Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reaktor 5 har anlänt

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som glad Complete Care-användare hos NI har turen kommit till Reaktor 5. Mycket är sig likt, modulerna verkar vara ungefär samma som i 4:an. Det har kommit till 22 nya ensembles, har dock inte kikat närmare på dom än. För ljudfanatikern har en verkligt spännande sak tilkommit, nåt man kallar core cell, man har lagt till ytterligare programmeringsnivåer under modulnivån med moduler som är verkligen lågnivå. Det är ganska obegripligt, men oscillatorer, filter och effekter kan byggas upp med moduler på så att säga "assembler-nivå" för och svänga sig med programmeringstermer. Inte illa. Ska testa på min G5:a (har installerat Reaktorn på en Mac mini nu) och se om man har lyckats att optimera programmet bättre för Os X. Prestandan har inte varit riktigt bra tidigare jämfört med en PC.

I instruktionsboken står det fö. att man tänker att i första hand utveckla nya moduler som core cells och inte som "vanliga" moduler.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 18:44

hur klarar sig mini-mac med reaktor? suger det musten ur den, eller flyter det perfekt?

Nja, jätte-ensembles drar förstås kraft. Exvis en additiv-synt med 72 övertoner drar 54% med fyra röster, med 44 övertoner drar den 32% belastning och med 20 övertoner drar den 18%. En synth som funkar som Roland D-50 med upper och lower, fyra partialer och en x-y kontroll som funkar som styrpinnen på D-50 drar 16% med fyra röster. Märkligt nog är det ungefär samma belastning med en 2GHz G5:a. Men tar man det lite lugnt räcker en mini till gott och väl. har inte skaffat nåt midi-interface till minin så jag har inte spelat nåt med den än. Väntar på Korg Legacy, ska använda kontrollern där som "masterkeyboard"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-16 12:14

Någon som vet när de kan tänkas släppa uppgraderingen?

Slutet av maj står det på hemsidan, och eftersom det är ute hos KC-användarna så borde de kunna hålla tidsschemat.

Är det här med "core cells" mer likt sättet att bygga med Nord modular editorn?

Inte en susning, har ingen aning om Nord Modular, men det är i alla fall moduler på en lägre nivå än i äldre reaktor. En oscillator kan exvis "dissekeras" till nivåer flera steg under oscillator-nivån. Tänkte ladda upp lite bilder för att visa de lägre nivåerna, men det går tydligen inte att ladda upp några bilder.

Snarare tvärtom, Core cells är på DSP-nivå. Native Instruments har en sida där de förklarar ganska ingående med bilder och allt.

(Att det saknas mer färdiga moduler som i Nord Modular eller andra modulära program tycker jag personligen är en av bristerna med Reaktor; det är krångligare än det skulle behöva vara att bygga egna syntar.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-18 14:20

Reaktor 5 ser ju helt galet ut Verkar ju gå att göra vad man vill.... hade jag haft pengar skulle jag skaffat det och plöjt genom lite signalbehandlingsböcker igen

Intressant på Ni:s hemsida. Men jag försökte att skapa en av core cellerna på sidan efter ett schema på en riktig oscillator. Men dom här Z1, B1, B0 på bilden är ju macron, exemplet säger ju inte så mycket i och med att man inte beskriver hur macrona är uppbyggda. http://www.native-instruments.com/index.php?id=coreadvantages_us&ftu=9f676e8660#

Nu finns det en demo på Reaktor 5 (och själv väntar jag på min uppgradering).

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 06:53

Någon som har testat vidare med det? Är det någe CPU-snålare? eller är det samma?

Hörde en som sa att det va MYCKET snålare, men det vill jag höra från mer än ett håll först

Ingen som har lust att skriva en liten recension?

Ja, ja och ja.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 08:45

ja ja och ja?

Det där var ett förvirrande svar, med tanke på att jag ställde 4 frågor

Kan du utveckla svaret lite?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 08:58

vafan. ultramassor av nerdiness. Bara lite sisådär lagom hardcore-injengörsgrekiska-nivå på hardcorecell-teknologin. Matlab goes VST ung...

Bara å börja gräva
http://www.native-instruments.com/fileadmin/redaktion_upload/pdf/NI_REAKTOR5_Core_Manual_EN.pdf

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 09:03

Inte manualen jag ville åt, ville få lite "upplevelse poäng" av nån, men får man tydligen inte här?!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 10:27
Ursprungligen av Patbos:

Inte manualen jag ville åt, ville få lite "upplevelse poäng" av nån, men får man tydligen inte här?!

ladda hem demot å prova: http://www.native-instruments.com/index.php?id=reaktor5_us#

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 10:30

jo, demo vet jag... men har inte tiden just nu att sitta och testa... därför ville jag få en liten peak om det är värt att kika på i framtiden eller ej, jämfört med v.4

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 10:48
Ursprungligen av Patbos:

jo, demo vet jag... men har inte tiden just nu att sitta och testa... därför ville jag få en liten peak om det är värt att kika på i framtiden eller ej, jämfört med v.4

Det hänger nog på de nya instrumenten i musikerpraktiken för att avgöra om det är värt en uppgradering. Tveksamt om CPUkraften har tagit ngt jätteskutt, om systemkraven är desamma så är det nog ingen sanslös skillnad. Corecell är nog inget för nybörjare och fasligt omständigt sätt att bygga egna syntar på, designa filter matematiskt är något man lär sig på civilingenjörslinjer... Men det kommer nog dyka upp en del lustiga V5-ensembler vad det lider, nu nördarna är fria från de (antagligen ganska få) V4-begränsningar som fanns

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 11:14

Mjo, kan tänka mig att folk skapar rätt sjuka saker nu iom corecells....

själv skulle jag använda det bara som en host.
Alltså, köpa reaktor och få tillgång till en bra bunt mjukvaru-saker...
Lite därför jag funderade på CPU effektivitet osv...

Jag ska skriva en ordentlig recension, men jag fick v5 först i fredags så jag har inte hunnit leka av mig ordentligt ännu.

Mycket snålare vet jag inte om det är, men saker och ting verkar ta 10-30% mindre CPU (relativa tal alltså) jämfört med v4. Däremot tycker jag att flera av de nya ensemblerna är väldigt trevliga, och det tillsammans den något lägre CPU-förbrukningen och bättre stabilitet gör att jag tycker det som helhet är bättre än v4. En klockren uppgradering om man har v4 i mina ögon iallafall. (Med det sagt så innehåller Reaktor 4 + userlibraryt en ofantlig massa syntar som räcker om inte en livstid så åtminstone ett decennium eller två.)

Något särskilt du vill veta?

Om jag inte minns fel så anställde NI ryssen Dr Sync (som tidigare kådat SynC Modular) och Core Cells verkar vara en 1:1 Reaktor-anpassning av SynC Modular's gränssnitt. Jag måste bara säga att det är _bäst_. Reaktor 5 verkar ha vad SynC Modular saknade (NI köpte väl Dr Sync mest för att få honom att sluta utveckla sin överlägsna produkt) dessutom - fantastiskt!

Att ha tillgång till denna lågnivå är _bäst_ om man är en seriös syntetisist. Även om man inte kan någon avancerad DSP-matte så är det oändligt många saker man kan göra utan att förstå vad man pysslar med Eller bara genom att använda sitt sunda förnuft.

Kollade in hemsidan och lyssnade på lite demos. Måste säga att det låter väldigt, väldigt bra. Dock känns produkten lite skrämmande och kanske lite dyr för mina behov. En liten undran bara: Om man skaffar reaktor, behöver man då några andra mjuka syntar?

Det beror på. Jag själv känner inget större behov av andra mjuka syntar än Reaktor, men det är kanske inte det lämpligaste valet om man i första hand är ute efter smör-och-bröd-ljud. Eftersom Reaktor är tyngre än fristående pluggar (fast v5 är som sagt ganska snålt) så kan man köra färre ensembler på samma gång, och för vanlig sampleuppspelning finns det också bättre alternativ. Men med Live 4 och Reaktor 5 känner jag inte av något större hål i pluggarsenalen. (Nu räknar jag bort effektpluggar som EQ och kompressorer, men det finns ju också i Reaktor.)

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 14:23

Nja, var ungefär det jag ville veta... ett user-library lär dyka upp i storlek på sikt med till v.5... är lite rädd bara att man installerar för många saker tilll det, finns ju ingen bregänsning :-/

Core cells är inte enkelt. Har skrivit ut tutorial och harvar på men förstår inte mycket...

Nu har jag skrivit en recension. (pust, pust)

1
Bevaka tråden