Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilket av 2 Graffikkort!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 10:11

Har hittat en lokal där jag och en vän ska starta en mindre studio. Måste flytta dit min dator och undrar om jag kan byta mitt nuvarande grafikkort mot ett äldre jag har.
Kortet som sitter i är ett 6600gt (geforce) och det låter ganska mycket. Dessutom är det ett ganska hyfsat spelkort så det känns dumt att ha det i en burk som bara ska köra musik.
Kortet jag har som jag vill sätta in istället är ett gammalt Geforce 2 64 Mb.

Kommer det att bli någon prestanda skillnad i burken vad gäller audio? Kan den bli ostabil? Kom med kommentarer.

Vad kostar förresten ett kort med dubbla utgångar så man kan köra 2 skärmar?

Sist jag använde geforce kort så bråkade drivrutinen med ljudkortet, inget fel på själva kortet dock. Sedan dess så använder jag ATI kort till mina ljudburkar, Jag använder själv ett ATI 9200 kort med dubbla utgångar, billigt, bra och dessutom helt utan fläkt. Denna länk är till ett 9250 kort bara så att du kan se priset, går nog dessutom att köpa ännu billigare. PC RADEON 9250 128

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-17 12:00

ATI är mycket bra, men ett Matrox G450 kan köra två skärmar & kostar 735:- + moms.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 20:23

Kan jag använda en DVI-vga adapter och köra dubbla utgångar på mitt nuvarande (6600gt)? Har ju både VGA och DVI ut, men vet inte riktigt om det fungerar så. Finns något i menyn för grafikkortet där man kan välja primär och sekundär bildskärm. Sedan också horisontell och vertikal utsträckning.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-17 20:27
Ursprungligen av daniel:

Kan jag använda en DVI-vga adapter och köra dubbla utgångar på mitt nuvarande (6600gt)? Har ju både VGA och DVI ut, men vet inte riktigt om det fungerar så. Finns något i menyn för grafikkortet där man kan välja primär och sekundär bildskärm. Sedan också horisontell och vertikal utsträckning.

Japp!

För att ställa in dubbla skärmar i XP, "Högerklicka" på en tom yta på skrivbordet, Välj "properties", Och sedan fliken "settings" där dyker dina 2 skärmar upp som 1 och 2, markera skärm 2 och klicka i rutan "Extend my desktop eller nåt liknande", sedan kan du välja separata upplösningar på skärmarna (om du utav någon anledning vill ha det?!). Du kan även ändra "placeringen" av skärmarna genom att helt enkelt dra runt dom med musen (Försök inte att ändra den rent fysiska placeringen av skärmarna på detta sätt bara ) Man kan alltså även ha skärmarna på varandra och ställa in XP för det, (Trot eller har sett en kille som jobbar så i sin studio, weird men det fungerar ju för honom...)

1
Bevaka tråden