Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analoga synthar och tuning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har några förslag på hur man smidigt hanterar det faktum att analoga synthar stämmer ur sig? När man leker med frequensen och pulsen så blir ju det också pitchändringar som kan ställa till det. Undrar eftersom jag ofta improviserar med andra musiker och som en nybliven glad Pro-one ägare så har jag just kommit kontakt med det problemet.

Det lämpligaste är väl att stämma den med jämna mellanrum?!

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-15 09:49
Ursprungligen av deadbeat:

Det lämpligaste är väl att stämma den med jämna mellanrum?!

Givetvis!

En annan detalj som man kan ha i åtanke om man har många gamla analogsyntar i sin studio är att hålla temperaturen i studion vid en konstant nivå.

• Medlem
  • 2005-05-15 11:50

VJ: Man kan ha en stämapparat inkopplad efter synten också, och då och då kolla om den har stämt ur sig. Går rätt fort att få till det om man kör med sådan. För det mesta så brukar jag dock bara spela någon ton på Juno-2:an och sedan stämma resten av manickerna mot det. Funkar bra. I svåra fall så blir det fram med stämapparaten.

• Oregistrerad
  • 2005-05-15 13:28

jag gillar när det låter skevt faktiskt ..

hmm e re bra stämning i övrigt så behöver man inte stämma nåt?

det värsta jag vet med ladytronspelningar är att de första två låtarna ofelbart blir nästan olidliga pga av att deras analogsynthar bestämt sig för att bete sig som de gör. argh.,

"Vanliga" musiker har ju stämt sina instrument lite nu och då i alla tider.
Att sträcka sig efter stämskruven på synten lite nu och då är helt i sin ordning, och en del av att vara musiker. Kan man inte stämma lite "on the fly" bör man öva på sitt gehör litegrann, sånt kan vara bra att ha...

Minimoogen har ju en stäm-oscillator, inte helt dum finess faktiskt. Och de gånger jag livespelat med bandet så har jag ju kört Moogar + backingtracks på rullband. I början av bandet har jag alltid kört in ton för referensnivå (1kHz, 0dB) och stämton (440hZ) så jag kunnat stämma innan vi kör. För det mesta hinner de inte driva så långt om inte nåt radikalt händer med temperaturen i rummet eller om ljusteknikern tycker det är käckt att parkera en trackspot rakt på synten för att han tycker den ser så ball ut...

En annan finess med att stämma emellanåt när man lirar live är att man därigenom upplyser syntharpubliken om att man faktiskt lirar på sitt instrument och inte bara luftsynthar till playback!

/Rotwang!

1
Bevaka tråden