att lära sig en bra sampler. En ROMpler... tja, det brukar ge sig själv. Sedan är det koolt att ha en fet sampler, i alla fall om man är uppväxt på 80-talet när samplingen slog igenom. Jag har den billigaste och enklaste modellen i Emulator 4-serien (e64) hemma och har inte orkat lära mig den. Tusan vet om den inte åker ut snart till förmån för en sådan där Electribe med sampling. Jag har bara använt den till en handclap. Men den ser kool ut. Och det är fränt med overkill ibland.

Med en ROMpler är man hänvisat till den ljud tillverkaren vill att man skall ha. I 90 fall av 100 duger de gott då man kan skriva till dem själv. Frågan är om de andra 10 fallen är så viktiga att de motiverar en sampler? Fast nu när samplers i princip är gratis så är det ju inga problem. En ROMpler och en sampler kompletterar varandra rätt bra under förutsättning att man orkar lära sig samplern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 12:59

Romplers eller samplers... Dom är bra på olika områden. Dom du snabbt behöver högkvalitativa ljud som snabbt går att modifiera så köp en rompler. Vill du leka med ljud, trasa sönder m.m. köp en sampler.
Jag använder främst min sampler till aukustiska ljud så som pianon, stråkar och sånt. Fick med riktigt bra ljudbibliotek med stråk/pianon/blås. Synt ljudbiblioteken är rätt kassa. Typiska workstation ljud med ljud som typ ?moug bass?, ?Pro-Five strings? m.m. som låter rätt basic.

Annars så samplar jag mina syntar som inte har minnen eller gör ett Model D bassljud polyfoniskt. En annan rolig sak jag gör är att sampla råa vågformer från syntarna. Sedan kan jag blanda oscillatorer från flera olika märken och bygga ett preset. Låter ganska nice faktiskt.

MVH
Demokid

Imho så konkurrerar en sampler lätt ut en rompler om man har ork och tid att lära sig den ordentligt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-12 13:49

Helt klart!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-12 15:24

En blandning kanske, typ K2000, Motif, Triton, Fantom, Fusion, whatever?!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-12 15:31

Helt klart!
Samplerdelen i de Lemon...f'låt Zwopper nämner är ju kompletta. Att jag inte tänkte på det...
note to self: prova samplingsläget nästa gång

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-12 15:40

Precajs, blandningen är ju ultimat. Men den kostar inte 2000:- än Eller?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-12 16:29

Sant, men en K2K kan man få för hyfsade pengar...
Jag har en om någon är sugen...

1
Bevaka tråden