Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort och systembelastning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kamrater!

Nu är jag mer än lovligt förvirrad igen. Som jag hostat om tidigare är det G5:a på gång. Dessutom skall det inhandlas vettigt ljudkort.
Har lurat på antingen Focusrites kommmande Saffire FW kort alternativt Presonus FireBox.

Nu till förvirringen.

Satt på dass och slöläste senaste MM och recensionen av Presonus Firepod (Firebox storebror) och hängde upp mig på följande:

Presonus Firebox har lite hög systembelastning. Med mitt testprojekt gick CPU mätaren upp till 83% mot 50% som jag mätt med andra FW kort. Med mitt referenskort Frontier Dakota uppmätte jag med samma projekt 20% CPU belastning.

(Inget direkt citat eftersom jag inte har tidningen framför mig)

What da f**k!

Hur kan det skilja så ohemult mycket på CPU belastningen mellan olika kort. Är Dakota ett sånt monsterbra ljudkort att det skall tokspöa alla nya produkter?

Jag lider mycket av att jag inte orkar köra så mycket pluggar som jag skulle behöva och vill ha så bra prestanda som möjligt.
Vad skall man satsa på och varför skiljer det så löjligt mycket mellan kort?

Hjälp
/Rob

testa att dubbla kortets bufferinställningar

Volle: Det brukar inte ge så mycket mer kraft med det skitkort jag har nu (Soundtracks Audio DSP24 Value). Vad jag är intresserad av är någon form av förklaring till ovanstående fenomen. Är det så att man kan köra 4ggr så mycket pluggar med Dakota jämfört med Firepod eller vad är grejen?

Mvh
/Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-24 13:51

Tycker det låter som om MMs testare är mest förvirrad. Systembelastningen beror ju på buffertinställningen som Volle mkt riktigt påpekar. Har man fel inställning så börjar CPU-kraft gå åt. Det bästa du kan göra med en G5:a är förstås att ha ett PCI-X-interface eller ett FW800-interface, men ändå; sådana systembelastningar som MM nämner i sin artikel (har inte läst den själv) låter galet.

Vet fan inte heller alltså... Calle brukar ha bra koll. Har träffats några gånger via en bekant. Kanske får kasta iväg ett mail till honom och be om ett förtydligande. Är väldigt sugen på ett Saffire när det kommer, men man vill ju inte få sämre kräm över till sina pluggar.

Gud vad förvirrande...

/Rob

Har grubblat över samma sak och blir speciellt orolig eftersom jag är redigt sugen på en Mini + Firepod. Någon som har testat denna kombo? Det är ju inte ofta man använder 8 preampar men möjligheten tycker jag är lockande.

1
Bevaka tråden