Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kostar MacOS?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-12 20:16

Hej! Jag är en ny medlem som tyvärr inte äger nån mac... :/ men jag har iaf undrat en sak ganska länge.
Varför sätter inte Apple ut isos av nyaste MacOS på nätet? Jag menar, om man köper en mac får man ju ändå med OSet, och man måste köpa en mac för att ha nån nytta av OSet man laddat ner. Dessutom har jag förstått att man får uppdateringar gratis om man är registrerad användare hos apple.

Hur man än vänder och vrider på det så skulle det bara vara en fördel om man kunde ladda ner OS 9 på t.ex ett annat språk än det man fick med sin dator, eller om man repat sönder skivan eller nåt...

Skäll ut/tillrättavisa mig gärna, jag är ingen macvetare, säkert har dom nåt skäl till att inte sätta ut isos på nätet... men jag vill veta varför

• Medlem
  • 2001-10-12 21:00

Stora uppdateringar som t ex Os8.6-> OS 9.0 kostar pengar. ungefär som det kostar att gradera upp från Win 95-> Win98.. små uppdateringar är gratis och kan laddas.

Du kan inte ladda ner en hel image på t ex 9.2.1 utan bar en uppdatering, av samma anledning som du inte kan ladda ner en Image på Win 98.. då skulle det inte finnas nått incitament för OS 8 användare att betala för sig.. äldre image:ar från Sys 7.xx kan du ladda fritt

Nja det går inte att jämföra Windows med MacOS. Du måste ju inte köpa Windows när du köper en PC, däremot måste du ju köpa MacOS när du köper en Macintosh eller snarare du kan inte köpa en Macintosh utan MacOS.

Hur som helst handlar det om pengar. Apple tjänar pengar på MacOS, inte så mycket som på hårdvara men ändå ganska mycket pengar. Om de skulle sluta ta betalt för MacOS skulle de behöva ta ännu mer betalt för de redan dyra datorerna och då skulle ännu färre människor välja Macintosh-datorer.

Perc skrev: Skäll ut/tillrättavisa mig gärna, jag är ingen macvetare, säkert har dom nåt skäl till att inte sätta ut isos på nätet... men jag vill veta varför

Om din PC klara det så finns Apple´s "Darwin" som du kan använda, ett öppet projekt (operativsystem) som INTE kostar pengar - ta en titt på denna länk! Själv tycker jag att det är högst rimligt att man betalar för Apples utvecklingsarbete. Tror att alla MacOS före system 7.5.3 är gratis att ladda hem. Annars blir din undran över varför man inte får det gratis ungefär som att undra varför bensinbolagen inte skänker bort sin bensin bara för att dom råkar ha den... som sagt vad kapitalet råder och munnar ska mättas.

Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Perc:
Skäll ut/tillrättavisa mig gärna, jag är ingen macvetare, säkert har dom nåt skäl till att inte sätta ut isos på nätet... men jag vill veta varför

Tjäna pengar. Självklart. När Mac OS 9 kom tjänade de pengar på de som upgraderade från 8.6. Nu när X har kommit tjänar de pengar på alla som uppgraderar från 9. Som jag har gjort.

Vad som är dåligt av Apple är att kunden inte kan välja vilket språk som man vill ha operativsystemet på.

Köpte min tredje mac, Quicksilver 867Mhz, dyr som satan! Os 9.2 (sv) ingick men OS X fick jag bara i utbyte mot en kupong och registering. Kupongen skickas (på svenska) till irland, därfrån hem till en. Krångligt? You bet! Men GRATIS! ehehhe

Nja det går inte att jämföra Windows med MacOS. Du måste ju inte köpa Windows när du köper en PC, däremot måste du ju köpa MacOS när du köper en Macintosh eller snarare du kan inte köpa en Macintosh utan MacOS.

Sedan när ingår Windows gratis? ALLA större tillverkare (Dell, Compaq, HP, Acer, Fujitsu osv) MÅSTE leverera Windows av någon version med VARJE pc maskin.

Avtalet som Microsoft har med tillverkarna säger att om dom ska få leverera Windows med någon av sina maskiner så måste dom installera det på alla maskiner.

Som exempel kostar Windows 2000 1.500,- för en OEM tillverkare (t ex PC byggare) för att skicka med en dator.

Det finns mindre tillverkare som inte har avtal med Microsoft som köper sina licenser ifrån distributörer. Dom kan sälja en PC utan Windows. Dom har å andra sidan betydligt högre priser på Windows...

Christian Aahs skrev: Vad som är dåligt av Apple är att kunden inte kan välja vilket språk som man vill ha operativsystemet på

Man ska nog i ärlighetens namn tillägga att du vid köp hos svenska AppleStore kan välja även tyskt, engelskt och franskt MacOS / MacOS X - skulle inte bli förvånad om det via telefon går att beställa även Kinesiskt eller Islänskt... fast dessa ytterligheter vet jag inget om. Lyft luren och prova.

Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Sedan när ingår Windows gratis? ALLA större tillverkare (Dell, Compaq, HP, Acer, Fujitsu osv) MÅSTE leverera Windows av någon version med VARJE pc maskin. [/B]

Du behöver inte missförstå med flit. Eftersom MacOS levereras med varje Mac som säljs befinner sig Apple i en helt annan situation än tex. Microsoft. Du _kan_ köpa en PC utan operativsystem, jag har själv gjort det men en Mac utan MacOS går däremot inte att köpa så frågeställningen varför inte Apple inte skänker ut MacOS är helt rimlig. De hade ju kunnat lägga utvecklingskostnaderna på andra saker som tex. hårdvaran eller i-applikationerna (iMovie, iTunes osv.)

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett scenario där Apple börjar ta mer rimligt betalt för sina i-applikationer (och då menar jag inte bara uppgraderingar) och säljer operativsystemet för en symbolisk summa typ 20$ för förpackning och alla skivor eller gratis om man väljer att ladda ner det från internet. Det skulle vara ett ganska kul drag. Tänk er en jämförelse mellan Win XP och MacOS X där XP kostar skjortan och kanske tom. måste hyras och MacOS X kostar 200 spänn eller ännu mindre! Självklart måste du ha en Mac men ändå, det skulle se ganska kul ut

Man kan ju köpa en PC utan os, och sedan välja mellan dom som finns till PC: Win 95/98/ME, eller NT/2000. Red Hat Linux kanske kan vara något också. Till Macen har man i princip bara haft ett system att välja på: MacOS. Då är det knappast motiverat att köpa en Mac utan OS, man måste ju ändå ha MacOS för att kunna använda datorn. Apple måste också få betalt för det arbete som dom lägger ner på utveckling av sin mjukvara. Men visst, jag förstår tankegången.

Alla PC maskiner som levereras av Dell, Compaq, AST, Fujitsu, IBM, osv osv har Windows förinstallerat. Det går INTE att köpa en av dessa datorer utan Windows.

Microsoft har avtal som tvingar dom att leverera Windows med alla datorer!

(iofs kan detta har förändrats det senaste året).

Om ni köper en dator av "nisse på hörnet" så gäller detta inte, för dom har inte avtal med Microsoft. (å andra sidan kostar Windows betydligt mer hos dessa återförsäljare)

• Oregistrerad
  • 2001-10-15 13:16

Jag tror inte Macarna skulle bli dyrare om man släppt macosx gratis snarare tvärrt om, när en försäljare ska sälja en mac i affären så beskriver han för kunden att Macen är mer lönsam i längden än en pc, för på pc kommer du alltid vara tvingad att uppgradera för sura pengar för att ha senaste OS´et medans på macen så köper du bara hårdvaran sen så ingår macos gratis i oändligtid framöver. Vilket får fler att köpa macar eftersom de blir billigare i längden. Och fler som köper macar destu mindre kostar dem eftersom apple får råd att sänka priserna. Vilket hade kunnat locka fler användare också går det i en godcirkel runt och apple får monopol och hamnar i antitrust istället för microsoft. Då får de börja lincera ut tillverkning av datorer så att de inte blir stämda och alla större som dell och IBM slutar använda windows.

För att reda ut begreppen:

Ett företag som inte har vinst-intresse klassas som ideell förening eller "hobby", och inte som företag. Apple är ju som bekant ett sk. "företag".

Förresten.. var ligger "nisse på hörnet". Ringde gulasidorna på telefon, och de sa att det låg i Nacka. Trodde det låg på Medborgarplatsen...

Appråpå språk.. vore det inte klyftigare om MacOS var internationellt, och att man sedan valde plug-ins för olika språk.. dvs väljer de språk man vill ha i systemet?

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-17 00:25

Jag menade nu i första hand inte så som många verkar trott.

Då man köper en mac har man ju automatiskt eller annat betalat för sitt operativsystem. Man KAN inte dra nytta av sitt gratis nedladdade MacOS om man inte redan har köpt en maskin från Apple, som apple har fått betalt för.
Förstår ni mitt resonemang? Jag behöver en mac för att köra MacOS, jag har väl ingen anledning att wareza det från apple.com om jag inte kan köra det?

Har man alls möjlighet att köra MacOS har man redan betalat för det, men om man råkar vilja ha en annan språkversion, eller råkat tappa/repa sin installations-CD som kom med datorn så skulle det ju vara bra att få en ISO gratis från apple?

Jag kan tänka mig att denna teori har brister, men det är just dom jag letar efter

(Och jo, jag vet att Darwin existerar, men jag trivs med mitt slackware och win2K som pese-OS

Vill ni snacka närmare med mig, /msg Perc @ ircnet/dalnet/opn.

//Perc

Håller med dig där Perc, men som det sagts innan, du har en dator kanske 2-3 år, under den tiden hinner det komma en del nya OS som du vill ha = mer pengar till apple

Mer pengar till apple = apple kan göra nya ballare prylar

1
Bevaka tråden